Finansudvalget 2014-15 (1. samling)
FIU Alm.del
Offentligt
1434490_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
Finansministeren
12. december 2014
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 95 af 18. november 2014
(FIU alm. del) stillet efter ønske fra MF Eva Kjer Hansen (V)
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, hvorvidt der findes offentlige driftsopgaver, som ikke
må udliciteres? I bekræftende fald bedes ministeren i sin besvarelse specificere,
hvilke driftsopgaver det gælder, og begrunde, hvorfor netop disse ikke må udlici-
teres.
Svar
Spørgsmålet vedrører adgangen for offentlige myndigheder til at overlade (delege-
re) løsningen af opgaver, der er henlagt til de pågældende offentlige myndigheder,
til private.
Delegation til private kræver hjemmel. Hvilken hjemmel, der kræves, afhænger af,
hvilken opgave der er tale om, herunder den pågældende opgaves karakteristika og
den lovgivning, der i øvrigt måtte regulere det pågældende område. Er der tale om
delegation af kompetence til at træffe afgørelse i forhold til borgerne, kræves der
udtrykkelig lovhjemmel. For så vidt angår faktisk forvaltningsvirksomhed i relati-
on til forvaltningen selv, fx rengøring af en myndigheds lokaler, vil det som ud-
gangspunkt være tilstrækkeligt, at der er bevillingsmæssig hjemmel til at afholde
udgiften til løsning af den opgældende opgave. Det anførte gælder både statslige,
kommunale og regionale myndigheder.
Der kan herom blandt andet henvises til ”Forvaltningsret”, 2. udgave, af Hans
Gammeltoft-Hansen m.fl., og responsummet ”Rammebetingelser for udlicitering
af myndighedsopgaver”, der er udarbejdet af professor dr.jur. Carsten Henriksen
til Udliciteringsrådet (nu Rådet for Offentlig-Privat Samarbejde).
Til eksempel er det anførte om gældende hjemmelskrav for så vidt angår statsinsti-
tutioner afspejlet i § 3 i Finansministeriets cirkulære nr. 2 af 13. januar 2010 om
udbud af statslige drifts- og anlægsopgaver.
Efter cirkulærets § 1 skal opgaver, som en statsinstitution udfører, og som vil
kunne udføres af eksterne leverandører, med passende mellemrum sendes i ud-
bud, og udbudte opgaver skal udliciteres, hvis det gennem udbud godtgøres, at
det, alle forhold taget i betragtning, er det mest fordelagtige for staten. Udbuds-
pligten gælder efter cirkulærets § 2 alene opgaver, som er udbudsegnede, og efter §
Finansministeriet • Christiansborg Slotsplads 1 • 1218 København K • T 33 92 33 33 • E [email protected] • www.fm.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
4 kun opgaver til en værdi over tærskelværdien for såkaldte bilag II A-
tjenesteydelser (pt. 998.019 kr.). I § 3 fastsættes, at udbudspligten ikke gælder,
hvis udbud af opgaven vil stride mod bestemmelser i lovgivningen, herunder gæl-
dende EU-retsregler. Efter cirkulærets § 5 gælder endelig, at udbudspligten ikke
gælder, hvis institutionen godtgør, at det ikke er muligt at udbyde opgaven eller
dele heraf i konkurrence, eller hvis institutionen godtgør, at udbuddet af opgaven
medfører uforholdsmæssigt store omkostninger eller administration.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, der er sekretariat for Rådet for Offentlig-
Privat Samarbejde, har oplyst, at styrelsen ikke har kendskab til en central oversigt
over, hvilke opgaver der i overensstemmelse med ovenstående ikke vil kunne ud-
liciteres af statslige, kommunale og regionale myndigheder. Finansministeriet er
heller ikke bekendt med eksistensen af en sådan oversigt.
Udarbejdelse af en oversigt som den ønskede vil i øvrigt forudsætte en gennem-
gang af lovgivning mv. på en lang række områder, og jeg har ikke fundet grundlag
for at iværksætte en sådan gennemgang.
Med venlig hilsen
Bjarne Corydon