Finansudvalget 2014-15 (1. samling)
FIU Alm.del
Offentligt
1520820_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
Finansministeren
20. april 2015
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 295 (Alm. del – § 7.
Finansministeriet) af 25. marts 2015 stillet efter ønske fra Frank
Aaen (EL) og Kristian Thulesen Dahl (DF)
Spørgsmål
Vil ministeren, før besvarelsen af FIU alm. del - samrådsspørgsmål Q, R og S
oversende de relevante akter for belysning af sagen om værdiansættelse i
forbindelse med salg af DONG-aktier set i lyset af mulig indregning af de
forestående investeringer i havvindmøller, som spørgsmålene omhandler?
Svar
Efter DONG Energy den 27. februar 2013 offentliggjorde, at selskabet og staten
som led i selskabets finansielle handlingsplan ville undersøge mulighederne for at
gennemføre en kapitaludvidelse på mindst 6-8 mia. kr. med deltagelse af nye
og/eller eksisterende aktionærer, blev et større antal potentielle investorer i ind-
og udland kontaktet som første skridt i en forholdsvis omfattende proces.
Formålet med denne proces har været at afdække, hvad der samlet set vurderedes
at være den bedst opnåelige løsning ved en kapitaludvidelse, der overvejende blev
tegnet af nye, private aktionærer.
På baggrund af den gennemførte proces er det Finansministeriets opfattelse, at de
indgåede, betingede aftaler mellem New Energy Investment, ATP, PFA og staten
repræsenterede de efter omstændighederne bedst mulige aftaler, herunder at
værdiansættelsen af DONG Energy før kapitalindskuddet på 31,5 mia. kr. var
rimelig og repræsenterede den aktuelle markedsværdi af selskabet.
Som oplyst i aktstykket understøttes denne vurdering af den fairness opinion, som
Danske Bank Corporate Finance som Finansministeriets finansielle rådgiver har
afgivet over for Finansministeriet.
Idet den værdiansættelse af DONG Energy, der indgår i de indgåede, betingede
aftaler, er fundet gennem den ovenfor omtalte proces, foreligger således ikke én
beregning, der nøjagtig understøtter denne værdiansættelse.
Det har imidlertid for staten og DONG Energy i hele processen været afgørende,
at den værdiansættelse, der blev aftalt, set i sammenhæng med de øvrige vilkår og
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 295: Spm. om ministeren vil oversende akter for belysning af sagen om værdiansættelse i forbindelse med salg af DONG-aktier, til finansministeren
Side 2 af 3
betingelser i aftalerne, var rimelig set fra de eksisterende aktionærers side. Derfor
har ministeriets såvel som selskabets finansielle rådgivere foretaget vurderinger af
den aktuelle værdi af DONG Energy.
Disse vurderinger har været baseret på sædvanlige metoder. Dvs. for det første
vurderinger baseret på DONG Energys forretningsplan, dvs. selskabets egne
fremskrivninger af bl.a. indtægter og udgifter i de forskellige forretningsområder,
herunder frie pengestrømme. Denne form for vurderinger benævnes DCF-
analyser (discounted cashflow). For det andet vurderinger baseret på multipler for
sammenlignelige, børsnoterede energiselskaber, dvs. hvor forholdet mellem disse
selskabers markedsværdi og indtjening i et givent år anvendes på DONG Energys
forventede indtjening i de relevante forretningsområder i det samme år.
På baggrund af disse vurderinger opnås typisk et interval for, hvad der må
vurderes at være markedsværdien af et selskab som DONG Energy.
I sagens natur vil der altid knytte sig usikkerhed til denne form for analyser, der i
forhold til DONG Energy bl.a. knytter sig til forhold som (i) forudsætninger om
den fremtidige udvikling i energipriserne, der notorisk er meget volatile, (ii)
risikoen for forsinkelser og budgetoverskridelser i koncernens mange og
forholdsvis store investeringsprojekter inden for havvind og efterforskning og
produktion af olie og naturgas, og (iii) størrelsen af de olie- og
naturgasforekomster, der kommercielt kan indvindes i de felter, som selskabet er
engageret i.
Det er på grundlag af bl.a. sådanne vurderinger, at Finansministeriet vurderer, at
den aftalte værdiansættelse af DONG Energy set i sammenhæng med de øvrige
vilkår og betingelserne er rimelig.
Fsva. indregningen af de forestående investeringer i havvindmøller i
værdiansættelsen er det centralt, at grundlaget for kapitaludvidelsen var en
forretningsplan, der sammen med mange andre forhold indeholdt forventningerne
til havvindmølleområdet. Havvindmølleområdet udgjorde en væsentlig del af
DONG Energys samlede aktiviteter. Mere specifikt indgik det i forretningsplanen,
at selskabet frem mod 2020 vurderede at kunne udbygge havvindmølleområdet til
6,5 gigawatt.
De tre havvindmølleparker i Storbritannien, Burbo Bank Extension, Walney
Extension og Hornsea, indgik sammen med andre havvindmølleprojekter i
forretningsplanen. DONG Energy havde på tidspunktet for kapitaludvidelsen dog
ikke truffet investeringsbeslutning på nogen af de tre projekter.
De tre britiske havvindmølleparker indgik i Finansministeriets værdiansættelse
som et element i DONG Energys samlede strategi om at opføre 6,5 gigawatt i
2020. På samme måde kunne potentielle investorer foretage en vurdering af
sandsynligheden for gennemførelsen af selskabets havvindmøllestrategi og
FIU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 295: Spm. om ministeren vil oversende akter for belysning af sagen om værdiansættelse i forbindelse med salg af DONG-aktier, til finansministeren
Side 3 af 3
indregne det i deres bud. Herunder også tildelingen af støtte til de britiske
havvindmølleprojekter.
Kapitaludvidelsen var således baseret på de forskellige investorers vurderinger af
det samlede selskabs værdi, herunder planen om at udbygge havvindmølleområdet
til 6,5 gigawatt.
Med venlig hilsen
Bjarne Corydon