Uddannelses- og Forskningsudvalget 2014-15 (1. samling)
FIV Alm.del
Offentligt
1437583_0001.png
Notat
Uddannelses- og Forskningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
14. december 2014
Bilag til svar på FIV alm del spørgsmål 110 om KLM i lærerud-
dannelsen
I dette notat kommenteres de enkelte påstande i Kristeligt Dagblads kronik 4. de-
cember 2014: ”KLM-sagen afslører et demokratisk problem” af Marianne Vihøj
m.fl. om læreruddannelsens fag Kristendomskundskab/Livsoplysning/-
Medborgerskab (KLM), jf. FIV alm. del spørgsmål 110.
Kronikkens første påstand
”For tre år siden nedsatte daværende uddannelsesminister Morten Østergaard (R)
en gruppe til at foreslå en reform af læreruddannelsen. Ledet af professor Jens
Rasmussen foreslog gruppen, at KLM blev nedlagt til fordel for hans eget fagområ-
de, pædagogik.”
Svar på første påstand
På alle tre punkter er påstanden forkert.
Der blev ikke nedsat nogen gruppe for tre år siden af daværende uddannelsesmini-
ster Morten Østergaard.
Derimod blev der i forbindelse med læreruddannelsesreformen i 2007 nedsat en
følgegruppe, som fik til opgave at følge udviklingen på området og overvåge lovens
virkninger.
Professor Jens Rasmussen var ét medlem blandt syv i følgegruppen, som havde
direktør i Næstved kommune, Per B. Christensen som formand.
Følgegruppen afsluttede deres evalueringsarbejde i januar 2012 med rapporten
”Deregulering og internationalisering – Evaluering og anbefalinger om lærerud-
dannelsen af 2006”, som samlede op på fire års arbejde. Følgegruppen var enig om,
at der var behov for at opprioritere læreruddannelsens professionsrettede elemen-
ter, for ”at styrke den lærerfaglighed, som al dokumentation peger på som afgøren-
de for kompetent udøvelse af lærergerningen”, som det hedder sig i rapporten.
I erkendelse af, at der ikke var lagt op til en udbygning af læreruddannelsens om-
fang, blev det konstateret i rapporten, at en styrkelse af det lærerfaglige område
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Slotsholmsgade 10
Post
Postboks 2135
1015 København K
Tel.
3392 9700
Fax
3332 3501
Mail
[email protected]
Web
www.ufm.dk
CVR-nr.
Ref.-nr.
1680 5408
14/023046-04
Side
1/5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1437583_0002.png
nødvendigvis måtte ske på bekostning af andre dele af uddannelsen, for eksempel
Kristendomskundskab/Livsoplysning/Medborgerskab (KLM).
Det er uklart, hvad skribenterne måtte mene, at professor Jens Rasmussen skulle få
ud af denne anbefaling, som følgegruppen samlet står bag. Jens Rasmussen er an-
sat på Aarhus Universitet, Institut for Uddannelse og Pædagogik, og har derfor
ingen personlig interesse i fagfordelingen på læreruddannelsen.
Kronikkens anden påstand
”Forslaget afstedkom en hidsig offentlig debat, hvorefter forligspartierne præcise-
rede, at ikke blot skulle KLM bevares, det skulle også styrkes. De sikrede faget egen
eksamen og satte for en sikkerheds skyld et par ekstra bogstaver foran: Almen
Dannelse (AD/KLM).”
Svar på anden påstand
Påstanden er forkert.
Følgegruppens rapport fra januar 2012 var en rapport til uddannelsesministeren og
forligskredsen som afslutningen på følgegruppens arbejde. Den havde ingen formel
status i de efterfølgende reformforhandlinger.
Regeringen besluttede på baggrund af rapportens konklusioner og anbefalinger, at
der var grundlag for at gennemføre en reform af læreruddannelsen.
Med afsæt i regeringsudspillet af 19. april 2012 indkaldte uddannelsesminister
Morten Østergaard forligspartierne til forhandlinger om en reform af læreruddan-
nelsen. I udspillet havde regeringen ladet sig inspirere af det mere end 4 år lange
evalueringsarbejde, som lå bag følgegruppens rapport, og som det fremgår af rege-
ringsudspillet, havde KLM veget pladsen for en væsentlig styrkelse af både det nye
professionsorienterede fagområde kaldet Lærerens grundfaglighed og undervis-
ningsfagene.
Resultatet mellem regeringen og forligspartierne fremgår af reformaftalen fra 1.
juni 2012.
Heri beskrives det nye hovedområde almen dannelse, som indeholder kompeten-
ceområdet Kristendomskundskab/Livsoplysning/Medborgerskab (aftalens pkt. 4):
De færdiguddannede lærere skal være i stand til at understøtte folkesko-
lens overordnede formål om at forberede eleverne til deltagelse, medan-
svar, rettigheder og pligter i et samfund med frihed og folkestyre; fremme
elevens alsidige udvikling og gøre eleverne fortrolige med dansk kultur og
historie og give dem forståelse for andre lande og kulturer.
Temaet "Kristendomskundskab, livsoplysning og medborgerskab" er der-
for en del af lærernes grundfaglighed. Ligesom det gælder for de øvrige
fagområder, vil også kravene til kristendomskundskab, livsoplysning og
medborgerskab blive skærpet i forhold til i dag
.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side
2/5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1437583_0003.png
Der står således, at kravene til de studerende vil blive skærpet – ligesom det gør sig
gældende for ”de øvrige fagområder”. De nye krav afspejles i kompetencemålene
for faget.
Der står intet i aftaleteksten om, at fagområdet almen dannelse/KLM (AD/KLM)
skal fylde mere end faget KLM gjorde i den gamle læreruddannelse, sådan som
skribenter læser det ud af aftaleteksten.
Det er endvidere et af hovedprincipperne i den nye læreruddannelse, at det er op til
professionshøjskolerne at foretage de faglige prioriteringer inden for uddannelsens
samlede struktur (aftalens pkt. 8). Deraf følger, at professionshøjskolerne har ret til
at foretage faglige prioriteringer indenfor Lærerens Grundfaglighed, som har et
omfang på 60-80 ECTS point.
Dertil kan tilføjes, at almen dannelse også blev styrket ved at blive indarbejdet i
kompetencemålene for undervisningsfagene (jf. aftalens præambel).
Kronikkens tredje påstand
”Morten Østergaard bad nemlig efterfølgende Jens Rasmussen om også at stå i
spidsen for selve reformen.”
Svar på tredje påstand
Påstanden er forkert.
Implementeringen af læreruddannelsesreformen består af to dele: dels udarbejdel-
sen af bekendtgørelsens hovedtekst og dels formuleringen af kompetencemålene
for fagene.
I udarbejdelsen af hovedteksten var det embedsfolk fra daværende Styrelsen for
Videregående Uddannelse og Uddannelsesstøtte, som skrev udkastet. Professor
Jens Rasmussen var på ingen måde involveret i den proces.
I udarbejdelsen af kompetencemålene var processen en anden. Styrelsen bad
forsknings- og udviklingschef Andreas Rasch-Christensen (VIA UC) og professor
Jens Rasmussen om at lave en ’master’ for udarbejdelsen af de nye kompetencemål
og en generel vejledning om, hvordan de enkelte faggrupper skulle bruge masteren
i deres arbejde med fagene.
De enkelte faggrupper var typisk sammensat af fire fagpersoner: en faglig spyd-
spids fra professionshøjskolesektoren, en universitetsforsker med speciale inden
for området, censornæstformanden for faget i den gamle uddannelse og en faglig
konsulent fra det daværende Ministeriet for Børn og Undervisning (MBU).
Faggruppen, som udarbejdede kompetencemålet for AD/KLM, bestod af:
Lektor Birgitte Bækgaard
Udviklingsdirektør Alexander von Oettingen
Censornæstformand Frits Hedegaard
Censornæstformand Lakshmi Sigurdsson
Fagkonsulent Marianne Dietz
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side
3/5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1437583_0004.png
Kompetencemålsprojektet blev ledet af forsknings- og udviklingschef Andreas
Rasch-Christensen, som i denne kapacitet blev støttet af uddannelseschef Lis Mad-
sen (UCC), Marianne Dietz (MBU) og professor Jens Rasmussen.
Denne projektledelse refererede til daværende styrelsesdirektør Inge Mærkedahl og
til en referencegruppe bestående af repræsentanter for KL, MBU og Danske Profes-
sionshøjskoler.
Kronikkens fjerde påstand
”Høringssvar fra vores faglige forening blev generelt ignoreret. Ingen forklaring.”
Svar på fjerde påstand
Påstanden er delvist forkert.
Der sendes mange høringssvar ind, når en vigtig bekendtgørelse sendes i høring. I
denne forbindelse blev der fremsendt 52 høringssvar. Der er ikke kutyme for, at der
gives en individuel forklaring til hver enkelt interessent om, hvorfor specifikke for-
slag i høringssvarene ikke blev medtaget i den endelige bekendtgørelse. Så det er
korrekt, at den faglige forening ikke modtog en forklaring, og på den måde er for-
eningen behandlet på lige fod med andre interessenter.
Det er imidlertid forkert, at den faglige gruppes høringssvar blev ignoreret. For det
første blev høringssvaret præsenteret for forligskredsen, og på baggrund af hø-
ringssvaret fra faggruppen blev der foretaget ændringer i kompetencemålet for
AD/KLM, der delvist imødekom ønsket i høringssvaret.
Kronikkens femte påstand
”AD/KLM fik som eneste eksamensfag ingen såkaldt "national faggruppe", men
blev med lidt navnetrylleri lagt under den pædagogiske faggruppe, altså Rasmus-
sens eget fagområde. Ingen forklaring.”
Svar på femte påstand
Spørgsmålet om professionshøjskolernes interne organisering har intet med mini-
steriets implementering af læreruddannelsen at gøre. Det er et internt anliggende
på professionshøjskolerne, og det er uklart, hvad professor Jens Rasmussen har
med den sag at gøre.
Kronikkens sjette påstand
”Det viste sig, da bekendtgørelsen kom, at Jens Rasmussen personligt havde "ret-
tet" i teksten: KLM-faglige ord var streget ud eller nedtonet. Og KLM-kompetencer
streget ud til fordel for pædagogiske kompetencer. Ingen begrundelse.”
Svar på sjette påstand
Påstanden er forkert.
Efter en drøftelse mellem Styrelsen og projektledelsen blev det konkluderet, at den
faglige forenings anbefalinger om brugen af ordene ”vurdere” og ”reflektere” i
fær-
dighedsmålene
allerede var indeholdt i den bedømmelsestaksonomi, som ligger
bagved kompetencemålene (jf. bekendtgørelsens § 21 stk. 2). Desuden er begreber-
ne ”vurdere” og ”reflektere” orienteret mod den studerendes læring, og ikke mod
Side
4/5
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1437583_0005.png
den studerendes fremtidige praksis i folkeskolen, hvilket netop er tanken med læ-
reruddannelsens kompetencemål.
Kronikkens syvende påstand
”Uden nogen afsender skulle alle fagmål nu rummes i ét modul på 10 ECTS (hvor
faget før fyldte 17 ECTS), uanset at nogle udbød mere KLM. Ingen lagde åbent navn
til disse manipulationer.”
Svar på syvende påstand
Spørgsmålet om implementeringen af læreruddannelsen i de enkelte moduler er et
anliggende for den enkelte professionshøjskole.
Jf. redegørelsen som opfølgning på FIV alm. del spm. 137 har professionshøjsko-
lerne et såkaldt nationalt modul inden for AD/KLM. Derudover indarbejder de på
forskellig vis elementer fra AD/KLM i bl.a. specialiserings- og tværfaglige moduler.
Kronikkens ottende påstand
”Men intet synes at kunne stoppe den forligsstridige implementering, som Jens
Rasmussen har stået i spidsen for.”
Svar på ottende påstand
Der er ikke hold i denne påstand.
Implementeringen af læreruddannelsen er sket i henhold til reformaftalen og den
bekendtgørelse, som forligskredsen har godkendt.
Professor Jens Rasmussen har spillet en rolle i implementeringen foranlediget af
hans store indsigt i læreruddannelsen. Men det er forkert at påstå, at han skulle
have stået i spidsen for projektet, endsige bidraget til at implementeringen skulle
blive forligsstridig.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side
5/5