Uddannelses- og Forskningsudvalget 2014-15 (1. samling)
FIV Alm.del
Offentligt
Ministeren
Uddannelses- og Forskningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
I brev af 4. december 2014 har udvalget efter ønske fra Annette Vilhelmsen (SF)
stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål nr. 104 (Alm. del - bilag )
Vil ministeren give en oversigt over udviklingen af FoU-årsværk til uddannelses-
forskning på universiteter, professionshøjskoler mv. i perioden 2010 - 2014 og ud-
viklingen i FoU-årsværk i alt på samme institutioner i samme periode? Og vil mini-
steren ligeledes redegøre for en oversigt over antallet af tildelte ph.d.-stipendier til
uddannelsesforskning i perioden 2010-2014 og en oversigt over tildelte ph.d.-
stipendier i alt i samme periode?
Svar
Kortlægning af forskning i læring i dagtilbud, grundskole og overgange til ung-
domsuddannelserne viser, at antallet af årsværk til den del af uddannelsesforsknin-
gen, der vedrører læring i disse i perioden 2009-2013 er steget fra 130-170 til 209-
266 årsværk, jf. tabel 1. Det skal for en ordens skyld understreges, at der er forsk-
ning i uddannelse uden for disse områder.
Det videnskabelige personale (årsværk) på de danske universiteter er steget fra
13.467 til 17.060 i samme periode. Antallet af årsværk på professionshøjskolerne er
ikke opgjort særskilt før 2013 i forbindelse med Professionshøjskolernes viden-
regnskab. Fremover forventes professionshøjskolerne at følge det årligt i forbindel-
se med opgørelsen af deres videnregnskab og i de selvvalgte mål i forbindelse med
de kommende udviklingskontrakter.
Tabel 1. Antal FoU-årsværk
2009
2010
2011
2012
2013
17. december 2014
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Slotsholmsgade 10
Post
Postboks 2135
1015 København K
Tel.
3392 9700
Fax
3332 3501
Mail
Web
www.ufm.dk
CVR-nr.
Ref.-nr.
1680 5408
14/023003-02
Forskning og udvikling vedr.
læring i dagtilbud, grundskole og
overgange til ungdomsuddannel-
serne
Forskning og udvikling på univer-
siteterne
Forskning og udvikling på profes-
sionshøjskolerne
130-170
13.467
-
144-185
14.536
-
160-205
15.268
-
174-223
16.186
-
209-266
17.060
431
Kilder: Damvads kortlægning, Danske Universiteters nøgletal samt Professionshøjskolernes Videnregnskab 2013.
Side
1/2