Finansudvalget 2014-15 (1. samling)
FIU Alm.del
Offentligt
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
Finansministeren
27. april 2015
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 310 (Alm. del – § 7.
Finansministeriet) af 10. april 2015 stillet efter ønske fra Frank
Aaen (EL)
Spørgsmål
Vil ministeren i forlængelse af svaret på FIU alm. del spørgsmål 212 (2012-13)
oplyse, hvad skattetrykket i Danmark ville være, hvis alle overførsler blev udbetalt
netto? I sit svar bedes ministeren sammenligne dette skattetryk med skattetrykket i
de andre OECD-lande. Endvidere bedes ministeren oplyse om ministeriet har
kendskab til, at andre OECD-lande benytter bruttoficerede overførselsindkom-
ster.
Svar
I besvarelsen af finansudvalgets spørgsmål nr. 212 af 18. februar 2013 blev det
vurderet, at indkomstskatten af skattepligtige offentlige overførsler skønnedes at
udgøre 4,1 pct. af BNP i 2013. Det blev således skønnet, at en isoleret nettofice-
ring af offentlige indkomstoverførsler kan medføre en reduktion af skattetrykket
på ca. 4 pct.point i 2013.
Skattetrykket i Danmark opgøres af OECD til 48,6 pct. i 2013, hvilket placerer
Danmark som landet med det højeste skattetryk blandt de 34 OECD-lande. I
Økonomisk Redegørelse fra december 2014 er skattetrykket i 2013 opgjort til 47,8
pct., hvilket er opgjort efter overgangen til det hovedreviderede nationalregnskab i
efteråret 2014.
Opgøres Danmarks skattetryk ekskl. skat af overførsler, reduceres skattetrykket til
ca. 44,5 pct.
jf. figur 1.
FIU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 310: Spm. om, hvad skattetrykket i Danmark ville være, hvis alle overførsler blev udbetalt netto, til finansministeren
1523161_0002.png
Side 2 af 2
Figur 1
Skattetryk i OECD ved nettoficering af danske overførselsindkomster
Pct.
Pct.
50
45
40
35
30
25
20
15
10
5
0
50
45
40
35
30
25
20
15
10
5
0
OECD - Average
Slovak Republic
Hungary
Portugal
Norway
New Zealand
Germany
Australia
Estonia
Slovenia
Netherlands
Switzerland
Sweden
Greece
Denmark
Belgium
Canada
United Kingdom
Finland
Anm.: For alle lande er anvendt tal for 2013, med undtagelse af Australien, Japan, Holland og Polen hvor der er
anvendt tal for 2012, da 2013-tal for de fire lande ikke foreligger i OECDs opgørelse.
Kilde: OECD
Det bemærkes imidlertid, at internationale sammenligninger af skattetryk indebæ-
rer en række fortolkningsproblemer da forskelle i skattetryk kan afspejle tekniske
forhold såvel som reelle forskelle i borgernes faktiske skattebyrde. Det skyldes
blandt andet, at der er store forskelle i landenes indretning af skatte- og ind-
komstoverførselssystemer – herunder omfanget af bruttoficering. For eksempel er
hovedparten af overførsler til husholdninger i Danmark skattepligtige, hvorimod
visse overførsler i Tyskland er skattefrie eller gives som fradrag. I UK er der ek-
sempler på både skattepligtige og skattefrie indkomstoverførsler. Finansministeriet
har dog ikke et detaljeret kendskab til omfanget af bruttoficerede indkomstover-
førsler i andre lande.
Det danske skattetryk skal også ses i sammenhæng med, at det i Danmark er valgt
at lade en større andel af det individuelle forbrug (sundhed, ældrepleje mv.) være
organiseret i den offentlige sektor og finansieret via skatter. I andre lande er det
helt eller delvist privat finansieret og regnes som privat forbrug.
Med venlig hilsen
Bjarne Corydon
Czech Republic
United States
Luxembourg
Iceland
Mexico
France
Austria
Poland
Turkey
Korea
Italy
Spain
Ireland
Japan
Israel
Chile