Finansudvalget 2014-15 (1. samling)
FIU Alm.del
Offentligt
1429074_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
Finansministeren
Den 2. december 2014
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 46 (Alm. del – § 7.
Finansministeriet) af 23. oktober 2014
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse, om der er andre udgiftsområder, som har haft den samme
udgiftsvækst som asylområdet i årene 2011-2014?
Svar
Udviklingen i udgifterne på asylområdet i 2011-2014 fremgår af
tabel 1.
Tabel 1
Udgiftsudvikling på asylområdet i 2011-2014
2015-priser
Udgifter på asylområdet
2011
2012
1.385
2013
1.609
2014
1.732
1.160
Anm.: Udgifterne i 2011-2013 er regnskabstal, mens udgifterne i 2014 er bevillingen på FL14. Den nærmere
afgrænsning af asylområdet er ikke entydig på en række finanslovskonti. Asylområdet er i denne opgø-
relse defineret som følgende finanslovskonti (for perioden 2012-2014): §11.11.52. Flygtningenævnet,
§11.23.15. Udlændingesager, §11.51.01. Udlændingestyrelsen, §11.51.20. Drift og tilpasning af indkvar-
teringssystemet, §11.51.21. Kontante ydelser mv. til asylansøgere m.fl., §11.51.22. Indkvartering og un-
derhold af asylansøgere, §11.51.26. Adgang til arbejdsmarkedet og udflytning fra asylcentrene,
§11.51.27.Støtteordning for asylansøgere. Disse finanslovskonti svarer i 2011 til: §18.21.05. Flygtninge-
nævnet, §18.21.06. Politiet og udsendelser i øvrigt, §18.11.15. Udlændingeservice, §18.21.01. Drift og
tilpasning af indkvarteringssystemet, §18.21.02. Kontante ydelser mv. til asylansøgere m.fl., §18.21.03.
Indkvartering og underhold af asylansøgere m.fl. Udgifterne er pl-reguleret ved det generelle pris- og
lønindeks.
Kilde: Finansministeriets finanslovsdatabase.
På baggrund af den markante stigning i antallet af asylansøgere over sommeren og
efteråret 2014 er skønnet for antallet af asylansøgere opjusteret i forhold til det,
der lå til grund for budgetteringen på finansloven for 2014. I forlængelse heraf
forventes udgifterne til asylområdet i 2014 øget med i omegnen af 500 mio. kr.
1
Det bemærkes, at udgifterne til asylområdet historisk set har været præget af ud-
sving fra år til år. Det skal ses i sammenhæng med, at udviklingen i flygtninge-
1
Opgjort ved den seneste udgiftsopfølgning i staten.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 2 af 3
strømme i høj grad påvirkes af den økonomiske og politiske situation i omverde-
nen, hvilket skaber udsving i antallet af asylansøgere som kommer til Danmark.
I perioden 2011-2014 er der grundet ressortomlægninger mv. en række betydelige
databrud, der indebærer, at det er behæftet med betydelig usikkerhed at sammen-
ligne udgiftsområder. Samtidig er der ikke en entydig definition på ”udgiftsområ-
der”, og statslige og offentlige udgifter kan således opgøres på en række forskellige
måder. På baggrund af disse metodiske udfordringer, kan der således ikke gives et
entydigt svar på, om der er
”andre udgiftsområder, som har haft den samme udgiftsvækst
som asylområdet i årene 2011-2014”.
Det bemærkes dog, at en række af de offentlige udgifter, der – ligesom udgifterne
på asylområdet – er aktivitetsdrevne, har udvist en betydelig udgiftsvækst i perio-
den 2011-2014. Følgende kan eksempelvis fremhæves:
Uddannelsesområdet:
Fra 2011 til 2014 har der været en stigning i udgifterne til
uddannelse på godt 7,2 mia. kr. Dette omfatter udgifter til videregående ud-
dannelser, ungdomsuddannelser og øvrige uddannelser samt SU. Udviklingen
skal primært ses i sammenhæng med udviklingen i optaget på ungdomsud-
dannelserne og de videregående uddannelser. Det er regeringens målsætning,
at 95 pct. af en ungdomsårgang skal gennemføre mindst en ungdomsuddan-
nelse i 2015, og at 60 pct. skal gennemføre en videregående uddannelse i 2020.
Uddannelsesadfærden på begge områder ligger allerede nu tæt på målsætnin-
gerne. Ifølge de nyeste prognoser forventes 93 pct. af en ungdomsårgang at
gennemføre mindst en ungdomsuddannelse og 62 pct. en videregående ud-
dannelse.
Udgifter til folkepension:
Antallet af folkepensionister er steget med godt 10 pct.
fra 932.000 i 2011 til 1.017.000 i 2014, hvilket har medført en stigning i udgif-
terne til folkepension på i størrelsesordenen 9,6 mia. kr. Den store aktivitets-
stigning skal ses i lyset af den demografiske udvikling, der viser en stigende
andel af ældre i årene fremover.
Udgifter til ordinær jobrotation:
Antallet af helårspersoner på den ordinære jobro-
tationsordning er steget med 2.070 helårsperson fra 445 helårspersoner i 2011
til 2.515 helårspersoner i 2014. Som følge heraf er udgifterne til den ordinære
jobrotationsordning vokset med knap 0,8 mia. kr. Udgiftsudviklingen skal ses i
sammenhæng med, at der i de senere år er gennemført flere initiativer for at
styrke brugen af jobrotationsordningerne.
Udgifter til seniorjob:
Aktiviteten på seniorjobordningen er vokset med 4.675
personer fra 197 personer i 2011 til 4.872 personer i 2014. Det har medført, at
udgifterne til seniorjob for personer over 55 år er vokset med godt 0,6 mia. kr.
Den store aktivitetsstigning skal blandt andet ses i lyset af den demografiske
udvikling og konjunkturudviklingen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 3 af 3
Med venlig hilsen
Bjarne Corydon