Finansudvalget 2014-15 (1. samling)
FIU Alm.del
Offentligt
1518268_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
Finansministeren
14. april 2015
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 299 (Alm. del) af 27.
marts 2015
Spørgsmål
Vil ministeren opdatere tabel 1 og 2 i svaret på FIU alm. del - spm. 230 på bag-
grund af offentliggørelsen af Danmarks Konvergensprogram for 2015?
Svar
I det makroøkonomiske forløb bag
Konvergensprogram 2015
forudsættes det offent-
lige forbrug i gennemsnit at vokse med ca. 3 mia. kr. årligt frem til 2020. Pris- og
lønreguleret nulvækst fra 2015 skønnes på den baggrund at reducere offentligt
forbrug (ekskl. afskrivninger) med ca. 15 mia. kr. i 2020 sammenlignet med ni-
veauet i 2015,
jf. tabel 1.
Tabel 1
Stigning i offentligt forbrug (ekskl. afskrivninger) i forhold til året før
Stigning Stigning
fra 2014 fra 2015
19,6
19,6
0
15,0
17,5
0
Mia.kr. (2015-priser)
KP15
KP15 korrigeret for asyludgif-
ter mv.
Nulvækst fra 2015
2015
4,6
2,1
0
2016
0,5
3,0
0
2017
4,3
4,3
0
2018
2,9
2,9
0
2019
3,5
3,5
0
2020
3,9
3,9
0
Anm.: Stigningen i det offentlige forbrug er opgjort ekskl. afskrivninger, der er en beregnet størrelse, som kommer
udover de direkte offentlige forbrugsudgifter til løn, varekøb mv. Beregningerne er baseret på det hoved-
reviderede nationalregnskab (ESA2010) fra Danmarks Statistik, hvor bl.a. offentlige F&U-udgifter mv. ikke
opgøres som offentligt forbrug. Opgørelsen er således ikke direkte sammenlignelig med tabel 1 og 2 i
ende-
ligt svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 230 af 13. februar 2015.
Kilde:
Konvergensprogram 2015
og egne beregninger
Det bemærkes, at såfremt der korrigeres for merudgifterne til asyl mv. vil forskel-
len i offentligt forbrug (ekskl. afskrivninger) mellem nulvækst og det beregnings-
tekniske forløb være ca. 2�½ mia. kr. større i 2020 i forhold til niveauet i 2015,
jf.
endeligt svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 230 af 13. februar 2015.
Det bemærkes endvidere, at opgørelsen af det offentlige forbrug påvirkes af ho-
vedrevisionen af nationalregnskabet. Det indebærer bl.a., at udgifter til forskning
og udvikling mv. (F&U) omklassificeres fra offentligt forbrug til offentlige inve-
steringer. En stigning i udgifterne til F&U vil således efter hovedrevisionen ikke
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1518268_0002.png
Side 2 af 2
opgøres som offentligt forbrug i nationalregnskabet, men som en vækst i de of-
fentlige investeringer.
Frem mod 2020 kan ressourcerne til ’offentligt forbrug og offentlige F&U-
udgifter mv.’ ifølge
Konvergensprogram 2015
stige med i alt ca. 20 mia. kr. målt i for-
hold til niveauet i 2014,
jf. tabel 2.
Det bemærkes, at merudgifterne til asyl mv.,
jf.
ovenfor,
ikke påvirker den forudsatte stigning i det offentlige forbrug mv. fra 2014
til 2020.
Tabel 2
Stigning i det offentlige forbrug samt udgifter til F&U mv. i forhold til året før
Stigning
fra 2014
19,9
19,9
Mia.kr. (2015-priser)
KP15
KP15 korrigeret for
asyludgifter mv.
2015
4,7
2,2
2016
0,9
3,4
2017
3,6
3,6
2018
2,9
2,9
2019
3,5
3,5
2020
4,3
4,3
Anm.: Det offentlige forbrug er opgjort ekskl. afskrivninger.
Kilde:
Konvergensprogram 2015
Med venlig hilsen
Bjarne Corydon