Finansudvalget 2014-15 (1. samling)
FIU Alm.del
Offentligt
1531456_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
Finansministeren
20. maj 2015
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 337 (Alm. del) af 28. april
2015 stillet efter ønske fra Jesper Petersen (S)
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, hvordan det offentlige forbrug vil udvikle sig mellem
2020 og 2025, hvis den såkaldte ”hængekøjeudfordring” fuldt ud skal håndteres
frem mod 2025 og alternativt, hvordan det offentlige forbrug vil udvikle sig, hvis
”hængekøjen” skal løses ved reduktion i det offentlige forbrug hen over ”hænge-
køjeårene”? I beregningen skal det lægges til grund, at regeringens forsigtigheds-
princip fortsat finder anvendelse i perioden 2020-25.
Svar
Den økonomiske politik er gennem en længere årrække blevet planlagt inden for
rammerne af de såkaldte mellemfristede planer, aktuelt 2020-planen. Planerne har
til formål at sikre, at de offentlige finanser er sunde, og at der i god tid tages hånd
om mellem- og langfristede udfordringer for dansk økonomi.
Den mellemfristede planlægshorisont går aktuelt til 2020. Det vil sige, at der poli-
tisk er taget stilling til de overordnede prioriteringer i finanspolitikken til 2020.
Efter 2020 er forløbet baseret på beregningstekniske forudsætninger om skatte-
og udgiftspolitikken, der indebærer, at skatte- og afgiftsbelastningen fastholdes
uændret fremadrettet, og at de nominelle udgifter til offentligt forbrug per bruger
følger lønudviklingen og brugergrundlaget følger det beregnede demografiske træk
på de offentlige ydelser. Derudover indregnes en række vedtagne initiativer, der
rækker længere frem end 2020.
2020-fremskrivningen er senest opdateret i forbindelse med
Danmarks Konvergens-
program 2015.
Forløbet er holdbart og de offentlige finanser forbedres gradvist
frem mod målet om mindst strukturel balance på den offentlige saldo i 2020.
Det holdbare forløb dækker imidlertid over en periode med betydelige offentlige
underskud, som først på langt sigt vendes til overskud – den såkaldte hængekøje-
udfordring. I en periode fra ca. 2030 til 2060 er der – hvis udgifts- og skattepoli-
tikken følger de beregningstekniske principper – således udsigt til strukturelle un-
derskud, der overstiger budgetlovens underskudsgrænse på �½ pct. af BNP.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 337: Spm. om, hvordan det offentlige forbrug vil udvikle sig mellem 2020 og 2025, hvis den såkaldte "hængekøjeudfordring" fuldt ud skal løses frem mod 2025, til finansministeren
1531456_0002.png
Side 2 af 4
Under budgetloven og forsigtighedsprincippet kommer disse underskud ikke til at
optræde i praksis. De finanspolitiske rammer indebærer, at der ikke vil kunne bru-
ges flere penge, end der er finansiering til. De beregningstekniske underskud er
således udtryk for, at der skal en tilpasning til på udgifts- eller skattesiden for at
sikre fortsat overholdelse af budgetloven.
Under forsigtighedsprincippet vil hængekøjeudfordringen kunne håndteres fuldt
ud frem mod 2025, hvis finanspolitikken tilrettelægges ud fra en realvækst i res-
sourcerne til det offentlige forbrug på 0,6 pct. om året i 2021-25, jf. nedenfor. Det
er beregnet med udgangspunkt i den seneste lange fremskrivning, som er offent-
liggjort i
Danmarks Konvergensprogram 2015.
Beregningerne indeholder, at der med
forsigtighedsprincippet kun kan indregnes den finansiering, der allerede er fundet
flertal for i folketinget.
Hvis håndteringen af hængekøjeudfordringen fordeles ligeligt over perioden 2020-
2040 vil der være plads til en årlig realvækst i ressourcerne til offentligt forbrug på
i gennemsnit ca. 0,9 pct. i 2021-25, når forsigtighedsprincippet indregnes i samme
periode (dvs. til 2025).
Reformer, der styrker de offentlige finanser fx via øget beskæftigelse, vil derud-
over kunne øge råderummet i både udgifts- og skattepolitikken frem mod 2025 og
styrke vækstpotentialet i dansk økonomi.
Baggrund for de beregningstekniske offentlige underskud efter 2020
Den mellemfristede planlægningshorisont går aktuelt til 2020. I perioden efter
2020 er forløbet baseret på en række beregningstekniske principper,
jf. nærmere i
Finansredegørelse 2014.
For indtægtssiden indebærer de beregningstekniske princip-
per, at skatte- og afgiftsbelastningen fastholdes uændret fremadrettet. På udgifts-
siden indebærer principperne blandt andet, at de nominelle udgifter til offentligt
forbrug per bruger følger lønudviklingen og at brugergrundlaget følger det bereg-
nede demografiske træk på de offentlige ydelser
1
.
De lange fremskrivninger baseret på beregningstekniske principper anvendes til at
vurdere om finanspolitikken er holdbar. De gennemførte reformer, herunder
navnlig af reglerne for tilbagetrækning, har medvirket til at sikre en holdbar fi-
nanspolitik. Det vil sige, at den økonomiske politik, der er planlagt frem mod
2020, kan videreføres på langt sigt samtidig med, at den offentlige gæld på langt
sigt er stabil i pct. af BNP.
Det holdbare forløb dækker imidlertid over en lang periode med betydelige un-
derskud, som først vendes til overskud på meget langt sigt. I det beregningstekni-
ske forløb er der således i perioden fra ca. 2030 til 2060 udsigt til strukturelle of-
fentlige underskud, der overstiger budgetlovens underskudsgrænse på �½ pct. af
BNP,
jf. figur 1.
Det skal understreges, at der her er tale om et beregningsteknisk
forløb. I forbindelse med kommende udvidelser af planlægningshorisonten i fx en
Princippet indebærer, at det offentlige forbrug ved konstant befolkningssammensætning udgør en konstant andel af den
samlede økonomi, og således kan finansieres med uændret skattebelastning.
1
FIU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 337: Spm. om, hvordan det offentlige forbrug vil udvikle sig mellem 2020 og 2025, hvis den såkaldte "hængekøjeudfordring" fuldt ud skal løses frem mod 2025, til finansministeren
1531456_0003.png
Side 3 af 4
2025-plan, en 2030-plan osv. vil den økonomiske politik skulle tilrettelægges, så
budgetlovens underskudsgrænse på �½ pct. af BNP er overholdt inden for
planlægningshorisonten og forløbet i
figur 1
vil dermed ikke blive realiseret i
praksis.
Figur 1
Offentlig saldo og årlig realvækst i ressourerne til
offentligt forbrug
Pct. af BNP
1,5
1,0
0,5
Pct.
1,5
1,0
0,5
Figur 2
Beskæftigelsesudviklingen, 2015-2040
1.000 personer
2.800
Pct.
45,5
2.700
45,0
0,0
-0,5
-1,0
Budgetlovens
underskudsgrænse
0,0
-0,5
-1,0
44,5
2.600
44,0
2.500
-1,5
-2,0
2015
-1,5
-2,0
2075
43,5
2025
2035
2045
2055
2065
2.400
2015
43,0
2020
2025
2030
2035
2040
Offentlig forbrugsvækst (h. akse)
Strukturel offentlig saldo
Fuldtidsbeskæftigede
Andel af befolkningen
Anm.: Ressourcerne til det offentlige forbrug er opgjort inkl. udgifter til forskning og udvikling.
Kilde: Danmarks Konvergensprogram 2015 og egne beregninger.
Udviklingen i saldoen i det beregningstekniske forløb skal blandt andet ses i lyset
af befolkningsudviklingen. Frem mod 2022 ventes beskæftigelsen at stige relativt
kraftigt – både i antal personer og som andel af den samlede befolkning. Det af-
spejler blandt andet, at folkepensionsalderen hæves til 67 år i 2022. I en lang år-
række efter 2022 ventes arbejdsudbuddet imidlertid at stige væsentligt langsomme-
re. Når den samlede befolkning samtidig ventes at vokse mere end beskæftigelsen,
falder andelen af beskæftigede i procent af den samlede befolkning efter 2022 og
frem mod 2040,
jf. figur 2.
Der bliver således relativt færre i arbejde til at betale for
dem, der endnu er for unge til at arbejde eller har trukket sig tilbage fra arbejds-
markedet. På meget langt sigt styrkes de offentlige finanser igen som følge af den
vedtagne levetidsindeksering af folkepensionsalderen.
Saldoforløb der overholder budgetlovens underskudsgrænse på langt sigt
Udviklingen i de offentlige finanser på langt sigt er selvsagt behæftet med usikker-
hed. Det gælder i stigende grad, jo længere, der kigges frem i tid. Usikkerhed om
fx den fremskrevne forbedring af saldoen i årene efter 2045 trækker i retning af, at
troværdighed om finanspolitikken fremmes ved i god tid at påbegynde de nød-
vendige tilpasninger for at sikre løbende overholdelse af budgetlovens under-
skudsgrænse.
I forbindelse med fremtidige udvidelser af den mellemfristede planlægningshori-
sont vil det på den baggrund være naturligt at tage fat på håndteringen af hænge-
køjeudfordringen.
FIU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 337: Spm. om, hvordan det offentlige forbrug vil udvikle sig mellem 2020 og 2025, hvis den såkaldte "hængekøjeudfordring" fuldt ud skal løses frem mod 2025, til finansministeren
1531456_0004.png
Side 4 af 4
Hvis planlægningshorisonten fx udvides fra 2020 til 2025 og hele hængekøjeud-
fordringen håndteres med tilpasninger i den periode, vil der skulle sigtes efter et
strukturelt overskud på ca. �½ pct. af BNP i 2025,
jf. figur 3.
Det vil sige, at den
offentlige gæld nedbringes, hvilket reducerer de offentlige renteudgifter,
jf. figur 4.
Et sådant overskud og gældsnedbringelse vil sikre, at den offentlige saldo i de
efterfølgende år holder sig inden for budgetlovens underskudsgrænse i alle efter-
følgende år (givet de beregningstekniske principper og de nuværende forudsæt-
ninger om befolkningsudvikling mv.).
Under forsigtighedsprincippet kan der opnås et strukturelt overskud på ca. �½ pct.
af BNP ved, at den årlige realvækst i ressourcerne til offentligt forbrug sættes til
ca. 0,6 pct. af BNP (mod ca. 1,1 pct. om året i det beregningstekniske forløb, hvor
hængekøjeudfordringen optræder).
2
Figur 3
Saldoforløb hvor hængekøje
håndteres
Pct. af BNP
3,5
3,0
2,5
2,0
1,5
1,0
0,5
0,0
-0,5
-1,0
-1,5
-2,0
2015 2020 2025 2030 2035 2040 2045 2050 2055 2060
2020-forløb
Forløb med overskud på �½ pct. af BNP i 2025
Krav om overskud på ca. �½ pct. af BNP
håndterer hængekøjeudfordring
Figur 4
Udvikling i ØMU-gæld
Pct. af BNP
70
Stabilitests- og Vækstpagtens gældsgrænse
Pct. af BNP
70
Pct. af BNP
3,5
3,0
2,5
2,0
1,5
1,0
0,5
0,0
-0,5
-1,0
-1,5
-2,0
60
50
40
60
50
40
30
20
10
0
2015 2020 2025 2030 2035 2040 2045 2050 2055 2060
2020-forløb
30
20
10
0
Forløb med overskud på �½ pct. af BNP i 2015
Kilde: Danmarks Konvergensprogram 2015 og egne beregninger
Hvis der i perioden 2020-25 skal løses en fjerdedel af den samlede udfordring,
som opstår fra 2020 til 2040, vil der i 2025 skulle sigtes efter omtrent balance på
den offentlige saldo. Der vil da udestå krav om yderligere tilpasninger på den
anden side af 2025. Under forsigtighedsprincippet kan der opnås omtrent balance
i 2025 med en årlig realvækst i ressourcerne til offentligt forbrug på 0,9 pct. af
BNP i 2021-25.
Med venlig hilsen
Bjarne Corydon
I beregningen indgår desuden et uændret forhold mellem den offentlige produktion og det offentlige kapitalapparat
således at den lavere offentlige produktivitetsvækst også kræver færre investeringer i offentlige bygninger mv.
2