Finansudvalget 2014-15 (1. samling)
FIU Alm.del
Offentligt
1421842_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
Finansministeren
18. november 2014
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 35 (Alm. del) af 23.
oktober 2014 stillet efter ønske fra Eva Kjer Hansen (V)
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, i hvilket omfang der arbejdes med effektmålinger og
evidensbaseret dokumentation inden for hele ministeriets ressort med en angivelse
af, på hvilke områder effektmåling indgår som en integreret del af opgave-
løsningen, og på hvilke områder der ikke stilles krav om effektmåling eller
kontraktstyring?
Svar
Klare mål, systematisk opfølgning på resultater og dokumenteret effekt er meget
væsentligt for at sikre, at de politiske beslutninger rammer rigtigt og gennemføres
som ønsket. Jeg har generelt stor fokus på, at politiske og administrative
beslutninger om, hvordan opgaveløsningen skal udformes og prioriteres, i videst
muligt omfang baseres på evidens og viden om, hvad der virker.
I Finansministeriet er det vigtigt for tilrettelæggelsen af den økonomiske politik og
ministeriets øvrige arbejdsområder, at beslutninger hviler på et solidt analytisk
grundlag og viden om, hvordan tingere fungerer i praksis. I styringsrelationen
mellem departementet og styrelserne har Finansministeriet fokus på, at der
opstilles få og klare mål, der giver retning til og styrker den samfundsmæssige
effekt af styrelsernes kerneopgaver.
Der er således i 2014 opstillet en række konkrete strategisk udvalgte mål for
Finansministeriets styrelser. Som eksempler er Moderniseringsstyrelsens og
Digitaliseringsstyrelsens styringsdokument (mål- og resultatplan) for 2014
vedlagt.
Af vedlagte fremgår det eksempelvis, at Digitaliseringsstyrelsen har et mål for
realiseringen af målsætningen om 80 pct. digital kommunikation. Målet indebærer,
at der skal skabes god og effektiv digital service, som på samme tid frigør
ressourcer og medfører bedre service til borgere og virksomheder.
Et andet eksempel er Moderniseringsstyrelsens målsætning om at øge kvaliteten i
økonomistyringen i staten med det formål at skabe gennemsigtighed i økonomien
og synliggøre prioriteringsrummet i de statslige institutioner. For at vurdere
målopfyldelsen indsamler styrelserne løbende viden om effekten af iværksatte
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 2 af 2
indsatser, ligesom målrealiseringen indgår i den løbende styringsdialog mellem
departementet og styrelserne.
Som led i bestræbelserne på at modernisere den offentlige sektor har
Finansministeriet den 12. september 2014 udsendt
vedlagte
pjece ’Strategisk styring
med resultater i fokus’, som præsenterer en ny model, der tjener som inspiration
til mål- og resultatstyring i staten. Modellen er baseret på såvel Finansministeriets
egne som andres erfaringer med at opstille få, klare mål, der skal give retning til og
styrke den samfundsmæssige effekt af den enkelte styrelses kerneopgaver.
Modellen fokuserer på kerneopgaverne og en styrelses strategiske sigte og skal
give retning til og styrke den samfundsmæssige effekt af en styrelses
opgavevaretagelse.
Fundamentet for mål- og resultatplanen er et flerårigt strategisk målbillede, der
skal afspejle de politiske målsætninger for styrelsens arbejdsområde som fastsat af
Folketinget. Med afsæt i det strategiske målbillede formuleres få, klare mål. Det er
væsentligt, at der i målformulering og opfølgning tages højde for, at opgaverne i
staten, og ligeledes mulighederne for effektmåling, er forskelligartede. Modellen
tilstræber, at der formuleres ambitiøse, konkrete mål, der går så tæt som muligt på
de konkrete effekter.
Med venlig hilsen
Bjarne Corydon