Finansudvalget 2014-15 (1. samling)
FIU Alm.del
Offentligt
1423065_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Sagsnr.
2014 - 20335
Doknr.
1027056
Dato
20-11-2014
Folketingets Finansudvalg har d. 24. oktober 2014 stillet følgende spørgsmål nr. 48
(alm. del) til økonomi- og indenrigsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Jacob Jensen (V).
Spørgsmål:
”I forlængelse af ministerens svar på samrådsspørgsmål A ønskes oplyst, hvorledes
svaret på FIU alm. del spørgsmål 429 ville have været såfremt man til grund for be-
regningerne havde anvendt et lavtlønsniveau i stedet for den anvendte teknik for be-
regning af lønnen.”
Svar:
Af besvarelsen af
FIU alm. del spørgsmål 429
fremgår den gennemsnitlige nettokom-
pensationsgrad samt antallet og andelen af personer med en nettokompensationsgrad
på over 80 pct. hhv. over 90 pct. i 2013, og når skatte- og kontanthjælpsreformen er
fuldt indfaset.
Nettokompensationsgraden udtrykker, hvor meget en persons disponible indkomst
som overførselsindkomstmodtager (overførselsalternativet) udgør i procent af den
disponible indkomst, han eller hun har som beskæftiget (beskæftigelsesalternativet).
Den disponible indkomst er det, personen har til rådighed til husleje, mad, tøj osv., når
skatten er betalt, og udgifterne til transport til og fra arbejde er dækket.
Den disponible indkomst i de to alternativer opgøres under antagelse af, at personen
er overførselsindkomstmodtager hhv. beskæftiget i hele det pågældende kalenderår.
Der tages i opgørelsen højde for en række forhold, herunder aftrapning af indkomstaf-
hængige ydelser som boligstøtte og økonomisk friplads for eventuelle børn i daginsti-
tution.
Spørgsmålet forstås på den måde, at det skal lægges til grund for beregningen af
nettokompensationsgraden, at alle personer, der indgår i beregningerne – beskæfti-
gede såvel som fuldt ledige m.fl. og efterlønsmodtagere – sættes ned på et ”lavtløns-
niveau” i beskæftigelsesalternativet.
1
Det betyder blandt andet, at beskæftigede med en aktuel timeløn over ”lavtlønsni-
veauet” sættes ned i løn, før det beregnes, hvad deres nettokompensationsgrad er.
Der er således tale om stiliserede beregningseksempler, der ikke er baseret på reali-
stiske antagelser om lønnen, og som ikke umiddelbart egner sig til at drage konklusio-
ner om den økonomiske tilskyndelse til at være i arbejde.
1
Beregningerne af nettokompensationsgrader baserer sig på registeroplysninger om 18-64-årige i befolk-
ningen, som opdeles efter deres arbejdsmarkedstilknytning. Der skelnes mellem fuldt beskæftigede, delårs-
beskæftigede, fuldt ledige m.fl. og efterlønsmodtagere. Selvstændige, studerende og førtidspensionister
m.fl. indgår ikke i beregningerne.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1423065_0002.png
Den timeløn, der lægges til grund i Økonomi- og Indenrigsministeriets standardbereg-
ning af nettokompensationsgraden, er det ”bedste bud” på en persons timeløn ud fra
tilgængelige registeroplysninger.
Der er i sagens natur nogen usikkerhed forbundet med at skønne over timelønnen,
især når der ikke foreligger aktuelle timelønsoplysninger, hvilket er tilfældet for mange
ikke-beskæftigede. Usikkerheden knytter sig også til, at man kan opleve en vist lønef-
terslæb, når man træder ind på arbejdsmarkedet efter et ledighedsforløb. Lønefter-
slæbet kan blandt andet opstå, fordi de kompetencer, der er opbygget i et tidligere job,
ikke nødvendigvis kan anvendes fuldt ud på en ny arbejdsplads. I denne forbindelse
skal man dog være opmærksom på, at ledige, der træder ind på arbejdsmarkedet til
en relativt lav løn, ofte har relativt høje lønstigninger efterfølgende, hvilket vil bidrage
til, at mange helt eller delvist indhenter et lønefterslæb forholdsvist hurtigt efter et le-
dighedsforløb, jf.
Familiernes økonomi – fordeling, fattigdom og incitamenter 2014,
Økonomi- og Indenrigsministeriet, maj 2014.
Spørgsmålet specificerer ikke, hvad der menes med et ”lavtlønsniveau”, hvorfor der i
svaret gives to beregningseksempler med en timeløn på hhv. 110 kr. eller 120 kr.
Tabel 1 og 2 viser således den gennemsnitlige nettokompensationsgrad samt antallet
og andelen af personer med en nettokompensationsgrad på over 80 pct. hhv. over 90
pct. i 2013, og når skattereformen og kontanthjælpsreformen er fuldt indfaset, hvor
timelønnen for alle er sat til hhv. 110 kr. og 120 kr. i beskæftigelsesalternativet.
Isoleret set vil nettokompensationsgraden være højere, desto lavere lønnen er i be-
skæftigelsesalternativet. Som det fremgår af tabel 1 og 2, bliver den gennemsnitlige
nettokompensationsgrad således også betydeligt højere, og antallet og andelen af
personer med forholdsvis høje nettokompensationsgrader væsentligt større, sammen-
holdt med standardberegningen i
FIU alm. del spørgsmål 429,
når der anvendes et
hypotetisk lavtlønsniveau.
Tabel 1
Nettokompensationsgrader, 2013 og med skatte- og kontanthjælpsreformerne fuldt indfaset under anta-
gelse om timeløn på 110 kr.
Nettokompensationsgrad
Gnsn.
Pct.
2013
Skatte- og kontanthjælpsreform
91,4
89,1
> 80 pct.
> 90 pct.
> 80 pct.
> 90 pct.
------ 1.000 pers. ------
1.978
1.919
1.755
1.627
------ Andel, pct. ------
85,3
82,8
75,7
70,2
Anm.: Beregningerne er foretaget på registerdata for 2011 og gældende regler i de pågældende år. For så vidt an-
går kontanthjælpsreformen, er det beregningsteknisk lagt til grund, at alle personer under 30 år med en er-
hvervskompetencegivende uddannelse, der modtager kontanthjælp i overførselsalternativet, er jobparate.
Det er ligeledes lagt til grund, at alle personer under 30 år uden en erhvervskompetencegivende uddannel-
se, der modtager uddannelseshjælp i overførselsalternativet, er uddannelsesparate. Beregningerne er baseret
på en række beregningstekniske antagelser og behæftet med usikkerhed.
Kilde: Egne beregninger på lovmodellen.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1423065_0003.png
Tabel 2
Nettokompensationsgrader, 2013 og med skatte- og kontanthjælpsreformerne fuldt indfaset under anta-
gelse om timeløn på 120 kr.
Nettokompensationsgrad
Gnsn.
Pct.
2013
Skatte- og kontanthjælpsreform
89,9
87,7
> 80 pct.
> 90 pct.
> 80 pct.
> 90 pct.
------ 1.000 pers. ------
1.955
1.895
1.687
1.548
------ Andel, pct. ------
84,3
81,7
72,8
66,8
Anm.: Se tabel 1.
Kilde: Egne beregninger på lovmodellen.
Der henvises i øvrigt til besvarelse af
FIU alm. del spørgsmål 79
for en nærmere be-
lysning af de timelønsoplysninger, der indgår i en standardberegning af nettokompen-
sationsgraden.
Med venlig hilsen
Morten Østergaard
3