Finansudvalget 2014-15 (1. samling)
FIU Alm.del
Offentligt
1531106_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
Finansministeren
Den 19. maj 2015
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 302 (Alm. del) af 7. april
2015 stillet efter ønske fra Jesper Petersen (S)
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse, hvad niveauet for offentligt forbrug og beskæftigelse ville
have været for hvert år i 2011-2015, hvis der havde været pris- og lønkorrigeret
nulvækst i det offentlige forbrug fra og med 2012 til 2015 med fastholdelse af det
realiserede varekøb, sammenlignet med den faktiske (og for 2015 forventede) ud-
vikling? Beløbene bedes være oplyst i mia. 2015-kr.
Svar
Forløbet med pris- og lønkorrigeret nulvækst i det offentlige forbrug fra og med
2012 til 2015 fremgår af
tabel 1.
Endvidere fremgår den realiserede udvikling i det
offentlige forbrug i 2011 til 2014 og den skønnede udvikling i det offentlige for-
brug i 2015 af
tabel 1.
Tabel 1
Realt offentligt forbrug under forudsætning af hhv. nulvækst og det faktiske forløb
Mia. kr. (2015-priser)
Forløb med nulvækst
Faktisk udvikling
1)
2011
508,5
508,5
2012
508,5
510,5
2013
508,5
511,0
2014
508,5
517,9
2015
508,5
523,0
Anm.: Opgørelsen af realvæksten i det offentlige forbrug er baseret på den såkaldte input-metode, der hidtil har været
anvendt i nationalregnskabet, og måler væksten i de ressourcer, som tilføres det offentlige forbrug.
1) 2015-tallet er baseret på den skønnede realvækst i det offentlige forbrug i KP15.
Kilde: Danmarks Statistik,
Konvergensprgram 2015 (KP15)
og egne beregninger
Det bemærkes, at der er taget udgangspunkt i den hidtidige input-baserede opgø-
relse af det reale offentlige forbrug. Denne metode måler hvor mange ”ressour-
cer”
(korrigeret for pris- og lønudviklingen),
som anvendes til offentligt forbrug.
Sammenhængen mellem realvæksten i det offentlige forbrug og ændringer i den
offentlige beskæftigelse er ikke entydig og afhænger blandt andet af, hvor stor en
del af det offentlige forbrug, der produceres i den offentlige sektor, og hvor stor
en del, der købes i form af tjenesteydelser og varer i den private sektor.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 302: Spm. om, hvad niveauet for offentligt forbrug og beskæftigelse ville have været for hvert år i 2011-2015, hvis der havde været pris- og lønkorrigeret nulvækst, til finansministeren
1531106_0002.png
Side 2 af 2
I forløbet med nulvækst forudsættes det, at det offentlige varekøb følger det reali-
serede forløb i perioden 2012-2014. Under denne forudsætning er det beregnings-
tekniske forløb i den offentlige beskæftigelse vist i tabel 2.
Det bemærkes, at nedenstående beregning skal betragtes som et regneeksempel,
hvor det er forudsat, at det offentlige varekøb følger det realiserede varekøb,
jf.
anmærkningstekst 3 til tabel 2.
Det bemærkes endvidere, at det er op til de statslige
institutioner, kommuner og regioner at prioritere midlerne, herunder antallet af
ansatte, inden for de økonomiske rammer.
Tabel 2
Offentlig beskæftigelse (ekskl. orlov) ved beregningsteknisk nulvækstsforløb og det faktiske forløb
1.000 personer
Forløb med nulvækst og realiseret
nettovarekøb
1)3)
Faktisk udvikling (2015 baseret på
skøn fra KP15)
2011
831
831
2012
816
821
2013
814
820
2014
795
816
2015
2)
-
820
Anm.: I forløbet med nulvækst er der taget udgangspunkt i realvæksten i det offentlige forbrug baseret på den såkald-
te input-metode, der hidtil har været anvendt i nationalregnskabet.
1) I nulvækstforløbet er det forudsat, at det offentlige varekøb følger det realiserede forløb. Udviklingen i de øvrige
komponenter i det offentlige forbrug, ekskl. beskæftigelse, beregnes med udgangspunkt i forudsætningerne i Fi-
nansministeriet mellemfristede fremskrivninger. Beskæftigelsen tager den resterende del af tilpasningen.
2) Der skønnes ikke specifikt over det offentlige varekøb, og beregningen med nulvækst ved fastholdelse af det for-
ventede varekøb er således ikke oplyst for 2015.
3) Antallet af arbejdstimer for offentligt beskæftigede er udregnet som den samlede lønsum divideret med den gen-
nemsnitlige timeløn i offentlig forvaltning og service. Den gennemsnitlige arbejdstid er forudsat at følge den rea-
liserede arbejdstid i begge forløb.
Kilde: Danmarks Statistik,
Konvergensprogram 2015
og egne beregninger
Med venlig hilsen
Bjarne Corydon