Uddannelses- og Forskningsudvalget 2014-15 (1. samling)
FIV Alm.del
Offentligt
1437469_0001.png
Ministeren
Uddannelses- og Forskningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
I brev af 1. december 2014 har udvalget efter ønske fra Annette Vilhelmsen (SF)
stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål nr. 102 (Alm. del)
Med lovændringen i 2013 skal professionshøjskolerne nu varetage praksisnære
og anvendelsesorienterede forsknings- og udviklingsaktiviteter. Hvordan ser
ministeren på muligheden for, at professionshøjskoler på dette grundlag fremad-
rettet kan udbyde masteruddannelser på udvalgte områder?
Svar
Professionshøjskoler og erhvervsakademier fik ved lovændring i 2013 til opgave, ”at
varetage praksisnære og anvendelsesorienterede forsknings- og udviklingsaktivite-
ter og herigennem aktivt medvirke til, at ny viden tilvejebringes og bringes i anven-
delse i såvel den private som den offentlige sektor”.
Forsknings- og udviklingsopgaven understøttes af de nye rammer for arbejdstilret-
telæggelsen i OK13-aftalen og den nye stillingsstruktur for erhvervsakademier,
professionshøjskoler mv. Fra 2013 har erhvervsakademierne og professionshøjsko-
lerne fået bevilling til forsknings- og udviklingsaktiviteter på 320 mio. kr. årligt, der
på FL15 er forlænget til 2017.
Professionshøjskoler og erhvervsakademier er nu i gang med en kapacitetsopbyg-
ning, bl.a. gennem ph.d.-uddannelse og ansættelse af ph.d.er (f.eks. i regi af ph.d.-
rådet for uddannelsesforskning), videnindsamling og udvikling af partnerskaber og
samarbejde med forskningsinstitutioner og universiteter. Forsknings- og udvik-
lingsaktiviteterne skal udgøre en del af uddannelsernes videngrundlag og den lø-
bende faglige opdatering, der skal ske af uddannelserne.
Forskning og udvikling er en forholdsvis ny opgave for professionshøjskolerne og
erhvervsakademierne, og der pågår derfor en kapacitetsopbygning. Det er mit klare
indtryk, at institutionerne arbejder aktivt og ambitiøst med denne nye opgave og
med udviklingen af deres uddannelsers kvalitet og relevans i øvrigt. Samtidig er det
mit indtryk, at professionshøjskoler og erhvervsakademier nu også har brug for at
konsolidere sig efter en lang årrække med store forandringer i deres organisation,
styring og formål.
18. december 2014
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Slotsholmsgade 10
Post
Postboks 2135
1015 København K
Tel.
3392 9700
Fax
3332 3501
Mail
[email protected]
Web
www.ufm.dk
CVR-nr.
Ref.-nr.
1680 5408
14/022621-04
Side
1/2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1437469_0002.png
Jeg har tidligere været i dialog med professionshøjskolerne om deres ønske om at
udbyde uddannelser på kandidatniveau. Jeg har bl.a. opfordret dem til også at
overveje andre mulige modeller for, hvordan der kan skabes attraktive efter- og
videreuddannelsesmuligheder for deres dimittender.
Efter min mening er det desuden vigtigt, at der tænkes i sammenhæng og samar-
bejde mellem de videregående uddannelsesinstitutioner.
Yderligere overvejelser om behov for udvikling af det videregående efter- og vide-
reuddannelsesområde skal ses i sammenhæng med de analyser og anbefalinger,
som Udvalg for Kvalitet og Relevans i de Videregående Uddannelser (Kvalitetsud-
valget) har præsenteret i to rapporter, hvoraf den seneste blev offentliggjort den 24.
november 2014.
Udvalget har i deres lancering af rapporterne lagt op til debat og dialog med ud-
dannelsesinstitutionerne om forslagene. Som nævnt i mit svar på spørgsmål 98 er
det en dialog og debat, som regeringen vil følge tæt, ligesom jeg også selv vil tage
initiativ til dialog med uddannelsesinstitutionerne og andre relevante aktører om-
kring de enkelte temaer og forslag.
Regeringen forventer i det nye år at præsentere et samlet udspil til styrket kvalitet
og relevans i de videregående uddannelser.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Med venlig hilsen
Sofie Carsten Nielsen
Side
2/2