Finansudvalget 2014-15 (1. samling)
FIU Alm.del
Offentligt
1436277_0001.png
Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse
Enhed:
Sagsbeh.:
Sags nr.:
Dok. Nr.:
Dato:
Sundhedsøkonomi
SUMKT
1406291
1581092
17. november 2014
Bilag 1
TALEPAPIR
Det talte ord gælder
[Samrådsspørgsmål B]
Spørgsmålet lyder:
Vil ministeren redegøre for
• hvad begrundelsen er for at have lukkede støttepuljer og
• hvad de fremtidige planer er med hensyn til disse lukkede
puljer?
[Svar]
Ligesom mine to kolleger er jeg også blevet bedt om at redegøre
for begrundelsen for at have lukkede støttepuljer, og hvad de
fremtidige planer er for disse lukkede puljer. Det gør jeg
naturligvis gerne. Ligesom jeg ser frem til den undersøgelse, som
er bebudet, at Rigsrevisionen vil sætte i gang.
Lad mig indledningsvist slå fast, at vi med vores puljer i
Sundhedsministeriet har iværksat en lang række aktiviteter, som
har vist sig nyttige og været til god gavn for mange mennesker
f.eks. på alkoholområdet, vores rygestoppulje til kommunerne
og hele HIV/AIDS-forebyggelsen.
Puljer er også efter min opfattelse velegnet til at sætte fokus på
eller understøtte et område, hvor der er behov for at udvikle
noget nyt.
Vi havde således i 2013 puljer for i alt ca. 1,4 mia. kr. Af disse
blev knapt 12 mio. kr. svarende til under 1 % fordelt efter
ansøgning, men uden opslag.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 2
[Lukkede støttepuljer]
Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse har igennem en
årrække udmøntet midler til foreninger og organisationer fra
enkelte puljer som såkaldte tildelingspuljer. Det vil sige, at
midlerne er fordelt efter ansøgning, men uden opslag.
Det drejer sig f.eks. om Astma- Allergi Danmark, der har fået
driftsmidler til finansiering af bl.a. Dagens pollental og drift af
telefonrådgivning.
Herudover har de afsatte midler bl.a. medgået til finansiering af
politisk prioriterede aktiviteter som f.eks. finansiering af
gennemførelse af vindmølleundersøgelsen med 1,3 mio. kr., der
blev tiltrådt af Finansudvalget ved aktstykke nr. 70 den 20.
januar i år.
Som eksemplet viser, vil der således altid være behov for at have
et økonomisk råderum i størrelsesordenen 2-3 mio. kr. årligt til
at kunne finansiere politisk prioriterede opgaver og andre
opgaver, som det ikke er muligt at tage højde for på forhånd.
Det gælder f.eks. køb af konsulentydelser m.v. Dette vil der
selvfølgelig også være behov for fremover.
Jeg synes, at det i denne sammenhæng er vigtigt at understrege,
at ministeriet i 2014 alene har fordelt ca. 5 mio. kr. uden opslag,
men efter ansøgning, som jeg også oplyste Finansudvalget om
den 30. september i min besvarelse af Finansudvalgets
spørgsmål 397. De fordelte midler i 2014 svarer til ca. 0,3 % af
ministeriets samlede puljer.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1436277_0003.png
Side 3
Set i lyset af den kritik, der har været rejst af puljeforvaltningen i
Socialministeriet, fik samtlige puljer på mit ministerområde et
serviceeftersyn i foråret 2014. Altså før sagen fra mit
ministerium blev omtalt i medierne i august måned i år.
Gennemgangen viste, at ministeriets puljer lever op til de
forvaltningsmæssige krav, herunder kravet om transparens i
ansøgningsprocessen, bortset fra nogle få undtagelser, som jeg
redegør for om lidt.
Dette er også bekræftet af Kammeradvokaten, som i juli måned
2014 har bistået ministeriet i puljeadministrative spørgsmål.
De puljer, hvor ministeriet har skullet stramme op i forhold til
transparens, er følgende:
Sundhedsfremme og sygdomsforebyggelse samt
Folkesundhed,
hvor ca. 3,9 mio. kr. af den samlede pulje
på 40,5 i 2014 er fordelt uden opslag men efter
ansøgning.
Forebyggelse og behandling af sindslidelser,
der har en
bevilling på ca. 5 mio. kr. Midler fra denne pulje fordeles
på baggrund af uopfordrede ansøgninger. Der er i 2014
ikke fordelt midler fra denne pulje.
Analyse- og oplysningsvirksomhed om lægemidler
med
en årlig bevilling på 2,4 mio. kr. I 2014 er der fordelt ca.
1,1 mio. kr. uden opslag.
[Fremtidige planer]
For at skabe størst mulig gennemsigtighed har ministeriet valgt
at ændre praksis, så ovenstående puljer fremover vil blive slået
åbent op med virkning fra og med 2015.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 4
Denne ændring af praksis er en udløber af, at der igennem
længere tid i ministeriet har været overvejelser om en mere
hensigtsmæssig udnyttelse af ministeriets
sundhedsfremmemidler.
Dette arbejde startede i 2013 og blev i det tidlige forår 2014
udvidet til også at omfatte de tilskudsadministrative procedurer
som følge af kritikken på Socialministeriets tilskudsområde.
Kammeradvokaten har fundet, at disse tiltag er særdeles
positive, og at de vil være med til at sikre, at
puljeadministrationen lever op til de forvaltningsprocessuelle
krav.
Med andre ord:
Ja, vi har haft lukkede puljer, men i forhold til hvor store
puljer vi har, er det en meget lille del.
Vi har – på eget initiativ, før der blev en pressesag -
gennemgået vores puljer.
Vi har selv strammet op i forhold til de tre puljer, der er
problematiske.
Vi har lagt administrationen om, så der er fuld åbenhed
fra 2015 – og det har kammeradvokaten rost
Tak for ordet.