Uddannelses- og Forskningsudvalget 2014-15 (1. samling)
FIV Alm.del
Offentligt
1436629_0001.png
Ministeren
Uddannelses- og Forskningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
I brev af 4. december 2014 har udvalget efter ønske fra Annette Vilhelmsen (SF)
stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål nr. 105 (Alm. del - bilag)
Damvad har i sin kortlægning af forskning i læring i dagtilbud, grundskole og
overgange til ungdomsuddannelserne (september 2014) vist, hvor mange årsværk
der er beskæftiget med forskning inden for forskellige udvalgte fagområder
herunder, at der i 2013 var 490 FoU-årsværk knyttet til polarforskning, 1.284 FoU
årsværk knyttet til fødevareforskning, og mellem 250 - 320 årsværk knyttet til den
nævnte form for uddannelsesforskning.
Mener ministeren, at det er en relevant prioritering af Danmarks
forskningsressourcer, når der er mere end 33 pct. flere forskningsårsværk knyttet
til dansk polarforskning og omkring 4 gange så mange forskningsårsværk knyttet
til fødevareforskning, end der er til forskning i læring i dagtilbud, grundskole og
overgange til ungdomsuddannelser?
Svar
Uddannelsesforskningen er i kortlægningen afgrænset til uddannelsesforskning i
læring i dagtilbud, grundskole og overgang til ungdomsuddannelserne. Polarforsk-
ning og fødevareforskningen er i kortlægningen medtaget som komplette forsk-
ningsområder, mens der for uddannelsesforskningen er foretaget en afgrænsning,
som beskrevet. Polarforskning og fødevareforskning er samtidigt områder, hvor
Danmark (heldigvis) har nogle store spillere og naturlige fordele, som medvirker
til, at mange forsker i området.
Jeg vil gerne fremhæve, at regeringen har fokus på uddannelsesforskning inden for
læring i dagtilbud, grundskole og overgange til ungdomsuddannelser. Ved fordeling
af forskningsreserven for 2015 blev der afsat 25 mio. kr. til forskning i skoleforud-
sætning og en tidlig indsats, som kan bidrage til at løse udfordringer med at sikre et
godt uddannelses- og dagtilbudssystem, således at alle, herunder børn og unge fra
opløste hjem, har mulighed for og anspores til at tilegne sig brugbare kvalifikatio-
ner og kompetencer. Derudover har regeringen årligt siden 2011 afsat ca. 30 mio.
kr. til ph.d.-stipendier inden for praksisrelevant uddannelsesforskning med fokus
på folkeskolen.
Jeg kan derudover kun opfordre institutionerne til at sætte fokus på forskning i
læring i dagtilbud, grundskole og overgang til ungdomsuddannelserne, men det
17. december 2014
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Slotsholmsgade 10
Post
Postboks 2135
1015 København K
Tel.
3392 9700
Fax
3332 3501
Mail
[email protected]
Web
www.ufm.dk
CVR-nr.
Ref.-nr.
1680 5408
14/023003-02
Side
1/2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1436629_0002.png
ligger inden for deres rum af forskningsfrihed selv at prioritere deres indsats. Jeg
har ikke i sinde at ændre på dette.
Jeg har netop modtaget anbefalingerne fra Forum for Koordination af Uddannel-
sesforskning, som forummet afgav i forlængelse af Damvads kortlægning. Heri
indgår en anbefaling om, at forskningen skal koordineres og fokuseres, så vi udnyt-
ter forskningsressourcerne på området bedst muligt. Jeg vil følge op på denne og de
øvrige anbefalinger og tage en tæt dialog med institutionerne herom.
Med venlig hilsen
Sofie Carsten Nielsen
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side
2/2