Uddannelses- og Forskningsudvalget 2014-15 (1. samling)
FIV Alm.del
Offentligt
1489154_0001.png
Ministeren
Uddannelses- og Forskningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
I brev af 6. januar har udvalget efter ønske fra Jens Henrik Thulesen Dahl (DF)
stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål nr. 128 (Alm. del)
I forlængelse af ministerens svar samt det vedlagte uddybende notat fra ministeriet
på FIV alm. del – spm. 110 vedr. KLM-kronikken i Kristeligt Dagblad den 4. de-
cember 2014, sammen med henvendelsen på FIV alm. del – bilag 58, skal jeg - da
ministerens svar næsten udelukkende relaterer sig til KLMsagens historiske dele,
hvoraf de fleste blev rejst tilbage i 2012-13 og allerede er velbelyst og kommenteret
- bede ministeren kommentere kronikkens aktuelle anledning og hovedærinde:
Nedtoningen af faget til 10 ECTS, hvorved faget reduceres markant i størrelse - og
dermed også i forhold til andre fag – og det faglige grundlag for at gå til eksamen
svækkes således på stadig flere uddannelsessteder, og da dette centrale fundament
for faget ikke er kommenteret i hverken ministerens svar eller i ministeriets vedfø-
jede notat eller i professionshøjskolernes tidligere redegørelse, skal jeg bede om
ministerens stillingtagen, idet en sådan generel tendens ikke alene kan være et
decentralt spørgsmål for den enkelte professionshøjskole, da en sådan generel ud-
vikling også klart må have ministerens interesse og må give anledning til ministe-
rens stillingtagen?
Svar
Med hensyn til professionshøjskolernes implementering af fagområdet Almen
Dannelse/KLM i læreruddannelsen og min stillingtagen hertil henviser jeg til mit
brev til Uddannelses- og Forskningsudvalget af 24. oktober 2014, som var opfølg-
ning på FIV alm. del spørgsmål 137 om samme sag.
Som det fremgår af svaret, så mener jeg ikke, at spørgsmålets præmis om, at im-
plementeringen af reformen på professionshøjskolerne skulle være i strid med det
politisk aftalte, er korrekt.
Yderligere vil jeg gerne benytte lejligheden til at erindre om, at læreruddannelses-
reformen i 2012 var et svar på de grundlæggende styringsproblemer, der var opstå-
et som følge af en centraliseret politisk detailregulering af læreruddannelsen. Der-
for var svaret, som det fremgår af aftalens præambel, at læreruddannelsen frem-
over skulle reguleres som andre videregående uddannelser. Med andre ord, refor-
men skulle sikre, at læreruddannelsen blev dereguleret og ’normaliseret’.
26. januar 2015
Uddannelses- og Forskningsmini-
steriet
Slotsholmsgade 10
Post
Postboks 2135
1015 København K
Tel.
3392 9700
Fax
3332 3501
Mail
[email protected]
Web
www.ufm.dk
CVR-nr.
1680 5408
Ref.-nr.
15/000251-05
Side
1/2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1489154_0002.png
Derfor finder jeg, at spørgsmålets mere eller mindre eksplicitte opfordring til, at jeg
som minister skal blande mig i professionshøjskolernes faglige og fuldt lovlige di-
spositioner, er i strid med både aftalens ånd og ord.
Med venlig hilsen
Sofie Carsten Nielsen
Styrelsen for Videregående
Uddannelser
Side
2/2