Finansudvalget 2014-15 (1. samling)
FIU Alm.del
Offentligt
Talepapir for minister for by, bolig og landdistrikter ved samråd B den 20. november 2014
Det talte ord gælder
Indledning
Jeg vil gerne takke udvalget for muligheden for at drøfte spørgsmålene vedrørende tilskudspuljer i
staten.
Dagens samrådsspørgsmål er klart og tydeligt. Og så alligevel ikke – for hvad er lukkede puljer?
Derfor vil jeg starte med at anfægte præmissen for samrådet.
Der henvises i samrådsspørgsmålet til, at ministeriet har lukkede støttepuljer. Så vidt jeg er orienteret,
eksisterer der ikke et sådant officielt forvaltningsretligt begreb. Jeg vil gerne understrege, at vi i
ministeriet ikke har lukkede støttepuljer, men kun almindelige ansøgningspuljer og tilskudspuljer med
særlige kriterier for ansøgere eller tildeling af støtte. Der er åbenhed om alle ministeriernes puljer.
Ministeriets puljer generelt
Lad mig starte med at sige, at der inden for området for by, bolig og landdistrikter findes en række
tilskudspuljer, som alle interesserede kan ansøge. Det er typisk tilskud til at iværksætte indsatser, som
har til formål at styrke byudvikling, boligudvikling og landdistriktsudvikling. Disse puljer er afsat på
finansloven og er resultatet af politiske aftaler.
Ministeriet har tilskudspuljer med brede formål og tilskudspuljer med mere specifikke formål. Begge
typer af puljer er aftalt politisk.
Der er åbenhed om alle ministeriets puljer. Puljerne udmeldes på ministeriets hjemmeside, via
nyhedsbrev, pressemeddelelse eller fremgår af bekendtgørelser. Puljerne ledsages af en skriftlig
vejledning med oplysning om formål, målgruppe, ansøgerkreds og kriterier for tildelingsstøtte.
Jeg mener således, at der er åbenhed om alle ministeriets puljer. Derfor er jeg ikke enig i, at
ministeriet har lukkede støttepuljer.
Hvorfor ministeriet har målrettet og afgrænset puljer
Nogle af ministeriets puljer har en afgrænset ansøgerkreds. Dette er puljer, som har et bestemt formål
fastsat i politisk aftale, lovgivning eller bekendtgørelse.
Jeg vil her understrege, at også disse puljer udmeldes på ministeriets hjemmeside, via nyhedsbrev,
ved en pressemeddelelse eller fremgår af bekendtgørelser.
Jeg vil også understrege, at puljerne ledsages af en skriftlig vejledning med angivelse af formål,
ansøgerkreds, kriterier for tildeling af støtte, krav til deltagelse i projekter og til ansøgning mv.
Når der indgås en politisk aftale, hvor der afsættes midler på finansloven til en målrettet indsats, skal
forvaltningen sørge for, at midlerne også uddeles der, hvor de gør mest gavn. Hvis det politisk aftales,
Gammel Mønt 4 · 1117 København K · T +45 33 92 29 00 · E [email protected] · www.mbbl.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1425254_0002.png
at der fx skal afsættes midler til en målrettet indsats mod ghettoområder gennem strategisk
samarbejde med kommuner, er det selvsagt, at ikke alle kommuner kan få tildelt støtte.
Det afholder ikke nogen fra at ansøge om tilskudsmidlerne, men det er selvsagt, at man ikke tildeles
støtte, hvis ikke man opfylder kriterierne for tildeling af støtte i ansøgningsvejledningen til puljen.
Det afgørende er her, om ministerierne bevidst afholder potentielle ansøgere fra at ansøge om tilskud
fra en offentlig pulje. Jeg vil her endnu en gang understrege, at ministeriet ikke har sådanne puljer.
Der er åbenhed om alle ministeriets puljer, selvom kriterierne for tildeling af støtte naturligt afgrænser
ansøgerkredsen for visse puljer.
Jeg vil her gøre opmærksom på, at dette synspunkt deles af statsrevisorerne (Peder Larsen og
Kristian Jensen). De har påpeget, at det giver mening at have afgrænset tilskudspuljer, hvis et politisk
flertal med åbne øjne på forhånd afgrænser ansøgerkredsen efter objektive kriterier. Herefter kan alle i
ansøgerkredsen ansøge på lige fod om midlerne. Jeg kan kun sige, at jeg er enig i dette synspunkt.
Undersøgelse af puljer i ministeriet
Statsrevisorerne har bedt Rigsrevisionen om at igangsætte en undersøgelse af ministeriernes puljer.
Jeg hilser denne undersøgelse velkommen, så der skabes et overblik over, hvorledes
tilskudsforvaltningen kører i ministerierne.
Der er fuld åbenhed om tilskudsadministrationen i mit ministerium, og jeg kan her nævne, at
Rigsrevisionen netop i en revision har vurderet, at ministeriet har etableret et hensigtsmæssigt
grundlag for en tilskudsforvaltning, der kan være med til at fremme effektiv forvaltning.
Konklusion
Min konklusion er altså, at mit ministerium ikke har lukkede puljer. Ministeriet har puljer med brede
formål og puljer med mere afgrænsede formål fastsat i politiske aftaler, lovgivning eller
bekendtgørelse. Og der er åbenhed om alle ministeriets puljer.
Tak for ordet.
2
af
2
Gammel Mønt 4 · 1117 Købehavn K · T +45 33 92 29 00 · E [email protected] · www.mbbl.dk