Uddannelses- og Forskningsudvalget 2014-15 (1. samling)
FIV Alm.del
Offentligt
Ministeren
Uddannelses- og Forskningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
I brev af 1. december 2014 har udvalget efter ønske fra Annette Vilhelmsen (SF)
stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål nr. 101 (Alm. del)
Vil udvikling af kandidatuddannelser på deltid indgå i overvejelserne om
fremtidens masteruddannelser?
Svar
Akademiske bachelorer kan i dag vælge at fortsætte på en kandidatuddannelse i
direkte forlængelse af bacheloruddannelsen eller vælge at afslutte uddannelsen
med en bachelorgrad.
Studerende, der har opnået en bachelorgrad, kan - f.eks. efter nogle år på arbejds-
markedet - vende tilbage til yderligere uddannelse i form af:
Uddannelse
2-årig kandidatuddannelse på heltid
2-årig kandidatuddannelse på deltid
Enkeltfag fra eksisterende bachelor-
eller kandidatuddannelser
1-årig masteruddannelse (kandidatni-
veau) *)
Udbud (finansiering og tilrettelæggelse)
Reglerne om heltidsuddannelse **)
Reglerne om deltidsuddannelse ***)
Reglerne om deltidsuddannelse
Reglerne om deltidsuddannelse
18. december 2014
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Slotsholmsgade 10
Post
Postboks 2135
1015 København K
Tel.
3392 9700
Fax
3332 3501
Mail
Web
www.ufm.dk
CVR-nr.
Ref.-nr.
1680 5408
14/022621-04
*) Adgang forudsætter - efter bacheloruddannelsen - mindst 2 års relevant erhvervserfaring.
**) Udbud efter regler om heltidsuddannelse: Fuldt taxametertilskud, ingen deltagerbetaling, mulighed
for SU, skal tilrettelægges på heltid.
***) Udbud efter regler om deltidsuddannelse: Delvist taxametertilskud, delvis deltagerbetaling, ingen
SU, skal normalt tilrettelægges på deltid men kan tilrettelægges på heltid i op til 1 år.
Som det fremgår af ovenstående skematiske oversigt, åbner de gældende regler
mulighed for, at en kandidatuddannelse også kan læses på deltid – dvs. uden SU og
med deltagerbetaling.
De konkrete overvejelser om de enkelte anbefalinger fra Udvalget for Kvalitet og
Relevans i de Videregående Uddannelser (Kvalitetsudvalget) afventer en grundig
dialog og debat med uddannelsesinstitutionerne og andre relevante aktører.
Jeg henviser til mine svar på alm. del spørgsmål nr. 98 og 100.
Side
1/2