Finansudvalget 2014-15 (1. samling)
FIU Alm.del
Offentligt
1526238_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
Finansministeren
5. maj 2015
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 309 (Alm. del) af 8. april
2015 stillet efter ønske fra Joachim B. Olsen (LA)
Spørgsmål
Kan ministeren bekræfte, at ministeren med den metode, der anvendes ved
besvarelse af FIU alm. del spørgsmål 175, forudsætter, at tilstrømningen af
udenlandsk kapital alene påvirker afkastkravet for den del af det indenlandske
kapitalapparat, der allerede i dag finansieres af udenlandske porteføljeinvestorer?
Det betyder med andre ord, at det forudsættes, at afkastkravet for den del af
kapitalapparatet, der i dag finansieres af indenlandske investorer og udenlandsk
FDI ikke påvirkes af tilstrømningen af kapital fra udenlandske
porteføljeinvestorer. Ved evalueringen af effekten af selskabsskattenedsættelsen
forudsatte ministeren derimod, at afkastkravet blev reduceret for kapitalapparat i
hele den private sektor. Dvs. også den del, der beskattes via
virksomhedsskatteordningen, og som således ikke i samme grad som resten af
økonomien påvirkes af en selskabsskattelettelse. I lyset af dette oplyse bedes
ministeren oplyse, om ministeren finder, at der er anvendt samme metode i de to
tilfælde.
Svar
Det fremgår af besvarelsen af FIU alm. del spørgsmål 175 af 5. januar 2015
fremgår, at: ”…det
alene
er afkastkravet til den kapital, som ejes af udenlandske
institutionelle investorer, der ved en afskaffelse af udbytteskatten for denne
investortype reduceres, mens det ved nedsættelsen af selskabsskattesatsen med
Vækstplan DK,
var det generelle afkastkrav – uafhængigt af ejerskab – der
reduceredes.”.
Dvs. det der kan bekræftes er, at det – under de i besvarelsen af FIU alm. del
angive forudsætninger i øvrigt – er lagt til grund, at en ændring af beskatningen af
en enkelt investortype isoleret set ikke påvirker andre investortypers afkastkrav.
Som det fremgår af boks 4.5 i
Vækstplan DK – Teknisk baggrundsrapport
(marts
2013) forventes en nedsættelse af selskabsskattesatsen fra 25 til 22 pct. med afsæt i
de gjorte forudsætninger at medføre en stigning i produktionen i den private
sektor (ekskl. råstofudvinding, finansiel sektor mv.) på i størrelsesordenen
0,3 pct.
FIU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 309: MFU spm. om tilstrømningen af udenlandsk kapital, til finansministeren
Side 2 af 2
Ved evalueringen af vækstbidraget fra selskabsskattelempelsen er det således
ikke
lagt til grund, at det er produktionen (og dermed kapitalapparatet) i hele den
private sektor, der påvirkes. Det har derimod været vurderingen, at den relevante
andel af kapitalapparatet ikke vedrørte råstofudvinding og den finansielle sektor
mv.
Af den samlede produktion og kapital, der kan henføres til aktivitet, der
skattemæssigt er organiseret indenfor virksomhedsordningen er det modsat
korrekt, at en andel kan henføres til den private sektor (mens en anden andel kan
henføres til husholdningssektoren). I forbindelse med evalueringen af
selskabsskattelempelsen med
Vækstplan DK
er der principielt ikke korrigeret for,
at afkastkravet for den andel kapitalen i den private sektor, der kan henføres til
selskaber organiseret indenfor virksomhedsordningen (dvs. den andel af den
samlede aktivitet organiseret indenfor virksomhedsordningen, som ikke henføres
til husholdningssektoren) ikke påvirkes på samme måde som afkastkravet for
andre ejertyper. Det er dog vurderingen, at denne fejlkilde alene er af marginal
betydning set i lyset af den generelle usikkerhed på skønnet.
Det skal således i forlængelse heraf understreges, at den beskrevne simple model i
boks 4.5 i
Vækstplan DK – Teknisk baggrundsrapport
(marts 2013) alene kan
betragtes som grundlag for et groft skøn for størrelsesordenen af et vækstbidrag.
Det kan på ovenstående baggrund og på baggrund af svaret på FIU alm. del
spørgsmål 308 af 8. april 2015 stillet af samme spørger således oplyses, at det
fortsat er opfattelsen, at det er samme modelramme og dermed samme metode
som benyttedes i forbindelse med evalueringen af selskabsskattelempelsen med
Vækstplan DK,
der ligger til grund for besvarelsen af FIU alm. del spørgsmål 175
af 5. januar 2015 stillet af samme spørger.
Med venlig hilsen
Finansministeren