Uddannelses- og Forskningsudvalget 2014-15 (1. samling)
FIV Alm.del
Offentligt
J.NR.: 2015-0004/100627
Ref.: MC
+45 33 38 22 01
27. januar 2015
Uddannelsesministeriet
Bredgade 43
DK-1260 København K
Redegørelse vedr. læsning af skriftlige opgaver på pædagoguddannelsen
Danske Professionshøjskoler takker for muligheden for at give en kort redegørelse fra pædagoguddannelsen
om underviseres læsning og feedback ift. skriftlige opgaver/produkter i relation til de
bekendtgørelsesfastsatte afsluttende prøver i 2007-pædagoguddannelsen og i den nye pædagoguddannelse
som bidrag til ministerens svar på tre alm. del spørgsmål via Folketingets Uddannelses- og
Forskningsudvalg.
Redegørelsen nedenfor baserer sig på tilbagemeldinger fra samtlige pædagoguddannelser i UC-sektoren.
A: Undervisernes læsning og feedback ift. skriftlige opgaver/produkter i relation til de
bekendtgørelsesfastsatte afsluttende prøver i 2007 og 2014 pædagoguddannelsen
Det enkelte UC har fastsat prøvegrundlag, bedømmelse og feedback-form i studieordningen for hhv. 2007-
og 2014-pædagoguddannelsen.
Skriftlige opgaver/produkter, der indgår som bedømmelsesgrundlag i prøvesammenhæng, læses altid af
bedømmere, såvel interne som eksterne. Prøverne bedømmes enten som bestået/ikke bestået eller efter 7-
trins skalaen.
Prøverne er kvalitetssikret gennem krav til censorerne om indberetning af væsentlige problemer eller
mangler til den konkrete uddannelsesinstitution, der herefter indberetter til Styrelsen for Videregående
Uddannelser (§ 31 i Bekendtgørelse om prøver i erhvervsrettede videregående uddannelser).
B: Undervisernes læsning og feedback ift. skriftlige elementer som indgår i:
1. Øvrige opgaver/studieprodukter i pædagoguddannelsen
Pædagoguddannelsen tilrettelægges på de enkelte UC’er, så de studerende støttes i at opfylde uddannelsens
faglige mål gennem varierede undervisnings- og studieformer. Ambitionen er, at sikre et studiemiljø, så de
studerende gennem konkret studiearbejde med professionsrelevante øvelser eller projektforløb tilegner sig de
samlede kompetencemål for uddannelsen.
Det gælder for alle UC’er, at der indgår varierede former for produktkrav. Det kan f.eks. dreje sig om:
synopsis, teoretiske redegørelser, skriftlig dokumentation fra pædagogens praksis i form af
praksisfortællinger, beskrivelser af etiske dilemmaer, underretninger m.m. Derudover kan der være krav om
formidling til interessenter, pædagogiske handleplaner, udarbejdelse af læringsmål, evalueringer, reviews af
forskningslitteratur mm. Produktkravet med læringsmål, feed-back form, m.m. kan også have andre former
som f.eks. dramaøvelser, videoproduktioner, opbygning af pædagogiske inde- eller udemiljøer mm.
Ny Vestergade 17 st. tv.
1471 København K
uc-dk.dk
+45 3338 2200
SIDE 1 AF 3