Uddannelses- og Forskningsudvalget 2014-15 (1. samling)
FIV Alm.del
Offentligt
1493519_0001.png
J.NR.: 2015-0004/100627
Ref.: MC
[email protected]
+45 33 38 22 01
27. januar 2015
Uddannelsesministeriet
Bredgade 43
DK-1260 København K
Redegørelse vedr. læsning af skriftlige opgaver på pædagoguddannelsen
Danske Professionshøjskoler takker for muligheden for at give en kort redegørelse fra pædagoguddannelsen
om underviseres læsning og feedback ift. skriftlige opgaver/produkter i relation til de
bekendtgørelsesfastsatte afsluttende prøver i 2007-pædagoguddannelsen og i den nye pædagoguddannelse
som bidrag til ministerens svar på tre alm. del spørgsmål via Folketingets Uddannelses- og
Forskningsudvalg.
Redegørelsen nedenfor baserer sig på tilbagemeldinger fra samtlige pædagoguddannelser i UC-sektoren.
A: Undervisernes læsning og feedback ift. skriftlige opgaver/produkter i relation til de
bekendtgørelsesfastsatte afsluttende prøver i 2007 og 2014 pædagoguddannelsen
Det enkelte UC har fastsat prøvegrundlag, bedømmelse og feedback-form i studieordningen for hhv. 2007-
og 2014-pædagoguddannelsen.
Skriftlige opgaver/produkter, der indgår som bedømmelsesgrundlag i prøvesammenhæng, læses altid af
bedømmere, såvel interne som eksterne. Prøverne bedømmes enten som bestået/ikke bestået eller efter 7-
trins skalaen.
Prøverne er kvalitetssikret gennem krav til censorerne om indberetning af væsentlige problemer eller
mangler til den konkrete uddannelsesinstitution, der herefter indberetter til Styrelsen for Videregående
Uddannelser (§ 31 i Bekendtgørelse om prøver i erhvervsrettede videregående uddannelser).
B: Undervisernes læsning og feedback ift. skriftlige elementer som indgår i:
1. Øvrige opgaver/studieprodukter i pædagoguddannelsen
Pædagoguddannelsen tilrettelægges på de enkelte UC’er, så de studerende støttes i at opfylde uddannelsens
faglige mål gennem varierede undervisnings- og studieformer. Ambitionen er, at sikre et studiemiljø, så de
studerende gennem konkret studiearbejde med professionsrelevante øvelser eller projektforløb tilegner sig de
samlede kompetencemål for uddannelsen.
Det gælder for alle UC’er, at der indgår varierede former for produktkrav. Det kan f.eks. dreje sig om:
synopsis, teoretiske redegørelser, skriftlig dokumentation fra pædagogens praksis i form af
praksisfortællinger, beskrivelser af etiske dilemmaer, underretninger m.m. Derudover kan der være krav om
formidling til interessenter, pædagogiske handleplaner, udarbejdelse af læringsmål, evalueringer, reviews af
forskningslitteratur mm. Produktkravet med læringsmål, feed-back form, m.m. kan også have andre former
som f.eks. dramaøvelser, videoproduktioner, opbygning af pædagogiske inde- eller udemiljøer mm.
Ny Vestergade 17 st. tv.
1471 København K
[email protected]
uc-dk.dk
+45 3338 2200
SIDE 1 AF 3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1493519_0002.png
J.NR.: 2015-0004/100627
Der tilrettelægges således alle steder forskellige typer læringsforløb, og evaluering og feedback på disse
læringsforløb vil derfor også variere. Detaljeret feed-back på skriftlige opgaver/produkter udarbejdet af en
studerende eller en gruppe af studerende afhænger således af, i hvilken pædagogisk sammenhæng den
skriftlige optræder i. Dette gælder for både 2007- og 2014-pædagoguddannelsen.
I 2014 uddannelsen er der deltagelsespligt i hele uddannelsen, og denne deltagelsespligt dokumenteres bl.a.
gennem de studerendes udarbejdelse af forskelligartede produkter, der lægger vægt på udvikling af de
studerendes professionskompetencer. I 2007 uddannelsen er der mindre fokus på denne form for
dokumentation på første studieår, fordi den aktive deltagelse dokumenteres gennem mødepligt.
Øvelseselementer mv. i pædagoguddannelsen
Øvelseselementet fremstår tydeligere i 2014-pædagoguddannelsen end i 2007-pædagoguddannelse, der var
organiseret omkring fag og ikke kompetencemål. Det betyder, at der i tilegnelsen af færdigheder og
handlekompetencer indgår forskellige former for feedback af analyse, formidling, refleksion og udvikling af
specifikke handlekompetencer.
Det ændrede fokus, hvor handlekompetencerne bliver centrum for læringen i 2014-pædagoguddannelsen
stiller krav til ændringer i feedback metoderne på pædagoguddannelsen. Der foregår i disse måneder
udvikling af feedbackformerne bl.a. med inddragelse af praksisfeltet .
C: Undervisernes feedback ift. de studerendes generelle deltagelse og læring i undervisningen i
pædagoguddannelsen
For både 2007- og 2014-uddannelsen gælder, at underviserne giver feedback til de studerende i henhold til
de respektive studieordningers bestemmelser om deltagelsespligt. Der arbejdes med nye former for feedback
i form af formativ feedback, feedforward, peer-fedback, flipped classroom, og de studerende bliver på denne
måde inddraget i forberedelsen og gennemførelsen af undervisningen og dermed også i feedback.
Udover den mere traditionelle studievejledning har flere UC’er tilknyttet undervisere med generelle
vejledningsfunktoner til enkelte studerende, grupper af studerende eller hold med det formål, at støtte
studerendes egen refleksion over faglig og personlig udvikling.
UC sektoren vil gerne påpege, at der ifm. den nye uddannelses implementering fra sommeren 2014 har gjort
sig følgende gældende:
- en ganske ny og anderledes måde at tænke og organisere uddannelse på
- ganske kort tid fra vedtagelse af Bekendtgørelse til udvikling og implementering af nye studieordninger og
studieplaner
- behov for udvikling af nye undervisnings- og læringsformer, prøver og organisering af praktikuddannelsen
Alle UC’er, der udbyder pædagoguddannelsen, er optaget af, at udvikle god undervisning og
studieaktiviteter, og der arbejdes med stilladsering og kvalificering af de studerendes læring bl.a. ifm.
implementeringen af Studieaktivitetsmodellen, hvor den studerende får medansvar for egen læring gennem
forskelige pædagogiske tilrettelæggelser. Det kan f.eks. være:
- traditionel formidling af fagligt indhold, metoder eller færdigheder fra undervisere og inddragelse af
Ny Vestergade 17 st. tv.
1471 København K
[email protected]
uc-dk.dk
+45 3338 2200
SIDE 2 AF 3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1493519_0003.png
J.NR.: 2015-0004/100627
repræsentanter fra professionen, FoU medarbejdere mv.
- strukturerede og guidede lærerprocesser uden deltagelse af underviser
- workshops, vejledning og dialog mellem studerende, undervisere og repræsentanter fra professionen
UC sektoren foreslår følgende initiativer igangsat fremadrettet:
Grundlæggende vil det være afgørende for studerendes studieintensitet, faglige udbytte og studieglæde, at
pædagoguddannelsen forventningsafstemmer med de studerende om omfanget og hyppigheden af feedback
og evalueringer på deres skriftlige og øvrige fremstillinger. I forbindelse med implementeringen af den nye
2014-pædagoguddannelse kan der forekomme usikkerhed om krav og feedbackformer, der kan give
anledning til skuffelse hos de studerende. Men det er vigtigt at understrege, at uddannelsernes lokale
kvalitetssikringssystemer opfanger og præciserer kritik, således at der fremadrettet kan ske justeringer i
uddannelsesforløbene.
Foranlediget af de rejste spørgsmål i Folketingets Uddannelses- og Forskningsudvalg og på baggrund af
medieomtalen i bl.a. Fyens Stifstidende vil Pædagoguddannelsens Ledernetværk og Den Nationale
Ekspertgruppe for Pædagoguddannelsen-2014 tage initiativ til at:
- videreudvikling af feedback modeller på tværs af UC’erne.
- udarbejdelse af materiale, der kan tydeliggøre formålet med at arbejde med differentierede studieaktiviteter
med flere former for produktkrav.
-udvikling af dynamiske evalueringsmetoder, der anvendes som didaktisk redskab i undervisningen, og hvor
den studerende bliver aktivt deltagende i udvikling af uddannelsen
- initiativer til udvikling af både studerendes og underviseres nye roller, der matcher kravene i den nye
uddannelse
Afslutningsvis skal det understreges, at det er meget positivt, at studerende er optaget af, hvordan
uddannelsen bedst muligt understøtter deres læring. Det skal fortsat være en ambition, at tilrettelæggelsen og
gennemførelsen af pædagoguddannelsen sker i dialog med studerende som led i den løbende kvalitetssikring
af den nye 2014-pædagoguddannelse.
Med venlig hilsen
Harald Mikkelsen
Formand
Danske Professionshøjskoler
Ny Vestergade 17 st. tv.
1471 København K
[email protected]
uc-dk.dk
+45 3338 2200
SIDE 3 AF 3