Finansudvalget 2014-15 (1. samling)
FIU Alm.del
Offentligt
1519890_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
Finansministeren
17. april 2015
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 301 (Alm. del.) af 7. april
2015 stillet efter ønske fra Jesper Petersen (S)
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse virkningen af regeringens økonomiske politik, herunder
finanslovene for 2012-2015, skattereformen fra 2012 og vækstpakkerne på det
årlige reale rådighedsbeløb i 2015 for
1) en LO-familie med to børn,
2) en enlig LO-arbejder med et barn,
3) en funktionærfamilie med to børn og
4) en direktørfamilie med to børn?
Svar
Regeringens økonomiske politik skønnes at have medvirket til at øge det årlige
reale rådighedsbeløb med 5.300 kr. i 2015 for en LO-familie med to børn,
jf. tabel
1.
Opgørelsen viser alene virkningen i 2015 af initiativerne besluttet siden regerin-
gens tiltræden. Den fulde effekt af Aftale om skattereform 2012 samt de afledte
effekter (via øget produktivitet) af Aftale om Vækstplan DK og Aftale om en
vækstpakke 2014 vil øge rådighedsbeløbet yderligere på sigt,
jf. senere omtale.
Aftale om skattereform fra 2012 bidrager med hovedparten af forøgelsen af rå-
dighedsbeløbet for LO-familien, svarende til ca. 5.300 kr. i 2015, hvilket primært
skyldes forhøjelsen af beskæftigelsesfradraget. Forhøjelsen af beskæftigelsesfra-
draget er først fuldt indfaset i 2022, dvs. den varige forøgelse af rådighedsbeløbet
er større end den opgjorte virkning i
tabel 1.
Med finanslovsaftalerne for 2014 blev en del af forhøjelsen af beskæftigelsesfra-
draget fremrykket. Det indebærer, at beskæftigelsesfradraget i 2014-2017 er høje-
re, end det ellers ville være med skattereformen.
Finanslovsaftalerne for 2012 bidrager isoleret set til en reduktion i det årlige reale
rådighedsbeløb gennem en forhøjelse af en række afgifter, der hviler på hushold-
ningerne, herunder afgifter på øl, vin, cigaretter, chokolade mv.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 301: Spm. om virkningen af regeringens økonomiske politik, til finansministeren
1519890_0002.png
Side 2 af 4
Omvendt indeholder finanslovsaftalerne for 2013 samt Aftale om vækstplan DK
og Aftale om en vækstpakke 2014 en række afgiftslempelser, der øger husholdnin-
gernes reale rådighedsbeløb, herunder afskaffelsen af fedtafgiften med finanslovs-
aftalerne for 2013, lempelser på afgifter på øl og sodavand som følge af delaftaler i
Vækstplan DK samt en nedsættelse af forsyningssikkerhedsafgiften som følge af
Aftale om en vækstpakke 2014.
Tabel 1
Virkning på det årlige reale rådighedsbeløb i 2015 for en LO-familie med to børn og en årlig lønindkomst på
i alt ca. 676.000 kr.
Kroner, 2015-niveau
Ændring i rådighedsbeløb i alt
Aftaler om finansloven for 2015
Aftale om en vækstpakke 2014
Aftaler om finansloven for 2014
Aftaler om finansloven for 2013
inkl. afgiftslempelser i delaftaler
om Vækstplan DK
Aftale om skattereform 2012
Aftaler om finansloven for 2012
Skatter
4.300
1.800
-2.100
500
-1.800
5.900
0
Afgifter
1.000
0
2.100
0
1.700
-600
-2.200
I alt
5.300
1.800
0
500
-100
5.300
-2.200
Anm.: Positivt fortegn angiver skatte- og afgiftsnedsættelser, mens negativt fortegn angiver skatte- og
afgiftsforhøjelser. Sukkerafgiften,der blev indført med Aftaler om finansloven for 0212 og tilbagerullet
med Aftaler om finansloven for 2013, indgår ikke i opgørelsen. I opgørelsen indgår alene afgifter, der
hviler på husholdningerne. Der ikke indregnet overvæltning af lempelser af erhvervsafgifter og
virksomhedsskatter, idet virkningen forudsættes først at opstå på længere sigt. Det er forudsat, at 80 pct.
af lempelsen af forsyningssikkerhedsafgiften som følge af Aftale om en vækstpakke 2014 vedrører
husholdningerne, men de resterende 20 pct. hviler på virksomhederne. Det er forudsat, at LO-familier
betaler fagforegningskontingent svarende til 6.054 kr. årligt pr. person. Tal er afrundet til nærmeste 100
kr.
Kilde: Egne beregninger på baggrund af Lovmodellen (Familietypemodellen) og Danmarks Statistiks
Forbrugsundersøgelse.
I ovenstående opgørelse er der valgt at se bort fra sukkerafgiften, der blev indført
med finanslovsaftalerne for 2012 og tilbagerullet igen med finanslovsaftalerne for
2013.
Som en del af finansieringen af finanslovsaftalerne for 2013 blev indkomstskatten
øget gennem en forhøjelse af bundskatten og en reduktion af personfradraget.
Aftale om en vækstpakke 2014 indebar en yderligere forhøjelse af bundskatten
(svarende til 0,25 pct.-point i 2015 stigende til 0,28 pct. frem mod 2020) samt en
nedsættelse af den grønne check og den supplerende grønne check, der ligeledes
indfases gradvis frem mod 2020.
Med finanslovsaftalerne for 2015 blev loftet for faglige kontingenter øget fra
3.000 kr. til 6.000 kr., hvilket bidrager til at øge rådighedsbeløbet for personer, der
er medlem af en fagforening.
FIU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 301: Spm. om virkningen af regeringens økonomiske politik, til finansministeren
Side 3 af 4
I opgørelsen i
tabel 1
er der som nævnt set bort fra virkningerne af den del af rege-
ringens vækstplaner, der sigter på øge væksten gennem højere produktivitet. Fore-
løbig er der gennem Vækstplan DK og Aftale om en vækstpakke 2014 realiseret
ca. 12 mia. kr. af den samlede ambition om at øge væksten med 20 mia. kr. Det er
konkret sket gennem lempelser af skatter og afgifter på virksomheder, herunder
lempelser af erhvervsafgifter, PSO-tariffen og selskabsskatten, som over tid helt
eller delvist vil overvæltes i højere lønninger, hvilket bidrager til at øge rådigheds-
beløbet yderligere fremadrettet.
Gennem denne effekt skønnes Vækstplan DK og Aftale om vækstpakke 2014
samlet set at indebære en (yderligere) stigning i rådighedsbeløbet svarende til ca.
3.900 kr. årligt i 2020 for en LO-familie,
jf. Teknisk baggrundsrapport til Aftaler om
Vækstpakke 2014.
Ovenstående beregning er ligeledes foretaget for de øvrige familietyper, der spør-
ges til, herunder en enlig LO-arbejder med et barn, en funktionærfamilie med to
børn samt en direktørfamilie med to børn,
jf. tabel 2.
Den enlige forsørger skønnes at opnå en fremgang i rådighedsbeløbet på 8.300 kr.
årligt (dvs. ca. 3.000 kr. mere end LO-familien med to børn). Det afspejler pri-
mært, at den enlige forsørger – udover forhøjelsen af det almindelige beskæftigel-
sesfradrag – opnår en yderligere skattelempelse som følge af indførelsen af det
særlige beskæftigelsesfradrag for enlige forsørgere (svarende til 5,4 pct. og med
loft på maksimalt 17.900 kr.). Det særlige beskæftigelsesfradrag til enlige forsørge-
re blev indført med skattereformen fra juni 2012 og blev som følge af finanslovs-
aftalerne for 2014 indfaset fuldt ud allerede i 2014.
Funktionærfamilien skønnes at opnå en fremgang i rådighedsbeløbet på 9.900 kr.
årligt. Forskellen i forhold til LO-familien med to børn afspejler primært, at funk-
tionærfamilien (ud over at være påvirket af de samme diskretionære ændringer af
skattereglerne) også opnår en skattelempelse som følge af forhøjelsen af topskat-
tegrænsen, jf. Aftale om skattereformen fra juni 2012.
Direktørfamilien skønnes at opnå en fremgang i rådighedsbeløbet på 6.800 kr.
årligt. Forskellen i forhold til funktionærfamilien afspejler primært, at for direktør-
familien modsvares en del af lempelsen af topskatten af en indkomstaftrapning af
børne- og ungeydelsen, som også blev indført med Aftale om skattereformen fra
juni 2012.
FIU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 301: Spm. om virkningen af regeringens økonomiske politik, til finansministeren
1519890_0004.png
Side 4 af 4
Tabel 2
Virkning på det årlige reale rådighedsbeløb i 2015 for udvalgte familietyper
Skatter
Afgifter
I alt
Enlig LO-arbejder med et barn og en årlig lønindkomst på i alt ca. 338.000 kr.
Ændring i rådighedsbeløb i alt
Aftaler om finansloven for 2015
Aftale om vækstpakke 2014
Aftaler om finansloven for 2014
Aftaler om finansloven for 2013 inkl.
afgiftslempelser i delaftaler om
Vækstplan DK
Aftale om skattereform 2012
Aftaler om finansloven for 2012
7.400
900
-1.100
200
-900
8.300
0
900
0
1.200
0
1.000
-400
-900
8.300
900
100
200
100
7.900
-900
Funktionærpar med to børn og en årlig lønindkomst på i alt ca. 968.000 kr.
Ændring i rådighedsbeløb i alt
Aftaler om finansloven for 2015
Aftale om vækstpakke 2014
Aftaler om finansloven for 2014
Aftaler om finansloven for 2013 inkl.
afgiftslempelser i delaftaler om
Vækstplan DK
Aftale om skattereform 2012
Aftaler om finansloven for 2012
9.000
500
-2.000
500
-2.300
12.300
0
900
0
2.300
0
2.300
-900
-2.800
9.900
500
300
500
0
11.400
-2.800
Direktørfamilie med to børn og en årlig lønindkomst på i alt ca. 1.451.000 kr.
Ændring i rådighedsbeløb i alt
Aftaler om finansloven for 2015
Aftale om vækstpakke 2014
Aftaler om finansloven for 2014
Aftaler om finansloven for 2013 inkl.
afgiftslempelser i delaftaler om
Vækstplan DK
Aftale om skattereform 2012
Aftaler om finansloven for 2012
5.900
500
-3.100
500
-3.200
11.200
1)
0
900
0
3.100
0
2.700
-1.300
-3.600
6.800
500
0
500
-500
9.900
-3.600
1) Omfatter aftrapningen af børne- og ungeydelsen som blev indført med skattereformen.
Anm.: Positivt fortegn angiver skatte- og afgiftsnedsættelser, mens negativt fortegn angiver skatte- og
afgiftsforhøjelser. Det er forudsat, at LO-familier betaler fagforegningskontingent svarende til 6.054 kr.
årligt pr. person, mens funktionærfamilien og direktørfamilien betaler svarende til 3.780 kr. årligt pr
person. For øvrige anmærkninger se tabel 1.
Kilde: Egne beregninger på baggrund af Lovmodellen (Familietypemodel) og Danmarks Statistiks
Forbrugsundersøgelse.
Det bemærkes, at ovenstående besvarelse afspejler samme beregninger, der frem-
går af Finansministeriets Facebook-side den 27. marts 2015.
Med venlig hilsen
Bjarne Corydon