Uddannelses- og Forskningsudvalget 2014-15 (1. samling)
FIV Alm.del
Offentligt
1496362_0001.png
Ministeren
Uddannelses- og Forskningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
I brev af 29. januar 2015 har udvalget efter ønske fra Mads Rørvig (V) stillet mig
følgende spørgsmål:
Spørgsmål nr. 153
Vil ministeren redegøre for, hvor stor provenuvirkningen bliver, hvis man giver
studerende mulighed for at få SU og SU-lån til en videregående uddannelse i
udlandet i henholdsvis fem år (58 SU-klip) og seks år (70 SU-klip) - i modsætning
til de 48 SU-klip, der i dag maksimalt tillades danske studerende, hvis de ønsker at
tage en uddannelse i udlandet?
13. februar 2015
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Slotsholmsgade 10
Post
Postboks 2135
1015 København K
Tel.
3392 9700
Fax
3332 3501
Mail
[email protected]
Web
www.ufm.dk
CVR-nr.
1680 5408
Svar
I SU-bekendtgørelsen er det fastsat, at en uddannelsessøgende som hovedregel
alene kan få uddannelsesstøtte i den normerede uddannelsestid målt i måneder til
erhvervsrettet uddannelse i udlandet af op til fire års normeret uddannelsestid.
Baggrunden for indførelse af den begrænsede støtteramme er internationalise-
ringshensyn. En analyse udfærdiget i 2008 tyder på, at sandsynligheden for, at de
studerende bliver i udlandet efter gennemført uddannelse stiger, jo længere ud-
dannelsen er. Hvis de uddannelsessøgende bliver i udlandet efter gennemført ud-
dannelse, får Danmark ikke gavn af de kompetencer, som de har opnået. Det er
ikke umiddelbart muligt, at beregne den langsigtede effekt af, at flere studerende
vil bosætte sig i udlandet ved ændrede støtteregler, men den økonomiske effekt vil
forventeligt være betydelig og langt større end de støttemæssige merudgifter ved at
øge støtterammen.
Jeg forstår spørgsmålet således, at eksemplet på fem år indebærer SU-klip til nor-
meret tid i fem år, og at eksemplet på seks år indebærer SU-klip til normeret tid til
uddannelser, som er normeret til op til seks år.
Som udgangspunkt vil en stigning i antallet af studerende, som vil tage deres ud-
dannelse i udlandet i stedet for i Danmark, ikke medføre større SU-udgifter.
Hvis det som et regneeksempel forudsættes af, at alle de studerende, som i dag
tager en bachelor uddannelse i udlandet uden at tage en efterfølgende kandidatud-
dannelse i Danmark, vil tage en kandidatuddannelse i udlandet, skønnes SU-klip til
fem år at indebære en udgift på ca. 50 mio. kr. årligt før tilbageløb af skatter og
Dokument nr. 15/003117-04
Side
1/2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1496362_0002.png
afgifter, og SU-klip til seks år en udgift på ca. 51 mio. kr. årligt. Hertil skal der i
begge tilfælde lægges en udgift på ca. 31 mio. kr. årligt til udlandsstipendier for den
andel, der skal betale studieafgifter.
Forudsættes det i stedet, at halvdelen af de studerende, der tager en bachelorud-
dannelse i udlandet uden efterfølgende at tage en kandidatuddannelse i Danmark
vil tage en kandidatuddannelse i udlandet bliver udgiften det halve, dvs. henholds-
vis ca. 25 mio. kr. årligt og ca. 26 mio. kr. årligt, og udgiften til udlandsstipendier
ca. 16 mio. kr. årligt.
Endvidere skal der som et regneeksempel indregnes et provenu på ca. 11 mio. kr.
årligt i form af sparede taxameterudgifter, hvis eksempelvis 10 pct. flere vælger at
tage en bacheloruddannelse i udlandet som følge af den ændrede støtteramme.
Under stor usikkerhed skønnes de direkte udgifter til SU-klip til fem år således at
være på ca. 30 - 70 mio. kr. årligt før tilbageløb af skatter og afgifter, svarende til
ca. 18 - 47 mio. kr. årligt efter tilbageløb af skatter og afgifter, og SU-klip til seks år
en direkte udgift på ca.30 - 71 mio. kr. årligt før tilbageløb af skatter og afgifter,
svarende ca. 18 - 47 mio. kr. årligt efter tilbageløb af skatter og afgifter. Hertil
kommer den betydelige langsigtede effekt af, at forventeligt flere studerende, i lyset
af ændringerne i støtterammen for erhvervsrettet uddannelse i udlandet, vælger at
bosætte sig i udlandet efter studierne.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Med venlig hilsen
Sofie Carsten Nielsen
Side
2/2