Uddannelses- og Forskningsudvalget 2014-15 (1. samling)
FIV Alm.del
Offentligt
Ministeren
Uddannelses- og Forskningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
4. februar 2015
I brev af 15. januar 2015 har udvalget efter ønske fra Jens Henrik Thulesen Dahl
(DF) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål nr. 135 (Alm. del)
Finder ministeren det er acceptabelt, at underviserne på pædagoguddannelsen ikke
læser de pædagogstuderendes opgaver, som beskrevet i Fyens Stiftstidende den 15.
januar 2015?
Svar
Det er ikke acceptabelt, at undervisere på pædagoguddannelsen ikke læser de pæ-
dagogstuderendes opgaver, som beskrevet i Fyens Stiftstidende den 15. januar
2015.
Styrelsen for Videregående Uddannelser har derfor bedt professionshøjskolerne
om en redegørelse for læsning af og feedback på de studerendes opgaver på pæda-
goguddannelsen.
Det fremgår af redegørelsen fra professionshøjskolerne, at alle skriftlige opga-
ver/produkter, der indgår som bedømmelsesgrundlag i prøvesammenhæng, altid
læses af bedømmere, såvel interne som eksterne. Det betrygger mig. Det er helt
afgørende, at de studerende bliver tilstrækkeligt forberedt til de afsluttende prøver i
pædagoguddannelsen, og at dette sker på et ordentligt fagligt grundlag, hvor un-
derviserne har forholdt sig grundigt til de studerendes skriftlige afleveringer.
Jeg hører også fra professionshøjskolerne, at det fagligt er yderst fornuftigt, at stu-
derende også læser hinandens skriftlige produkter, sparrer og giver feedback. I en
ligeværdig sparingsproces er der læring for alle parter, og det forbereder også de
pædagogstuderende på en profession, hvor faglig sparring med kollegaer er en helt
integreret del af hverdagen. Det må bare ikke stå i stedet for underviseres og be-
dømmeres læsning og feedback.
Der er dog stadig faglige udfordringer på pædagoguddannelsen. Professionshøjsko-
lerne vil derfor – som det fremgår af den medsendte redegørelse - tage en række
initiativer, som alle stiler imod at inddrage de studerende som en mere aktiv part i
uddannelsen, hvilket alt andet lige vil gøre dem til bedre pædagoger. Det handler
blandet andet om:
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Slotsholmsgade 10
Post
Postboks 2135
1015 København K
Tel.
3392 9700
Fax
3332 3501
Mail
Web
www.ufm.dk
CVR-nr.
Ref.-nr.
1680 5408
15/001299-05
Side
1/2