Finansudvalget 2014-15 (1. samling)
FIU Alm.del
Offentligt
1429824_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Sagsnr.
2014 - 20832
Doknr.
183628
Dato
03-12-2014
Folketingets Finansudvalg har d. 07.11.2014 stillet følgende spørgsmål nr. 73 (alm.
del) til økonomi- og indenrigsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra udvalget.
Spørgsmål nr. 73:
”Vil ministeren redegøre for udviklingen i de kommunale udgifter til personer
på 65 år og derover pr. person siden 3. oktober 2011?”
Svar:
Der er i besvarelsen taget udgangspunkt i de kommunale udgifter til ældreområdet pr.
person på 65 år og derover, som offentliggjort af Økonomi- og Indenrigsministeriet i
De Kommunale Nøgletal. Opgørelsen er baseret på de kommunale regnskaber for
2011 til 2013 samt budgettet for 2014. Regnskaber og budgetter omfatter hele år, og
der kan således ikke vises udviklingen ift. 3. oktober 2011 som skæringsdato.
I tabel 1 nedenfor er på den baggrund vist kommunernes nettodriftsudgifter til ældre-
området opgjort pr. person i aldersgruppen 65 år i årene 2011-2014. Nettodriftsudgif-
terne til ældreområdet er defineret som bruttodriftsudgifterne på nedenstående ud-
giftsposter i det kommunale budget- og regnskabssystem fratrukket indtægter, herun-
der beboerbetaling m.v., statsrefusion, direkte tilskud og lignende. De omfattede ud-
giftsposter vedrører genoptræning, ældreboliger, pleje og omsorg m.v. af ældre og
handicappede, forebyggende indsats, plejehjem og beskyttede boliger, hjælpemidler
m.v. til ældre samt kontaktperson- og ledsageordning.
Udgifterne er opgjort i 2014 pris- og lønniveau, hvor der er anvendt et indeks for det
samlede kommunale område. Det bemærkes i den forbindelse, at der for 2014 er tale
om skønnede forudsætninger for pris- og lønudviklingen.
Det skal desuden bemærkes, at udgifterne er opgjort i årets definition og uden korrek-
tioner for ændringer i opgaver mellem årene. Hertil kommer, at tallene dækker over
forskellige pleje- og udgiftsbehov for de forskellige aldersgrupper fra 65 år og derover,
hvor der sker forskydninger mellem aldersgrupperne over tid. Der skal således gene-
relt bemærkes et forbehold herfor ift. sammenligning mellem år.
Afslutningsvis skal det bemærkes, at løftet til ældreområdet på 1 mia. kr., der følger af
finanslovsaftalen for 2014, ikke afspejles i opgørelsen, da udgifterne er opgjort netto
for direkte tilskud, jf. ovenfor.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1429824_0002.png
Tabel 1
Udgifter pr. 65+ årig
2011
Udgifter i kr. pr. 65+ årig
2014-pl
Kommunale udgifter pr. 65+ årig
45.104
2012
2013
2014*
44.731
42.918
41.623
Anm.: * Tallene er baseret på kommunernes budgetterede udgifter for 2014. Definitionen af kommunale service-
udgifter til ældre på 65+ år var i 2007-2011: Funktion 4.62.82 grp. 001, 4.62.84, 5.32.30, 5.32.32 (ekskl. grp.
002-003), 5.32.33 (ekskl. grp. 003), 5.32.34, 5.32.35 grp. 001, 005-007, 009-011, 091, 093 samt 5.38.53 (grp.
002). Fra 2012 var definitionen af udgifter til ældre på 65+ år: Funktion 4.62.82 grp. 001, 4.62.84, 5.22.07
(grp. 006-009), 5.32.30, 5.32.32 (ekskl. grp. 002-003), 5.32.33 (ekskl. grp. 004), 5.32.34, 5.32.35 grp. 001,
005-007, 009-011, 091, 093 samt 5.38.53 (grp. 002). Indbyggertallet for de 65+ årige er opgjort pr. 1. janu-
ar. Nettodriftsudgifterne til ældre er reguleret med seneste pris- og lønopgørelse for det kommunale om-
råde.
Kilde: Nøgletal.dk.
Med venlig hilsen
Morten Østergaard
2