Uddannelses- og Forskningsudvalget 2014-15 (1. samling)
FIV Alm.del
Offentligt
1490972_0001.png
Ministeren
Uddannelses- og Forskningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
29. januar 2015
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Som svar på alm. del spm. 142
fremsendes hermed mit talepapir fra det åbne
samråd tirsdag den 27. januar 2015 vedr. regeringens dimensioneringsplan.
Slotsholmsgade 10
Post
Postboks 2135
1015 København K
Tel.
3392 9700
Fax
3332 3501
Mail
[email protected]
Web
www.ufm.dk
CVR-nr.
1680 5408
15/002998-01
Med venlig hilsen
Ref.-nr.
Sofie Carsten Nielsen
Side
1/4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1490972_0002.png
Samråd (åbent) i Uddannelses- og Forskningsudvalget tirsdag den 27.
januar 2015 vedr. dimensionering – FIV – alm. del – spm. I
DET TALTE ORD GÆLDER
Spørgsmål I:
Ministeren bedes i åbent samråd gøre rede for, hvordan der er sammenhæng mel-
lem regeringens dimensioneringsplan, der har ført til, at Syddansk Universitet har
lukket sprogfagene spansk, kinesisk og arabisk, samtidig med ministeren i udvik-
lingskontrakterne forpligter universiteterne til at øge internationaliseringen?
Svar:
Tak for muligheden for at komme og svare på samrådsspørgsmålet. Det gør jeg
selvfølgelig til enhver tid.
Det er i mine øjne – og heldigvis også i rigtig mange andres øjne - for snævert - som
jeg synes, at spørgerne gør - at sætte lighedstegn mellem internationalisering og
eksistensen af et bestemt antal sproguddannelser på hvert enkelt dansk universitet.
Det siger jeg, fordi jeg mener, internationalisering af de videregående uddannelser
er et naturligt og meget nødvendigt element i vores uddannelsespolitik og en mål-
sætning for de videregående uddannelser.
Det er noget, der ligger mig rigtig meget på sinde.
Det gælder herhjemme og det gælder selvfølgelig også internationalt.
Denne regering ser internationalisering som en meget integreret del af arbejdet
med at styrke kvaliteten i uddannelserne, erhvervsrelevans af uddannelserne og
selvfølgelig også med kvalitet i forskningen.
Vi har som regering fastlagt en række mål og taget en række konkrete initiativer i
de to handlingsplaner for internationalisering, som er fremlagt inden for de seneste
år.
Internationalisering af videregående uddannelser er en meget bred palet af initiati-
ver og områder.
Det handler både om ind- og udgående mobilitet. Det handler om fuldtidsstude-
rende og udvekslingsstuderende, men det handler også om gode sproguddannelser
og det handler ikke mindst om at udvikle internationale studiemiljøer, ansættelse
af udenlandske forskere, osv.
Der er rigtig mange dele af uddannelserne, hvor det er dybt relevant at tale om
internationalisering.
Derfor indgår mål og initiativer for internationalisering også meget naturligt blandt
de 5 pligtige mål, som jeg har meldt ud i forbindelse med de udviklingskontrakter
med alle 37 videregående uddannelsesinstitutioner, som jeg netop har indgået.
Side
2/4
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1490972_0003.png
Institutionerne og de enkelte sektorer har forskellige udfordringer, og de er hver
især forskellige steder i deres udvikling på dette område.
I kontrakterne har de enkelte uddannelsesinstitutioner derfor også sat sig forskelli-
ge mål for de kommende tre år, som udviklingskontrakterne dækker.
Det kan være forskellige konkrete målsætninger.
Nogle har sat mål om at øge andelen af studerende, der tager et studie- og praktik-
ophold i udlandet.
Andre har sat konkrete mål for at øge rekrutteringen af dygtige internationale stu-
derende.
Og igen andre har sat mål for at styrke den internationale dimension af læringsmil-
jøet.
Parallelt med udarbejdelsen af målene og forhandlingen af kontrakterne, har insti-
tutionerne for de uddannelser, som har været berørt af den nye dimensionerings-
model, skullet tilpasse antallet af pladser på en række uddannelser.
Og det, anerkender jeg fuldt ud, har været en udfordring for mange.
Det har naturligvis også i nogle tilfælde haft betydning for sproguddannelserne.
Det har og det vil også få betydning for, hvor mange internationale studerende, der
kan optages på de uddannelser, der er udtaget til dimensionering.
Men grundlæggende må jeg sige, at regeringens mål står fast. Vi vil ikke uddanne til
arbejdsløshed.
Det gælder uanset, om der er tale om danske studerende eller internationale stude-
rende.
Det gælder også for sproguddannelserne.
Det er heller ikke for mig et mål i sig selv, at sproguddannelser skal udbydes på alle
institutioner.
Det væsentligste for mig er, at vi har et relevant udbud af sproguddannelser, og at
de sproguddannelser har en høj kvalitet.
Vurderingen af den enkelte uddannelse skal naturligvis ske lokalt. Den skal ske
med hensyn til de faglige, økonomiske og lokale forhold. Dét er de enkelte uddan-
nelsesinstitutioner bedst til.
Den dimensioneringsmodel, som nu gennemføres, indebærer, at optaget på ud-
dannelser med systematisk og markant overledighed reduceres.
Men konkret udgør den samlede dimensionering kun en mindre procentdel af det
samlede optag.
Side
3/4
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1490972_0004.png
Der vil fortsat være mange uddannelser, som ikke skal dimensioneres, og hvor det
vil være muligt at optage internationale studerende som hidtil eller flere, afhængigt
af hvad institutionerne vil.
Vi har i udmøntningen indført en gradvis indfasning for at sikre, at bacheloroptaget
kan tilpasses til de dimensionerede rammer på kandidatuddannelserne efter aftale
med institutionerne.
Institutionerne har fået meget fleksible rammer for, hvor dimensioneringen skal
ske.
Endelig er der givet en
fleksibilitetsgaranti,
som giver institutionerne mulighed for
at prioritere internationale studerende også på de dimensionerede uddannelser,
hvis retskravsbachelorerne udfylder hele loftet over optaget.
Internationale studerende vil altså fortsat kunne udgøre en væsentlig del af optaget
også på de dimensionerede uddannelser.
Jeg anerkender ikke den påstand, som spørgerne stiller op om, at dimensione-
ringsmodellen og udviklingskontrakternes målsætning om øget internationalise-
ring er i konflikt med hinanden.
Jeg synes, at vi arbejder i den rigtige retning for begge dele.
Vi vil ikke uddanne til arbejdsløshed, og vi vil rigtig gerne internationalisere ud-
dannelserne mere.
Derfor har vi både opsat pligtige mål og vedtaget to handlingsplaner med en række
konkrete initiativer.
Tak for ordet.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side
4/4