Uddannelses- og Forskningsudvalget 2014-15 (1. samling)
FIV Alm.del
Offentligt
1437487_0001.png
Ministeren
Uddannelses- og Forskningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
I brev af 10. december 2014 har udvalget efter ønske fra Per Clausen (EL) stillet mig
følgende spørgsmål:
Spørgsmål nr. 120 (Alm. del)
Ministeren bedes oplyse, i hvor stor udstrækning ministeren mener, man bør til-
lægge eksamenskarakter vægt i forhold til at bedømme kvaliteten af undervisnin-
gen på Humanistisk Informatik
Ministeren bedes oplyse, om karakternerne på Humanistisk Informatik er dårligere
end på sammenlignelige uddannelser.
Ministeren bedes oplyse, hvor mange af censorkorpsets medlemmer, der har med-
virket i censorkorpsets censorårsrapporter for Humanistisk Informatik, og oplyse
hvor mange af disse der har haft grundlæggende kritik af uddannelsens kvalitet?
18. december 2014
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Slotsholmsgade 10
Post
Postboks 2135
1015 København K
Tel.
3392 9700
Fax
3332 3501
Mail
[email protected]
Web
www.ufm.dk
CVR-nr.
Ref.-nr.
1680 5408
14/023448-04
Svar
Med indførelsen af akkreditering af videregående uddannelser i 2007 blev det slået
fast, at de danske videregående uddannelsers kvalitet og relevans dokumenteres og
anerkendes efter de internationale standarder, European Standards and Guidelines
for Quality Assurance in The European Higher Education Area (ESG).
Ved uddannelsesakkrediteringer vurderes hver enkelt uddannelse i forhold til de
centrale og politisk fastsatte kriterier for kvalitet og relevans. Disse kriterier udgør
en bredere definition af kvalitet end eksamenskaraktererne alene. Således omfatter
kriterierne bl.a. uddannelsens videngrundlag, mål for læringsudbytte samt tilrette-
læggelse og gennemførelse.
Da der ikke centralt indsamles karakterer fra enkeltuddannelser, har jeg ikke mu-
lighed for at foretage den efterspurgte sammenligning af karaktererne på humani-
stisk informatik og andre uddannelser.
Jeg har ikke kendskab til den konkrete censorårsberetning eller processen omkring
udarbejdelsen af den. Jeg vil gerne understrege, at de enkelte censorformandskaber
repræsenterer censorerne i censorkorpset over for det relevante universitet
.
Alle
censorformandskaber ved universitetsuddannelserne skal årligt afgive en beretning
til de relevante universiteter på baggrund af censorernes indberetninger. Dette er
en af de måder, hvorpå censorformandskaberne er forpligtede til at rådgive univer-
sitetet om prøve- og eksamenssystemet.
Side
1/2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1437487_0002.png
Med venlig hilsen
Sofie Carsten Nielsen
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side
2/2