Finansudvalget 2014-15 (1. samling)
FIU Alm.del
Offentligt
1436051_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Sagsnr.
2014-20741
Doknr.
1079322
Dato
17-12-2014
Folketingets Finansudvalg har d. 5. november 2014 stillet følgende spørgsmål nr. 59
(alm. del) til økonomi- og indenrigsministeren, som hermed besvares endeligt.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Jesper Petersen (S).
Spørgsmål:
”Vil ministeren oplyse, hvor meget beskæftigelsesfradraget skal hæves for, at alle
personer opnår en økonomisk gevinst på minimum 5.000 kr. efter skat ved at være i
arbejde frem for at være på kontanthjælp? Ministeren bedes endvidere oplyse prove-
nutabet ved den beskrevne forøgelse i mio. 2014-kr.”
Endeligt svar:
Den økonomiske gevinst ved at være i beskæftigelse kan opgøres ved det såkaldte
forskelsbeløb. Forskelsbeløbet angiver forskellen i disponibel indkomst i en situation,
hvor en person er beskæftiget (beskæftigelsesalternativet), og en situation, hvor per-
sonen er ledig eller efterlønsmodtager (overførselsalternativet).
Den disponible indkomst i de to alternativer beregnes under antagelse af, at personen
er beskæftiget hhv. overførselsindkomstmodtager i hele det pågældende kalenderår.
Der tages i opgørelsen højde for en række forhold, herunder transportudgifter til og fra
arbejde og aftrapning af indkomstafhængige ydelser som boligstøtte og økonomisk
friplads for børn i daginstitution.
Når nogle personer har relativt lave forskelsbeløb, fx under 2.000 kr. om måneden,
kan det skyldes, at den umiddelbare indkomstfremgang ved at gå fra overførselsind-
komst til beskæftigelse bliver helt eller delvist opvejet af udgifter til transport til og fra
arbejde, lavere boligstøtte og bortfald af økonomisk friplads til børn i daginstitution.
Det er dog værd at hæfte sig ved, at andre forhold end den økonomiske tilskyndelse
også spiller en vigtig rolle for deltagelsen på arbejdsmarkedet. For det første kan dag-
penge eller kontanthjælp ikke uden videre vælges som alternativ til beskæftigelse som
følge af rådighedsforpligtelsen i dagpenge- og kontanthjælpssystemet.
For det andet vil tilfredsstillelsen ved at bidrage aktivt på arbejdsmarkedet, fællesska-
bet med arbejdskollegaer og betydningen af at kunne forsørge sig selv betyde, at nog-
le vælger at arbejde, selv om de økonomisk set ikke har nogen stor gevinst ud af det.
Samtidig skal man være opmærksom på, at det at være i arbejde i sig selv kan bane
vejen for et bedre lønnet job med tiden og dermed en øget økonomisk tilskyndelse til i
det hele taget at være i beskæftigelse.
Tabel 1 viser to beregningseksempler, hvor beskæftigelsesfradraget forhøjes fra 10,65
pct. til heholdsvis 25 pct. og 50 pct. Loftet for det maksimale fradrag hæves parallelt.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1436051_0002.png
Forhøjelser af beskætigelsesdraget i den størrelsesorden vil medføre et betydeligt
provenutab. Henholdsvis i størrelsesordenen 25 mia. kr. og 70 mia. kr. før automatisk
tilbageløb.
Som det fremgår af tabel 1, vil forhøjelsen af beskæftigelsesfradraget i de to bereg-
ningseksempler – til trods for det betydelige provenutab – ikke være tilstrækkelig til at
løfte alle beskæftigede, der ville modtage kontanthjælp i tilfælde af ledighed, og alle
faktiske kontanthjælpsmodtagere ud af gruppen af personer med et forskelsbeløb på
under 5.000 kr. Det samme gælder gruppen af beskæftigede, der ville modtage dag-
penge i tilfælde af ledighed, og faktiske dagpengemodtagere, samt gruppen af øvrige,
herunder efterlønsmodtagere.
Tabel 1. Beregningseksempler – forhøjelser af beskæftigelsesfradraget
Beregnings-
eksempel 1
Fradragsprocent, pct.
Loft over fradrag, kr.
Skatteværdi af fradrag, kr. *
Provenutab**
Umiddelbart
Efter tilbageløb (ekskl. adfærd)
Personer med forskelsbeløb under 5.000 kr.
”Kontanthjælpsmodtagere”
”Dagpengemodtagere”
Øvrige
Alle
25
80.100
20.500
Beregnings-
eksempel 2
50
160.100
41.000
-------------------------- mia. kr. --------------------------
25
19
70
53
------------------------ 1.000 pers. ------------------------
18
287
15
320
8
149
8
164
Note:*) Skatteværdi af beskæftigelsesfradraget ved maksimalt fradrag. Skatteværdien er beregnet ud fra en
gennemsnitlig kommunue- og kirkeskat og afrundet til nærmeste hele hundrede kr. **) Provenutabet i de to
beregningseksempler udtrykker provetabet ved en forhøjelse af beskæftigelsesfragdet i forhold til reglerne,
når skattereformen er fuldt indfaset.
Anm.: Summen kan afvige fra totale som følge af afrunding. ”Kontanthjælpsmodtagere” omfatter personer,
der ville modtage kontanthjælp i tilfælde af ledighed, og faktiske kontanthjælpsmodtagere. ”Dagpengemod-
tagere” omfatter personer, der ville modtagere dagpenge i tilfælde af ledighed, og faktiske dagpengemod-
tagere. Beregningerne er foretaget på grundlag af registerdata for 2011, der er fremskrevet til pris- og
lønniveauet i 2013 samt gældende regler, når skattereformen og kontanthjælpsreformen er fuldt indfaset.
Der er således regnet i 2013-pl, men det vil ikke have nogen nævneværdig betydning for størrelsesorde-
nen, om der regnes i 2013- eller 2014-pl.
Kilde: Egne beregninger på lovmodellen.
Med venlig hilsen
Morten Østergaard
2