Finansudvalget 2014-15 (1. samling)
FIU Alm.del
Offentligt
1429508_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
Finansministeren
3. december 2014
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 62 (Alm. del) af 6. novem-
ber 2014 stillet efter ønske fra Jesper Petersen (S)
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse, hvor mange færre offentligt ansatte på 50 år eller derover,
der vil være i 2025 sammenlignet med i dag, hvis der indføres pris- og lønreguleret
nulvækst i det offentlige forbrug fra og med 2015, og aldersfordelingen blandt de
offentligt ansatte fastholdes på den nuværende fordeling?
Svar
I regeringens planlægning af den økonomiske politik er der prioriteret en gennem-
snitlig årlig vækst i ressourcerne til offentligt forbrug på ca. 0,6 pct. frem mod
2020, svarende til et gennemsnitligt årligt løft på i størrelsesordenen 3 mia. kr.
I årene efter 2020 (i de mellemfristede fremskrivninger) er udviklingen i det of-
fentlige forbrug fremskrevet med udgangspunkt i såkaldte beregningstekniske
principper, der blandt andet afspejler en uændret videreførelse af offentlige udgif-
ter, således at udgifterne pr. person (i en given alder) følger den generelle lønud-
vikling. Dog korrigeres det demografiske træk på sundhedsydelser og ældrepleje
for et element af ”sund aldring” i kraft af bedre helbred og lavere dødelighed på
hvert alderstrin.
Med en forudsætning om pris- og lønreguleret nulvækst i det offentlige forbrug
fra og med 2015 skønnes antallet af offentligt ansatte som udgangspunkt at være
32.000 personer lavere end i grundforløbet i 2020 og 77.000 personer lavere i
2025,
jf. tabel 1.
Beregningen forudsætter uændret fordeling af det offentlige for-
brug på offentlig lønsum og køb fra den private sektor,
jf. svar på Finansudvalgets
spørgsmål 311 af 2. juni 2014.
Tabel 1
Ændring i antal offentligt ansatte ved pris- og lønreguleret nulvækst i det offentlige forbrug fra og med 2015
1.000 pers.
Ændring i antal offentligt ansatte
2015
-6
2016
-12
2017
-18
2018
-23
2019
-27
2020
-32
2025
-77
Anm.: Beregningen af virkningen på den offentlige beskæftigelse forudsætter uændret fordeling af det offentlige
forbrug på offentlig lønsum og køb fra den private sektor.
Kilde: Egne beregninger
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1429508_0002.png
Side 2 af 3
I 2011 er godt en tredjedel af de offentligt ansatte 50 år eller derover,
jf. figur 1.
Spørgeren ønsker belyst reduktionen i antallet af offentligt ansatte på 50 år og
derover ved nulvækst i det offentlige forbrug, givet at den nuværende aldersforde-
ling fastholdes.
Figur 1
Aldersfordeling af offentligt ansatte, 2011
Figur 2
Tilgang til og afgang fra offentlig beskæftigelse,
2011
Pct.
7
6
5
4
3
2
1
0
18
22
26
30
34
38
42
46
50
54
58
62
Tilgang offentlig beskæftigelse
Pct.
7
6
5
4
3
2
1
0
Afgang offentlig beskæftigelse
Anm.: Der er taget udgangspunkt i de 18-64-årige offentligt ansatte. Opgørelse er baseret på RAS-opgørelse pr. no-
vember i året. Offentligt ansatte omfatter ansatte i stat, regioner og kommuner. Ansatte i offentligt selskaber
indgår ikke som offentlige ansatte. Tilgang til og afgang fra offentligt beskæftigelse er beregnet med ud-
gangspunkt i de personer, der det ene år er registreret som offentligt ansatte, men ikke er det i det næste regi-
sterår. Alderen ved tilgang til offentlig beskæftigelse angiver alderen i året før, personer tilgår, mens alderen
ved afgang angiver alderen i det sidste år som offentlig ansat. Sidstnævnte indebærer bl.a., at personer, der
overgår til fx efterløn ved det fyldte 60. år, i figuren vil afgå som 59-årig.
Kilde: Egne beregninger på baggrund af stikprøver på 33,3 pct. af befolkningen.
Det vurderes grundlæggende ikke rimeligt at antage en uændret aldersfordeling –
herunder en uændret andel offentligt ansatte på 50 år og derover – ved en reduk-
tion i antallet af offentligt ansatte. Der er hvert år tale om en betydelig udskiftning
i gruppen af offentligt ansatte. Således er der i størrelsesordenen 100.000 perso-
ner, der hvert år tilgår og afgår fra den offentlige sektor. En betydelig del af til-
gangen til den offentlige sektor omfatter relativt yngre generationer, mens afgan-
gen fra offentligt beskæftigelse i højere grad omfatter de ældre generationer på
arbejdsmarkedet,
jf. figur 2.
En gradvis reduktion i antallet af offentligt ansatte (i forhold til det forudsatte
grundforløb) vil fx kunne finde sted gennem fortsat naturlig afgang, men med
færre nyansættelser. Dette ville (givet det nuværende tilgangs- og afgangsmønster)
alt andet lige trække i retning af en lidt højere gennemsnitsalder blandt de offent-
ligt ansatte. Dermed vil reduktionen i antal personer over 50 år komme til at blive
mindre end ved en antagelse om uændret aldersfordeling.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 3 af 3
Med venlig hilsen
Bjarne Corydon