Finansudvalget 2014-15 (1. samling)
FIU Alm.del
Offentligt
1435372_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
Finansministeren
16. december 2014
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 81 (Alm. del) af 10.
november 2014
Spørgsmål
Vil ministeren oversende regnestykket for, hvordan man finansierer de øgede
asyludgifter i forbindelse med finansloven for 2015?
Svar
På baggrund af den markante stigning i antallet af asylansøgere siden medio juni
2014 opjusterede Justitsministeriet prognosen for antallet af indrejste asylansøgere
i 2015 til op imod 20.000 som led i udarbejdelsen af det tekniske ændringsforslag
til finansloven for 2015.
Det bemærkes, at både prognosen og tilhørende udgiftsskøn er behæftet med
betydelig usikkerhed, idet udviklingen i flygtningestrømme i høj grad påvirkes af
den økonomiske og politiske situation i omverdenen
Som led i den tekniske behandling af ændringsforslaget blev det beregnet, at den-
ne opjustering af prognosen indebærer merudgifter i 2015 på i størrelsesordenen
4,5 mia. kr. til asylområdet og til integration af flygtninge i kommunerne,
jf. tabel 1.
Tabel 1
Merudgifter til asylområdet og til integration af flygtninge i kommunerne ift. FFL15
2015-priser
Statslige delloft for driftsudgifter
Statslige delloft for indkomstoverførsler
Uden for loft (kommunale udgifter)
I alt
2015
2,7
1,2
0,6
4,5
Som led i Aftale om finansloven for 2015 er det aftalt, at merudgifterne under
delloftet for driftsudgifter primært og efter normal praksis finansieres ved at op-
gøre en del af udgifterne relateret til asylansøgere i deres første opholdsår som
udviklingsbistand. I overensstemmelse med OECD’s såkaldte DAC-regler for
opgørelse af udviklingsbistanden kan ca. 2,5 mia. kr. af de opgjorte merudgifter på
asylområdet opgøres som udviklingsbistand. Dermed sker der i udgangspunktet
en nedjustering af rammen til bistand til udviklingslandene under Udenrigsmini-
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 2 af 2
steriet (finanslovens § 6.3), der er placeret under delloftet for driftsudgifter.
Med Aftale om finansloven for 2015 er det konkret aftalt, at der omprioriteres 1,5
mia. kr. fra den del af udviklingsbistanden, som udmøntes af Udenrigsministeriet,
til den del af udviklingsbistanden, som anvendes til at hjælpe nyankomne flygtnin-
ge og asylansøgere i Danmark.
Den resterende andel af de merudgifter, som kan opgøres som udviklingsbistand
(1,0 mia. kr.), finansieres i stedet på følgende vis: 0,7 mia. kr. fra mindrebidrag til
EU i 2015, 0,1 mio. kr. fra reserven til lovprogram, regeringsinitiativer mv. samt
0,2 mio. kr. fra reserven til nye bevillingsforslag i 2014 (fremrykning af bistands-
projekter fra 2015 til 2014).
De tilbageværende merudgifter under delloftet for driftsudgifter på 0,2 mia. kr. i
2015 er finansieret af den på FFL15 afsatte reserve til tekniske ændringsforslag.
De opgjorte merudgifter under delloftet for indkomstoverførsler vedrører lov-
bundne overførselsudgifter, herunder primært kontante ydelser mv. til asylansøge-
re og kontanthjælp i forbindelse med integrationsprogrammet mv. Disse merud-
gifter håndteres i overensstemmelse med budgetloven under det statslige delloft
for indkomstoverførsler, hvor der er tilstrækkelig rum under delloftet.
Herudover anslås det, at der vil være kommunale merudgifter til integration af
flygtninge mv. Kommunerne kompenseres under ét for udgifter til integration af
flygtninge mv. via statsrefusion, grundtilskud, bloktilskud mv.
Med venlig hilsen
Bjarne Corydon