Finansudvalget 2014-15 (1. samling)
FIU Alm.del
Offentligt
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
Finansministeren
20. maj 2015
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 337 (Alm. del) af 28. april
2015 stillet efter ønske fra Jesper Petersen (S)
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, hvordan det offentlige forbrug vil udvikle sig mellem
2020 og 2025, hvis den såkaldte ”hængekøjeudfordring” fuldt ud skal håndteres
frem mod 2025 og alternativt, hvordan det offentlige forbrug vil udvikle sig, hvis
”hængekøjen” skal løses ved reduktion i det offentlige forbrug hen over ”hænge-
køjeårene”? I beregningen skal det lægges til grund, at regeringens forsigtigheds-
princip fortsat finder anvendelse i perioden 2020-25.
Svar
Den økonomiske politik er gennem en længere årrække blevet planlagt inden for
rammerne af de såkaldte mellemfristede planer, aktuelt 2020-planen. Planerne har
til formål at sikre, at de offentlige finanser er sunde, og at der i god tid tages hånd
om mellem- og langfristede udfordringer for dansk økonomi.
Den mellemfristede planlægshorisont går aktuelt til 2020. Det vil sige, at der poli-
tisk er taget stilling til de overordnede prioriteringer i finanspolitikken til 2020.
Efter 2020 er forløbet baseret på beregningstekniske forudsætninger om skatte-
og udgiftspolitikken, der indebærer, at skatte- og afgiftsbelastningen fastholdes
uændret fremadrettet, og at de nominelle udgifter til offentligt forbrug per bruger
følger lønudviklingen og brugergrundlaget følger det beregnede demografiske træk
på de offentlige ydelser. Derudover indregnes en række vedtagne initiativer, der
rækker længere frem end 2020.
2020-fremskrivningen er senest opdateret i forbindelse med
Danmarks Konvergens-
program 2015.
Forløbet er holdbart og de offentlige finanser forbedres gradvist
frem mod målet om mindst strukturel balance på den offentlige saldo i 2020.
Det holdbare forløb dækker imidlertid over en periode med betydelige offentlige
underskud, som først på langt sigt vendes til overskud – den såkaldte hængekøje-
udfordring. I en periode fra ca. 2030 til 2060 er der – hvis udgifts- og skattepoli-
tikken følger de beregningstekniske principper – således udsigt til strukturelle un-
derskud, der overstiger budgetlovens underskudsgrænse på �½ pct. af BNP.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk