Uddannelses- og Forskningsudvalget 2014-15 (1. samling)
FIV Alm.del
Offentligt
1436655_0001.png
Ministeren
Uddannelses- og Forskningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
I brev af 4. december 2014 har udvalget efter ønske fra Jens Henrik Thulesen Dahl
(DF) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål nr. 106 (Alm. del)
Hvorledes vil ministeren sikre, at den vifte af initiativer for ord- og talblinde elever,
som undervisningsministeren har iværksat som følge af folkeskoleaftalen, også
understøttes systematisk af læreruddannelsen, jf. bl.a. FIV alm. del – bilag 66?
Svar
Med aftalen om reform af læreruddannelsen blev forligskredsen, som også omfatter
Dansk Folkeparti, enig om en model for fremtidens læreruddannelse. Modellen
indebærer, at uddannelses- og forskningsministeren ikke skal detailregulere, hvor-
dan professionshøjskolerne skal forholde sig til specifikke faglige udfordringer.
Forligskredsen blev enig om, at læreruddannelsen skal tilrettelægges med tilstræk-
kelig styringsmæssig frihed til, at professionshøjskolerne løbende kan foretage
faglige prioriteringer og tilpasninger i forhold til udviklingen på folkeskoleområdet
uden behov for ny regulering. Det gælder også i forhold til undervisningsministeri-
ets initiativ til nye sociale og digitale teknologier på området for ord- og talblind-
hed.
Overordnet kan jeg orientere om, at læreruddannelsens kompetencemål på forskel-
lig vis adresserer problematikken om læringsvanskeligheder, fx kompetencemålet
for ’specialpædagogik’ under Lærerens grundfaglighed:
Den studerende kan begrundet planlægge, gennemføre, evaluere og udvikle sær-
ligt tilrettelagt inkluderende undervisning for elever i komplicerede læringssitua-
tioner.
Videre kan man i kompetencemålene for matematik (aldersspecialiseret) finde
følgende færdighedsmål:
Den studerende kan tage stilling til særlige tiltag, mulig forebyggelse af vanske-
ligheder samt mulighederne for en inkluderende undervisning, afpasset ud fra fx
differentiering i mål, tid, hjælp, emne, undervisningsform eller læremidler.
17. december 2014
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Slotsholmsgade 10
Post
Postboks 2135
1015 København K
Tel.
3392 9700
Fax
3332 3501
Mail
[email protected]
Web
www.ufm.dk
CVR-nr.
Ref.-nr.
1680 5408
14/022922-04
Side
1/2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1436655_0002.png
For undervisningsfaget i dansk finder man en række formuleringer, som angår
elevernes forudsætninger for at beherske dansk, fx i følgende overordnede kompe-
tencemålsformulering for kompetenceområdet ”Læsning og læseundervisning” for
dansk 4.-10. klassetrin:
Den studerende kan anvende viden om udfordringer og potentialer for fortsat
differentieret læse- og skriveudvikling i en heterogen elevgruppe på baggrund af
aktuel, forskningsbaseret viden om læsning og skrivning.
I tillæg til læreruddannelsens forberedelse af nye lærerstuderende er der desuden
gode efteruddannelsesmuligheder for nuværende lærere, som ønsker at styrke de-
res kompetencer på dette område, fx de pædagogiske diplomuddannelser i hen-
holdsvis logopædi og som matematikvejleder.
Styrelsen for Videregående
Uddannelser
Med venlig hilsen
Sofie Carsten Nielsen
Side
2/2