Uddannelses- og Forskningsudvalget 2014-15 (1. samling)
FIV Alm.del
Offentligt
1493415_0001.png
Ministeren
Uddannelses- og Forskningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
4. februar 2015
I brev af 15. januar 2015 har udvalget efter ønske fra Jens Henrik Thulesen Dahl
(DF) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål nr. 135 (Alm. del)
Finder ministeren det er acceptabelt, at underviserne på pædagoguddannelsen ikke
læser de pædagogstuderendes opgaver, som beskrevet i Fyens Stiftstidende den 15.
januar 2015?
Svar
Det er ikke acceptabelt, at undervisere på pædagoguddannelsen ikke læser de pæ-
dagogstuderendes opgaver, som beskrevet i Fyens Stiftstidende den 15. januar
2015.
Styrelsen for Videregående Uddannelser har derfor bedt professionshøjskolerne
om en redegørelse for læsning af og feedback på de studerendes opgaver på pæda-
goguddannelsen.
Det fremgår af redegørelsen fra professionshøjskolerne, at alle skriftlige opga-
ver/produkter, der indgår som bedømmelsesgrundlag i prøvesammenhæng, altid
læses af bedømmere, såvel interne som eksterne. Det betrygger mig. Det er helt
afgørende, at de studerende bliver tilstrækkeligt forberedt til de afsluttende prøver i
pædagoguddannelsen, og at dette sker på et ordentligt fagligt grundlag, hvor un-
derviserne har forholdt sig grundigt til de studerendes skriftlige afleveringer.
Jeg hører også fra professionshøjskolerne, at det fagligt er yderst fornuftigt, at stu-
derende også læser hinandens skriftlige produkter, sparrer og giver feedback. I en
ligeværdig sparingsproces er der læring for alle parter, og det forbereder også de
pædagogstuderende på en profession, hvor faglig sparring med kollegaer er en helt
integreret del af hverdagen. Det må bare ikke stå i stedet for underviseres og be-
dømmeres læsning og feedback.
Der er dog stadig faglige udfordringer på pædagoguddannelsen. Professionshøjsko-
lerne vil derfor – som det fremgår af den medsendte redegørelse - tage en række
initiativer, som alle stiler imod at inddrage de studerende som en mere aktiv part i
uddannelsen, hvilket alt andet lige vil gøre dem til bedre pædagoger. Det handler
blandet andet om:
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Slotsholmsgade 10
Post
Postboks 2135
1015 København K
Tel.
3392 9700
Fax
3332 3501
Mail
[email protected]
Web
www.ufm.dk
CVR-nr.
Ref.-nr.
1680 5408
15/001299-05
Side
1/2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1493415_0002.png
At give bedre feedback til de studerende.
At forventningsafstemme tydeligere med de studerende om arbejdsfor-
merne mv. i uddannelsen.
At inddrage de studerende mere aktivt i udviklingen af uddannelsen.
Jeg hilser disse initiativer velkomne, men ved også, at de fine målsætninger ikke
realiseres af sig selv. Jeg vil derfor bede Styrelsen for Videregående Uddannelser
om at følge initiativerne tæt i 2015 med henblik på en samlet redegørelse til udval-
get primo 2016. Her vil der blive fulgt op på hvert enkelt initiativ.
Øget studietid er et sektorfælles mål for alle professionshøjskoler i de nye udvik-
lingskontrakter – og et meget relevant mål i denne sammenhæng, som ministeriet
følger op på årligt. En status på øget studietid vil også indgå i redegørelsen.
Jeg skal understrege, at min opmærksomhed på de kommende initiativer ikke er et
udtryk for, at der ikke skal gøres noget nu og her, hvis det er påkrævet. Jeg vil gerne
slå fast, at hvis der er steder, hvor de pædagogstuderende systematisk ikke får en
faglig forsvarlig undervisning, forventer jeg, at professionshøjskolerne øger indsat-
sen allerede nu. Det kan være i form af flere timer.
Generelt skal alle studerende på videregående uddannelser have en berettiget for-
ventning om at få feedback fra undervisere på opgaver, deltagelse i undervisningen
mv.
Jeg vedlægger svaret fra professionshøjskolerne til udvalgets orientering.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Med venlig hilsen
Sofie Carsten Nielsen
Side
2/2