Finansudvalget 2014-15 (1. samling)
FIU Alm.del
Offentligt
1531155_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
Finansministeren
Den 19. maj 2015
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 307 (Alm. del) af 7. april
stillet efter ønske fra Jesper Petersen (S)
Spørgsmål
Vil ministeren i tabelform oplyse, hvor mange færre offentligt ansatte, der vil
være i folkeskolen og lignende, ved ungdomsuddannelserne og ved de højere
og videregående uddannelser samt i undervisning samlet i 2020, hvis der indføres
pris- og lønreguleret nulvækst i det offentlige forbrug fra og med 2015,
og den relative fordeling af offentligt ansatte fastholdes på den nuværende
fordeling?
Svar
Det anføres i spørgsmålet, at det bedes besvaret med udgangspunkt i antallet af
offentligt ansatte inden for en række beskæftigelsesgrupper som andel af den sam-
lede offentlige beskæftigelse. Det drejer sig om:
Folkeskolen og lignende samt videregående uddannelser
Danmark Statistik oplyser på baggrund af en særkørsel af Danmarks Statistiks
offentlige beskæftigelsesstatistik, at der skønsmæssigt var ca. 61.000 fuldtidsbe-
skæftigede i gennemsnit i 1.-3. kvartal 2014, der indgår i COFOG-
hovedgruppen
1
undervisning og som samtidigt branchemæssigt er placeret som
folkeskoler og lignende,
jf. svar på Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 237 (Alm. del)
af 19. februar 2015.
Det svarer til ca. 8 pct. af det samlede antal fuldtidsbeskæftige-
de i offentlig forvaltning og service.
Endvidere oplyser Danmarks Statistik på baggrund af en særkørsel af den offent-
lige beskæftigelsesstatistik, at der skønsmæssigt var ca. 42.000 fuldtidsbeskæftigede
i gennemsnit i 2014, som branchemæssigt er placeret under videregående uddan-
nelser. Det svarer til knap 6 pct. af det samlede antal fuldtidsbeskæftigede i offent-
lig forvaltning og service.
Det bemærkes, at der er tale om ikke offentliggjorte tal, der er behæftet med usik-
kerhed, da Danmarks Statistik som udgangspunkt ikke har kvalitetssikret datama-
terialet på det detaljerede niveau.
Fordelingen efter formål/udgiftsområde følger klassifikationen COFOG (Classification of the functions of government),
som er baseret på retningslinjer fra Eurostat. Dette klassifikationssystem benyttes i nationalregnskabet vedrørende udgifter-
ne til offentlig forvaltning og service.
1
FIU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 307: Spm. om, hvor mange færre offentligt ansatte, der vil være i folkeskolen og lignende, ved ungdomsuddannelserne og ved de højere og videregående uddannelser samt i undervisning samlet i 2020, til finansministeren
1531155_0002.png
Ungdomsuddannelserne
Der er ikke umiddelbart muligt at opgøre antallet af offentligt ansatte på ung-
domsuddannelserne som en andel af det samlede antal ansatte inden for offentlig
forvaltning og service. Det skyldes, at der ikke findes en sammenhængende stati-
stik for den offentlige beskæftigelse med en tilstrækkelig detaljeringsgrad,
jf. svar på
Finansudvalgets spørgsmål nr. 238 (Alm. del) af 19. februar 2015.
Undervisning
Ifølge Danmarks Statistiks offentlige beskæftigelsesstatistik var der i COFOG-
hovedgruppen undervisning ca. 145.000 fuldtidsbeskæftigede i 2014, svarende til
ca. 20 pct. af det samlede antal fuldtidsbeskæftigede i offentlig forvaltning og ser-
vice.
Sammenlignet med
Konvergensprogram 2015
skønnes pris- og lønreguleret nulvækst i
det offentlige forbrug fra og med 2015 at reducere den offentlige beskæftigelse
med ca. 28.000 fuldtidsbeskæftigede i 2020. I forløbet med nulvækst er andelene i
den offentlige produktion, der anvendes til varekøb og løn, fastholdt på omtrent
samme niveau som i forløbet i
Konvergensprogram 2015.
Hvis det forudsættes, at forskellen mellem de to forløb har samme relative forde-
ling som beskæftigelsesgrupperne inden for offentlig forvaltning og service i 2014,
kan reduktionen for de respektive grupper som andel af den samlede mindrebe-
skæftigelse beregningsteknisk opgøres i 2020,
jf. tabel 1.
Tabel 1
Offentlig beskæftigelse indenfor folkeskole og lign., videregående uddannelser og undervisning i forhold til i
Kon-
vergensprogram 2015
– beregningsteknisk eksempel
1.000 fuldtidsbeskæftigede
Folkeskoler og lign.
Videregående uddannelser
Undervisning
2020
1)
-2
-2
-6
1) Der er afrundet til 1.000 fuldtidsbeskæftigede.
Anm.: Det forudsættes i beregningerne, at en fuldtidsbeskæftiget arbejder 222 dage ∙ 7.4 timer = 1642 timer årligt.
Det er et beregningstekniskeksempel, hvor beskæftigelsen inden for alderdom som andel af den samlede
offentlige beskæftigelse forudsættes at udvikle sig proportionalt med den offentlige beskæftigelse generelt.
Kilde: Danmarks Statistik,
Konvergensprogram 2015
og egne beregninger.
Det bemærkes, at sammensætningen af offentlige ansatte frem mod 2020 ikke
kendes, da den afhænger af politiske prioriteringer. Endvidere kendes fordelingen
af offentlige udgifter til varekøb og lønninger ikke, ligesom der kan være demogra-
fiske forskydninger, der kan påvirke sammensætningen af den offentlige beskæfti-
gelse. De ovenstående beregninger skal således betragtes som et regneeksempel,
hvor beskæftigelsen inden for de respektive grupper forudsættes at udvikle sig
proportionalt med den offentlige beskæftigelse generelt.
FIU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 307: Spm. om, hvor mange færre offentligt ansatte, der vil være i folkeskolen og lignende, ved ungdomsuddannelserne og ved de højere og videregående uddannelser samt i undervisning samlet i 2020, til finansministeren
Med venlig hilsen
Bjarne Corydon