Finansudvalget 2014-15 (1. samling)
FIU Alm.del
Offentligt
1522985_0001.png
Talepunkter
Samrådsspørgsmål Q-S om bud på DONG Energy
Spørgsmål Q: Kan ministeren bekræfte, at den værdiforøgelse, der lå i de kon-
trakter på havvindmøller, Dong var på vej til at få, ikke blev ind-
regnet i værdien af Dong og dermed i prisen på de aktier, der blev
solgt?
Spørgsmål R: Vil ministeren oplyse, hvorfor der i salgsforhandlingerne ikke blev
taget højde for den værdiforøgelse af Dong, som kontrakter på
havvindmøller ville medføre?
Spørgsmål S:
Vil ministeren oplyse, hvad Finansministeriet vidste om kontrakt-
forhandlingerne om havvindmøller i Storbritannien før salget af
aktier i Dong?
20. april 2015
Talepunkter
Indledning
Jeg vil i mit indledende indlæg adressere alle tre samrådsspørgsmål
vedr. DONG Energys havvindmølleprojekter.
Først vil jeg svare kort på spørgsmålene vedr. indregningen af
havmølleprojekterne i værdiansættelsen af DONG Energy. Deref-
ter vil jeg redegøre lidt nærmere for kapitaludvidelsesprocessen.
Indregning af havmølleprojekterne i værdiansættelsen (kort version)
Grundlaget for kapitaludvidelsen var en forretningsplan, der sam-
men med mange andre forhold indeholdt forventningerne til hav-
vindmølleområdet.
Mere specifikt indgik det i forretningsplanen, at selskabet frem
mod 2020 vurderede at kunne udbygge havvindmølleområdet til
6,5 gigawatt.
FIU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 323: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd d. 21/4 2015 om Dong, til finansministeren
Side 2 af 8
De tre havvindmølleparker i Storbritannien, Burbo Bank Extensi-
on, Walney Extension og Hornsea, indgik sammen med andre
havvindmølleprojekter i denne plan. Herunder i øvrigt også Horns
Rev 3, som DONG Energy som bekendt endte med ikke at vinde.
De potentielle investorer kunne således foretage en vurdering af
sandsynligheden for gennemførelsen af selskabets havvindmøl-
lestrategi og indregne det i deres bud. Herunder også tildelingen af
eventuel støtte til de britiske havvindmølleprojekter.
De tre britiske havvindmølleparker indgik ligeledes i Finansmini-
steriets værdiansættelse som et element i DONG Energys samlede
strategi om at opføre 6,5 gigawatt i 2020.
Det vil altså sige, at der i værdiansættelsen af DONG Energy var
taget højde for den værdiforøgelse, som havvindmølleprojekterne
potentielt kunne medføre.
Baggrund for kapitaludvidelsen
Jeg synes, at baggrunden for kapitaludvidelsen fortjener et par ord.
Det kan være nyttigt at repetere denne baggrund.
Som følge af særligt udviklingen i energipriserne oplevede DONG
Energy på linje med mange andre europæiske energiselskaber i
2011 og 2012 en markant forværring i indtjeningen. Selskabets in-
vesteringsprogram indebar samtidig betydelige investeringer inden
for havvind og efterforskning og produktion af olie og naturgas.
Kombinationen af faldende pengestrømme fra driften og stigende
gæld som følge af investeringsprogrammet var uholdbar. Det be-
tød bl.a., at DONG Energys kreditvurderinger og dermed adgang
til lånemarkederne blev udfordret.
Denne udfordring kunne være imødegået ved, at DONG Energy
havde undladt at foretage nye investeringer. Det ville imidlertid
samtidigt have fjernet en væsentlig del af grundlaget for den frem-
tidige vækst i selskabets indtjening og dermed været en dårlig løs-
ning for selskabets aktionærer.
FIU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 323: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd d. 21/4 2015 om Dong, til finansministeren
Side 3 af 8
Derfor nåede vi i samarbejde med DONG Energy frem til en mo-
del, hvor selskabet for det første skulle tilføres ny egenkapital for
mindst 6-8 mia. kr. fra nye eller eksisterende aktionærer. For det
andet skulle selskabet gennemføre betydelige omkostningsbespa-
relser, frasalg af ikke-kerneaktiviteter samt frasalg af andele af ker-
neaktiviteter – dvs. andele i havvindmølleparker.
Denne finansielle handlingsplan lå til grund for den aftale i
DONG- forligskredsen, som vi indgik i slutningen af februar 2013,
og som herefter blev offentliggjort af DONG Energy.
Processen for kapitaludvidelsen
Det vil altså sige, at der var behov for kapitaltilførslen, som var en
forudsætning for de fortsatte investeringer i havvindmøller. Desu-
den var forligskredsen enige om, at kapitalen skulle rejses fra nye
investorer.
Det var med dette udgangspunkt, at DONG Energy og Finansmi-
nisteriet tilrettelagde en struktureret budproces med det formål at
skabe den bedst mulige løsning for staten og de øvrige eksisteren-
de aktionærer såvel som for DONG Energy. Navnligt var formålet
at sikre den bedst mulige salgspris.
Første skridt i processen var, at der blev taget kontakt til et stort
antal investorer i såvel indland som udland, ligesom det var åbent
for alle at melde sig på banen.
Investorer, der ønskede det, fik mulighed for at modtage en mere
dybtgående præsentation af selskabet, der også indeholdt en række
ikke-offentliggjorte informationer.
Den strukturerede budproces skulle sørge for, at der kunne til-
trækkes kapital til DONG Energy på de bedst mulige vilkår for
staten og de øvrige eksisterende aktionærer.
De potentielle investorer konkurrerede med hinanden om at give
det bedste bud. Denne konkurrence skulle sikre, at den fulde værdi
af selskabet blev afspejlet i buddene. Hvis en investor ikke indreg-
nede den forventede værdi fra alle selskabets projekter, ville inve-
FIU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 323: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd d. 21/4 2015 om Dong, til finansministeren
Side 4 af 8
storen jo risikere ikke at blive udvalgt.
Havvindmølleprojekterne
Som nævnt indgik de tre britiske havvindmølleprojekter i DONG
Energy forretningsplan, hvor målet var at udbygge havvindmølle-
området til 6,5 gigawatt frem mod 2020.
DONG Energy havde på tidspunktet for kapitaludvidelsen dog
ikke truffet investeringsbeslutning på nogen af de tre projekter.
Det er ligeledes værd at bemærke, at der knytter sig en række væ-
sentlige risici til sådanne store investeringsprojekter. Store anlægs-
projekter indebærer notorisk betydelige risici i form af forsinkelser,
budgetoverskridelser mv. Jeg er sikker på, at I alle kan komme i
tanke om vej-, bane- og broprojekter med sådanne overskridelser
og forsinkelser. På DONG Energys investeringsområde er disse
usikkerheder meget udtalte.
Der knyttede sig endvidere usikkerhed til støtteregimet, hvilket jeg
vil komme tilbage til.
Disse forhold indebærer i sagens natur, at den fremtidige potenti-
elle indtjening fra disse projekter var forbundet med usikkerhed.
Ligesom de nye investorer gennem deres investering på i alt 11
mia. kr. i DONG Energy påtog sig risiciene ved de øvrige dele af
DONG Energy's forretning, fx markedspriser, konstruktionsrisici i
forbindelse med nye projekter, genforhandling af olie og gas-
kontrakter og opførelse af Hejre-platformen i den danske Nordsø.
Eksempelvis har olie- og gaspriserne som bekendt udviklet sig
særdeles ugunstigt for DONG Energy. Selskabet har således i 2014
tabt 6,6 mia. kr. i 2014 på nedskrivning af værdien af selskabets
olie- og gasaktiviteter.
Kapitaludvidelsen var således baseret på de forskellige investorers
vurderinger af det samlede selskabs værdi, herunder planen om at
udbygge havvindmølleområdet til 6,5 gigawatt frem mod 2020 og
endvidere øvrige planer for Dong Energys andre forretningsområ-
der.
FIU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 323: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd d. 21/4 2015 om Dong, til finansministeren
Side 5 af 8
Den pris, der lå til grund for kapitaludvidelsen (31,5 mia. kr.), var
dermed en markedsmæssig vurdering af selskabets værdi på davæ-
rende tidspunkt givet både risici og potentielle gevinster.
Det er værd at bemærke, at både statens finansielle rådgiver og
DONG Energys finansielle rådgivere vurderede, at det valgte bud
afspejlede den aktuelle markedsværdi af selskabet.
Disse vurderinger var bl.a. baseret på forholdet mellem markeds-
værdien og indtjeningen i sammenlignelige, børsnoterede energi-
selskaber på det aktuelle tidspunkt.
CfD-kontrakterne og værdien heraf
Lad mig gå lidt mere i detaljer med de tre havvindmølleprojekter
og særligt tildelingen af støttekontrakter.
På tidspunktet for kapitaludvidelsen var det usikkert, hvilket støt-
teregime parkerne, hvis de bliver opført, vil blive drevet under.
I det hidtidige britiske støtteregime er producenterne i højere grad
eksponeret overfor prisudviklingen på elmarkedet og på markedet
for grønne certifikater.
De britiske myndigheder igangsatte udbuddet af de såkaldte CfD-
kontrakter i marts 2013.
Disse CfD-kontrakter indebærer, at DONG Energy får en fast
afregningspris i 15 år for den strøm, havvindmølleparkerne produ-
cerer.
DONG Energy indgav en ansøgning om støtte under dette støtte-
regime til de tre britiske havvindmølleparker den 1. juli 2013.
På tidspunktet for kapitaludvidelsen i slutningen af 2013 havde
DONG Energy ikke kendskab til udfaldet af de britiske myndig-
heders tildeling af CfD-støttekontrakter. Ligesom DONG Energy
heller ikke havde kendskab til, at selskabet ikke ville blive tildelt
Horns Rev 3.
FIU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 323: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd d. 21/4 2015 om Dong, til finansministeren
Side 6 af 8
Den 23. april 2014 fik DONG Energy af de britiske myndigheder
tildelt tilskud til de tre projekter med en samlet effekt på 2,1 GW.
Tildelingen var betinget af EU-Kommissionens godkendelse, som
kom 23. juli 2014.
Tildelingen af CfD-kontrakterne reducerede usikkerheden om
støtteregimet, hvilket naturligvis kan tillægges en vis værdi.
DONG Energy anslår denne værdi til 2-3 mia. kr. Selskabet vurde-
rer, at dette er merværdien af, at de tre projekter tildeles støtte i
form af CfD-kontrakterne i stedet for det hidtidige britiske støtte-
regime.
I deres beregning tager DONG Energy højde for den fortsat bety-
delige risiko, der er forbundet med projekterne.
De tre projekter forventes opført frem mod 2020, og DONG
Energy vil således først få en indtjening fra de tre havvindmølle-
parker, når de tages i brug. Indtil da vil de tre projekter indebære
meget betydelige investeringsudgifter for DONG Energy.
Endelig aftale
Til sidst vil jeg gerne knytte et par kommentarer til udvælgelsen af
buddet.
I forlængelse af den strukturerede budproces, som jeg har gen-
nemgået i korte træk, valgte vi det samlet set bedste bud for staten
og for DONG Energy.
I medierne er der for nyligt blevet fremført nogle spekulationer
om, at PensionDanmark skulle have afgivet et bedre bud.
Som jeg forstår det, er hovedtrækkene i PensionDanmarks bud
blevet lidt af en offentlig hemmelighed. Medierne har således tidli-
gere gengivet et notat til bestyrelsen for PensionDanmark.
[Særligt interesserede kan bl.a. læse mere på TV 2's hjemmeside.]
Der er ikke noget nyt i denne diskussion. Jeg har da også tidligere
orienteret Finansudvalget nærmere om sagen i fortrolighed.
FIU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 323: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd d. 21/4 2015 om Dong, til finansministeren
Side 7 af 8
Sagen er kort sagt den, at tilbuddet fra PensionDanmark havde
karakter af et lån. Det fremgår således også af det offentligt tilgæn-
gelige notat, at staten ifølge tilbuddet skulle garantere et mini-
mumsafkast for hele det investerede beløb.
En sådan struktur ville altså betyde, at PensionDanmark ikke kun-
ne lide et tab på investeringen.
Tilbuddet adskilte sig således grundlæggende fra udgangspunktet
for kapitaludvidelsen, som jo var at tilføre ny egenkapital til
DONG Energy.
Jeg vil i øvrigt også gerne knytte et par kommentarer til nogle an-
dre spekulationer, der for nyligt har optrådt i medierne. Det har
været fremført, at der i starten af 2014, hvor Finansudvalget til-
trådte aktstykket, ikke var et presserende behov for kapitaludvidel-
sen.
Som jeg forstår det, så bygger argumentet i medierne på, at salget
af havvindmølleparken London Array havde en positiv effekt på
selskabets finansielle nøgletal.
For det første vil jeg gerne slå fast, at den finansielle handlings-
plan, der blev fremlagt i forbindelse med DONG Energys årsregn-
skab for 2012, indeholdt flere elementer. Ifølge planen var der
brug for både frasalg og kapitaltilførsel for at sikre den nødvendige
finansielle stabilitet i DONG Energy.
Frasalget af London Array havde været kendt længe. Salget af den-
ne ejerandel har fra starten indgået som et element i de drøftelser
mellem DONG Energy og Finansministeriet, der påbegyndtes i
starten af 2013, og dermed i Finansministeriets vurdering af beho-
vet for at tilføre kapital til DONG Energy.
Frasalget ændrede dermed ikke på, at der også var et behov for at
gennemføre en kapitaludvidelse i DONG Energy.
For det andet skal man være varsom med at drage konklusioner ud
fra et øjebliksbillede.
FIU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 323: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd d. 21/4 2015 om Dong, til finansministeren
Side 8 af 8
Det er klart, at salget af London Array havde en effekt på DONG
Energys finansielle nøgletal. Det følger rent mekanisk.
Men et selskabs finansielle stabilitet kan ikke vurderes alene ud fra
et øjebliksbillede af et bestemt finansielt nøgletal. Kreditvurde-
ringsbureauerne og andre markedsaktører lægger også forventnin-
gerne til et selskabs finansielle udvikling til grund i deres vurderin-
ger, ligesom de ser på et selskabs robusthed ift. at håndtere uven-
tede begivenheder.
Frasalget ændrede dermed ikke på rationalet for kapitaludvidelsen
eller timingen heraf.
Jeg kan da også konstatere, at kapitaludvidelsen var en del af be-
grundelsen for, at kreditvurderingsbureauerne S&P og Fitch æn-
drede deres udsigter for DONG Energy fra såkaldt "negativ" til
"stabil" i månederne efter, at kapitaludvidelsen blev vedtaget.
Hvis processen var blevet udskudt ville det have skabt usikkerhed
om statens vilje til at sikre ny kapital til DONG Energy. Dette ville
altså have haft betydning for kreditvurderingsbureauernes vurde-
ring af selskabet.
At løbe disse risici uden form for sikkerhed for, at der ville kunne
skabes et for staten bedre alternativ, ville have været at spille ha-
sard med DONG Energy.
Afrunding
Helt afslutningsvist vil jeg i øvrigt tillade mig at glæde mig over, at
DONG Energys aktiviteter på vindenergiområdet er succesfulde.
Den gevinst, der måtte komme fra de britiske havvindmølleprojek-
ter, kommer alle aktionærer, herunder i særdeleshed staten til gode,
når staten som bekendt fortsat ejer 59 pct.
Kapitaludvidelsen blev netop gennemført for at gøre det muligt at
fastholde selskabets strategi med markante investeringer inden for
bl.a. havvindmøller.