Finansudvalget 2014-15 (1. samling)
FIU Alm.del
Offentligt
Folketingets Finansudvalg
Sagsnr.
2014 - 20335
Doknr.
1027056
Dato
20-11-2014
Folketingets Finansudvalg har d. 24. oktober 2014 stillet følgende spørgsmål nr. 48
(alm. del) til økonomi- og indenrigsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Jacob Jensen (V).
Spørgsmål:
”I forlængelse af ministerens svar på samrådsspørgsmål A ønskes oplyst, hvorledes
svaret på FIU alm. del spørgsmål 429 ville have været såfremt man til grund for be-
regningerne havde anvendt et lavtlønsniveau i stedet for den anvendte teknik for be-
regning af lønnen.”
Svar:
Af besvarelsen af
FIU alm. del spørgsmål 429
fremgår den gennemsnitlige nettokom-
pensationsgrad samt antallet og andelen af personer med en nettokompensationsgrad
på over 80 pct. hhv. over 90 pct. i 2013, og når skatte- og kontanthjælpsreformen er
fuldt indfaset.
Nettokompensationsgraden udtrykker, hvor meget en persons disponible indkomst
som overførselsindkomstmodtager (overførselsalternativet) udgør i procent af den
disponible indkomst, han eller hun har som beskæftiget (beskæftigelsesalternativet).
Den disponible indkomst er det, personen har til rådighed til husleje, mad, tøj osv., når
skatten er betalt, og udgifterne til transport til og fra arbejde er dækket.
Den disponible indkomst i de to alternativer opgøres under antagelse af, at personen
er overførselsindkomstmodtager hhv. beskæftiget i hele det pågældende kalenderår.
Der tages i opgørelsen højde for en række forhold, herunder aftrapning af indkomstaf-
hængige ydelser som boligstøtte og økonomisk friplads for eventuelle børn i daginsti-
tution.
Spørgsmålet forstås på den måde, at det skal lægges til grund for beregningen af
nettokompensationsgraden, at alle personer, der indgår i beregningerne – beskæfti-
gede såvel som fuldt ledige m.fl. og efterlønsmodtagere – sættes ned på et ”lavtløns-
niveau” i beskæftigelsesalternativet.
1
Det betyder blandt andet, at beskæftigede med en aktuel timeløn over ”lavtlønsni-
veauet” sættes ned i løn, før det beregnes, hvad deres nettokompensationsgrad er.
Der er således tale om stiliserede beregningseksempler, der ikke er baseret på reali-
stiske antagelser om lønnen, og som ikke umiddelbart egner sig til at drage konklusio-
ner om den økonomiske tilskyndelse til at være i arbejde.
1
Beregningerne af nettokompensationsgrader baserer sig på registeroplysninger om 18-64-årige i befolk-
ningen, som opdeles efter deres arbejdsmarkedstilknytning. Der skelnes mellem fuldt beskæftigede, delårs-
beskæftigede, fuldt ledige m.fl. og efterlønsmodtagere. Selvstændige, studerende og førtidspensionister
m.fl. indgår ikke i beregningerne.