Finansudvalget 2014-15 (1. samling)
FIU Alm.del
Offentligt
1421843_0001.png
Styringsdokument for
Moderniseringsstyrelsen 2014
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1421843_0002.png
Moderniseringsstyrelsens strategiske målbillede
Moderniseringsstyrelsens mission og vision
Strategiske pejlemærker
Moderniseringsstyrelsen arbejder inden for Finansministeriets
fælles mission og vision:
Mission:
Finansministeriet giver regeringen det bedst mulige grundlag for at
føre en sund økonomisk politik, der styrker vækst og produktivitet samt sik-
rer effektivisering af den offentlige sektor
Vision:
Finansministeriet skal være et analytisk kraftcenter, udfordre og
udvikle det fulde potentiale i medarbejderne og skabe fremtidens topledere
Finansministeriet skal agere som én koncern og være rollemodel for effektivise-
ring, drift og udvikling af den offentlige sektor i Danmark
Figur 1. Strategisk målbillede
Moderniseringsstyrelsens arbejde med at indfri Finansministeriets
mission og vision, herunder især at frigøre ressourcer i den offent-
lige sektor, er operationaliseret i fire strategiske pejlemærker:
1. Skabe gennemsigtighed og prioritering i styringen i den offentlige sektor
Moderniseringsstyrelsen skal skabe gennemsigtighed og priori-
tering i styringen i den offentlige sektor ved at ændre styrings-
kulturen. Styringen i den offentlige sektor skal være præget af
ledelsesmæssigt fokus på styringsrelevante, valide og aktuelle
data samt gennemsigtighed i prioriteringen.
2. Gøre løn og arbejdstid i det offentlige til en væsentlig og integreret del af
udgiftspolitikken
Moderniseringsstyrelsen skal i tæt samarbejde med departe-
mentet gøre løn og arbejdstid i det offentlige til en væsentlig og
integreret del af udgiftspolitikken gennem arbejdet med over-
enskomsterne, understøttelse af god arbejdsgiveradfærd samt
ved at skabe det analytiske grundlag for modernisering af løn
og arbejdsvilkår i det offentlige.
3. Levere effektiv, sikker og målrettet rådgivning og systemunderstøttelse
Moderniseringsstyrelsen skal levere effektiv, sikker og målrettet
rådgivning og systemunderstøttelse ved et konstant fokus på
omkostningsreduktion samt gennem meget høj faglighed at væ-
re kompetencecenter for rådgivning og vejledning. Systemom-
rådet skal udvikles til at give en samlet systemunderstøttelse af
styringen i staten.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1421843_0003.png
4. Sætte en ny standard for koncernstyring i staten
Moderniseringsstyrelsen skal – som Finansministeriets kon-
cernfælles funktioner – sætte ny standard for koncernstyring i
staten ved at levere mere for mindre og udnytte stordriftsforde-
lene til at levere høj kvalitet på styring, service og kompetence-
udvikling. Medarbejderne skal udfordres og udvikles til at blive
de bedste i staten.
Finansministeriets fælles mission og vision sætter rammen og ret-
ningen for operationaliseringen af Moderniseringsstyrelsens stra-
tegiske pejlemærker til mål for 2014.
Målene for 2014 er strategisk prioriterede mål, der er fastlagt ud
fra en vurdering af, hvad der mest effektivt skaber den ønskede
forandring i offentlige institutioner. Moderniseringsstyrelsens mål
Figur 2. Strategisk fundament for målene i 2014
for 2014 er således resultatet af en strategiproces, der har fokuse-
ret på, hvordan de ønskede forandringer bedst opnås, og hvordan
styrelsen skridt for skridt kan indfri pejlemærkerne på omkost-
ningseffektiv vis.
De strategiske mål for 2014 er en blanding af mål, der i vid ud-
strækning kan opgøres kvantitativt, og mål, der i højere grad om-
fatter forberedelse af politiske initiativer samt gennemførelse af
analysearbejde og forhandlinger mv. Da det er vanskeligt at opstil-
le kvantitative og objektive mål for de sidstnævnte opgaver, er
disse mål i vidt omfang kvalitative med et større skønsmæssigt
element i både målformuleringen samt i vurderingen af, om målet
er opfyldt.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Mål for 2014
Mål for kerneopgaver
Hovedparten af Moderniseringsstyrelsens mål for 2014 knytter sig
til styrelsens udadrettede kerneopgaver.
A. Øget kvalitet i økonomistyringen i staten
Det er målet at opnå øget kvalitet i økonomistyringen i staten,
herunder at sikre øget gennemsigtighed og synliggørelse af priori-
teringsrum i statslige institutioner. For at nå målet er det i 2014
væsentligt, at den gennemsnitlige kvalitet af ministerområdernes
afvigelsesforklaringer i de tre første udgiftsopfølgninger er forbed-
ret i forhold til 2013, og at der, som led i etableringen af tværstats-
lige benchmarks, er udviklet yderligere 5 nøgletal og skabt et
grundlag for at kunne benchmarke generelle fællesomkostninger
på tværs af staten i 2015.
B. Yderligere effektivisering af indkøb og høj compliance
Det er målet, at det statslige indkøb effektiviseres yderligere, og at
der er høj compliance på de indgåede aftaler. For at nå målet er
det væsentligt, at der er fastlagt en ny strategi for Statens Indkøb,
der inden udgangen af 1. kvartal 2014 er lagt til grund for godken-
delse af udbud og initiativer i 9. fase. Endvidere er det væsentligt,
at et tværstatsligt nøgletal for compliance på statens indkøbsaftaler
inden udgangen af året er til rådighed for statens institutioner.
C. Målbillede for en sammenhængende systemportefølje
Det er målet at sikre en sammenhængende systemportefølje i sta-
ten frem imod 2020, der effektivt understøtter budgettering, per-
sonaleadministration, benchmarking og koncernstyring. For at nå
målet er det væsentligt, at programbeskrivelse og programorgani-
sation for systemmålbilledet 2020 i første halvår af 2014 er god-
kendt af Statens IT-projektråd, og at programmet derefter følger
implementeringsplanens milepæle.
D. Solidt grundlag for OK15
Det er målet at sikre et solidt grundlag for at kunne varetage sta-
tens arbejdsgiverrolle i overenskomstforhandlingerne i 2015
(OK15). For at nå målet er det væsentligt, at de fremsatte krav er
strategisk prioriterede og sammenhængende samt understøtter
arbejdet med løn og arbejdstid i staten som en væsentlig og inte-
greret del af udgiftspolitikken.
E. Målbillede for god arbejdsgiveradfærd i staten
Det er målet at fremme god arbejdsgiveradfærd i staten ved at
understøtte, at statslige ledere kender deres ledelsesrum og i tillids-
fuld dialog og samarbejde med medarbejderne anvender det til at
varetage kerneopgaver og opnå strategiske mål. For at nå målet er
det væsentligt, at der inden udgangen af 2014 er stillet et målbille-
de for god arbejdsgiveradfærd til rådighed for statens arbejdsgive-
re, og at de første implementeringsindsatser er iværksat.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Mål for intern administration
Moderniseringsstyrelsens mål for 2014 omfatter endvidere mål for
intern administration.
F. Bedre end benchmark for koncernstyring
Det er målet, at Finansministeriets koncern skal være veldrevet og
derigennem kunne inspirere og vise vejen for andre statslige insti-
tutioner. For at nå målet er det væsentligt, at Moderniseringssty-
relsen i 2014 har bidraget til, at Finansministeriets koncern ligger
bedre end benchmark på udvalgte tværstatslige nøgletal for øko-
nomistyring, personaleanvendelse og effektiv drift.
G. Fokus på organisationsudvikling
Det er målet, at Moderniseringsstyrelsens organisation og kultur
understøtter høj performance på både kort og lang sigt. Da med-
arbejderne er Moderniseringsstyrelsens afgørende aktiv, er det
tilsvarende målet, at Moderniseringsstyrelsen rekrutterer de bed-
ste, har en professionel organisation præget af tillid og samarbejde
samt konstant udvikler og udfordrer medarbejderne og lederne.
For at nå målet er det væsentligt, at scoren for organisationens
sundhedstilstand specifikt for Moderniseringsstyrelsen er mindst 5
pct.-point bedre i 2014 end i 2013.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1421843_0006.png
Gyldighedsperiode og opfølgning
Styringsdokumentet træder i kraft den 1. januar 2014 og er gæl-
dende indtil den 31. december 2014.
Status på styringsdokumentet drøftes kvartalsvist, ligesom opfølg-
ning på målene indgår i den løbende dialog mellem departements-
chef og styrelsesdirektør.
Den endelige målopfyldelse opgøres i styrelsens årsrapport. Op-
følgningen på målopfyldelsen sker ved hjælp af vedlagte model,
som blandt andet er baseret på milepæle for de enkelte mål.
I vurderingen af, om styrelsen opfylder målene, lægges der vægt
på, at de opstillede mål realiseres inden for de afsatte økonomiske
rammer.
Tilpasning af styringsdokumentet kan finde sted ved væsentlige
ændringer i det grundlag, hvorpå dokumentet er udarbejdet.
Påtegning
København den
19/12
2013
København den
19/12
2013
For Finansministeriet
For Moderniseringsstyrelsen
___________________________________
Departementschef David Hellemann
___________________________________
Direktør Niels Gotfredsen
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1421843_0007.png
Model for kvartalsvis opfølgning på styringsdokumentet
Til brug for den løbende drøftelse af og opfølgning på Moderniseringsstyrelsens styringsdokument for 2014 er der udarbejdet en model for
den kvartalsvise opfølgning mellem departementschefen og styrelsesdirektøren. Modellen skal bidrage til at danne overblik over fremdriften i
og/eller opfyldelsen af de i styringsdokumentet opstillede strategiske mål.
Efter første kvartal 2014 følges som udgangspunkt op på følgende:
Kommunikation om aktiv anvendelse af tværstatslige benchmarks, herunder til brug i FFL15-processen.
(A)
Regeringsgodkendelse af beslutningsoplæg vedrørende udbud og initiativer i 9. fase af Statens Indkøbsprogram baseret på ny strategi
for Statens Indkøb.
(B)
Direktionsgodkendelse af handlings- og investeringsplan for systemporteføljen.
(C)
Gennemførelse af en kvalitativ casestudieanalyse på udvalgte statslige institutioner vedr. god arbejdsgiveradfærd.
(E)
Moderniseringsstyrelsens placering på benchmark for husleje, sygefravær og prognosepræcision.(F)
Efter andet kvartal 2014 følges som udgangspunkt op på følgende:
Tydeliggørelse af prioriteringsrummet for FFL2015 med baggrund i analyser af tidligere års regnskaber samt grundbudget 2014 og
udgiftsopfølgning 1 2014.
(A)
Godkendelse fra Statens It-projektråd af de første relevante programdokumenter for systemporteføljen.
(C)
Gennemførelse af analyser af mulige OK15-temaer.
(D)
Udarbejdelse af udkast til målbillede for god arbejdsgiveradfærd i staten.
(E)
Moderniseringsstyrelsens placering på benchmark for sygefravær og prognosepræcision.
(F)
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1421843_0008.png
Efter tredje kvartal 2014 følges som udgangspunkt op på følgende:
Forbedring af den gennemsnitlige kvalitet af ministerområdernes afvigelsesforklaringer i de tre første udgiftsopfølgninger i forhold til
2013 med 0,5.
(A)
Offentliggørelse af og drøftelse med alle eller udvalgte ministerområder om compliance i forhold til Statens Indkøbs aftaler for 1.
halvår 2014 baseret på tværstatsligt benchmark for compliance.
(B)
Direktionsforelæggelse af implementeringsplan for første bølge af systemporteføljen.
(C)
Forberedelse af forhandlingerne om OK15.
(D)
Endelig godkendelse af målbillede for god arbejdsgiveradfærd i staten.
(E)
Moderniseringsstyrelsens placering på benchmark for sygefravær og prognosepræcision.
(F)
Efter fjerde kvartal 2014 følges som udgangspunkt op på følgende:
Operationalisering og systemunderstøttelse af yderligere 5 tværstatslige benchmarks samt grundlag for at kunne benchmarke generel-
le fællesomkostninger på tværs af staten i 2015.
(A)
Direktionsforelæggelse af evalueringsnotater af aftaler, der kan indgå i 10. fase af Statens Indkøbsprogram, med henblik på at kunne
anvendes i udbud i 10. fase.
(B)
Fremdrift i systemmålbilledet i forhold til de i implementeringsplanen fastsatte milepæle.
(C)
Fortsat forberedelse af forhandlingerne om OK15, herunder kravudvælgelse.
(D)
Iværksættelse af relevante implementeringsindsatser for god arbejdsgiveradfærd.
(E)
Moderniseringsstyrelsens placering på benchmark for sygefravær og prognosepræcision.
(F)
Resultatet af Moderniseringsstyrelsens sundhedstilstandsmåling og sammenligning med resultat for 2013: Scoren for organisationens
tilstand er mindst 5 pct.-point bedre i 2014 end i 2013.
(G)
8