Finansudvalget 2014-15 (1. samling)
FIU Alm.del
Offentligt
1520822_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
Finansministeren
20. april 2015
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 312 (Alm. del – § 7.
Finansministeriet) af 10. april 2015 stillet efter ønske fra Frank
Aaen (EL) og Kristian Thulesen Dahl (DF)
Spørgsmål
Vil ministeren inden samrådet den 21. april 2015 sende de relevante notater fra
Kammeradvokaten og processen omkring salget af aktier i Dong?
Svar
Finansministeriet rådførte sig i begyndelsen af 2013 med Kammeradvokaten for-
ud for igangsættelse af processen med at finde private investorer, der var villige til
at investere i DONG Energy.
Formålet hermed var at sikre, at DONG Energy og Finansministeriet fastlagde en
budproces, der var i overensstemmelse med EU’s statsstøtteregler. Kammeradvo-
katen fremsendte i den forbindelse et uddrag fra en vejledning (et ”guidance pa-
per”), som Europa-Kommissionens tjenestegrene har lavet med det formål at øge
opmærksomheden på statsstøttereglerne i forbindelse med privatisering af stats-
ejede virksomheder. Vejledningen indeholder bl.a. synspunkter om, hvordan man
minimerer risikoen for statsstøtte i forbindelse med gennemførelsen af et aktie-
salg. Efter statsstøttereglerne er det afgørende i den forbindelse, at aktierne sælges
til markedsprisen. Vejledningen er vedlagt i sin helhed.
Finansministeriet indhentede endvidere et notat fra Kammeradvokaten d. 26. ja-
nuar 2014. Baggrunden for udarbejdelsen af Kammeradvokatens notat var, at fire
bestyrelsesmedlemmer fra fire forskellige pensionsselskaber havde tilkendegivet, at
de var klar til at matche vilkårene i aftalen med Goldman Sachs.
Notatet blev således udarbejdet for at belyse Finansudvalgets rettigheder og plig-
ter. Eller med andre ord: Kunne eller burde pensionsselskabernes tilkendegivelse
have indflydelse på Finansudvalgets stillingtagen.
Hovedindholdet i Kammeradvokatens notat er følgende:
Der har været gennemført en struktureret budproces. Salgsprocessen har ikke
været offentligt annonceret, dvs. i offentligt udbud i udbuds- og statsstøtteregler-
nes forstand, hvilket heller ikke er påkrævet
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 312: Spm. om ministeren inden samrådet den 21. april 2015 vil sende de relevante notater fra Kammeradvokaten og processen omkring salget af aktier i Dong, til finansministeren
Side 2 af 3
En aftale om kapitaludvidelse i DONG Energy A/S og de nærmere vilkår herfor
er ikke reguleret af særlige nationale eller EU-retlige udbudsregler.
Det vil være i strid med det EU-retlige ligebehandlingsprincip, hvis Finansudval-
get på det foreliggende grundlag undlod at tiltræde aktstykket, og hvis staten der-
efter indgik en aftale efter direkte forhandling med en eller flere alternative budgi-
ver(e).
Finansudvalget er ikke retligt forpligtet til at tiltræde aktstykket. Hvis aktstykket
ikke tiltrædes, vil konsekvensen være, at der enten slet ikke skulle indgås en aftale
om kapitaludvidelsen i DONG Energy A/S med deltagelse af private investorer,
eller at en sådan aftale først blev indgået efter en fornyet proces, hvor alle potenti-
elle investorer på ny blev inddraget på lige vilkår. En afvisning af aktstykket ville
være ulovlig, hvis beslutningen reelt var båret af usaglige hensyn, herunder navnlig
hvis man i strid med det EU-retlige forbud mod nationalitetsdiskrimination øn-
skede at favorisere danske investorer.
Finansudvalget kan under visse omstændigheder være forpligtet til ikke at tiltræde
aktstykket, hvis udvalget har tilstrækkeligt tungtvejende grunde til at tro, at en
fornyet procedure vil føre til at økonomisk mere gunstigt resultat for staten i en
egenskab af aktionær i DONG Energy A/S. I så fald ville tiltrædelse af aktstykket
indebære, at de nye investorer ikke betalte markedspris og dermed ville få en for-
del i strid med EU’s statsstøtteregler. Det er dog Kammeradvokatens vurdering -
på baggrund af de foreliggende oplysninger i sagen - at der ikke var grundlag for at
fastslå, at Finansudvalget var retligt forpligtet til ikke at tiltræde aktstykket og
dermed afbryde processen. Kammeradvokaten foretog dog ikke en vurdering af,
om der ville kunne være opnået et mere fordelagtigt bud på baggrund af en helt ny
proces.
Det bemærkes afslutningsvist, at det ikke står i Kammeradvokatens notat, at pro-
cessen skulle være i strid med de EU-retlige regler. Det har været fremstillet an-
derledes i medierne. Jeg kan desuden oplyse, at Kammeradvokaten ikke på noget
tidspunkt i forbindelse med rådgivningen af Finansministeriet har udtalt, at pro-
cessen i forbindelse med kapitaludvidelsen af DONG Energy har været i strid
med EU-retlige regler.
Kammeradvokatens notat af 26. januar 2014 er vedlagt.
I en ny bog om kapitaludvidelsen i DONG Energy ”Det bedste bud” påstås det at
statens advokat, Kammeradvokaten, i notatet af 26. januar 2014 til Finansministe-
riet skulle have konkluderet at processen omkring kapitaludvidelsen skulle bryde
med EU’s regler. Dette er faktuelt forkert. Kammeradvokaten har på intet tids-
punkt konkluderet, som bogens forfatter hævder. Efter påstandene i bogen er
blevet forelagt Finansministeriet har Kammeradvokaten fastslået i et brev, at bo-
FIU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 312: Spm. om ministeren inden samrådet den 21. april 2015 vil sende de relevante notater fra Kammeradvokaten og processen omkring salget af aktier i Dong, til finansministeren
Side 3 af 3
gens påstande er en forkert læsning af Kammeradvokatens vurderinger og kom-
mentarer om forløbet. Dette brev er vedlagt.
Med venlig hilsen
Bjarne Corydon