Finansudvalget 2014-15 (1. samling)
FIU Alm.del
Offentligt
1513556_0001.png
Økonomi- og indenrigsminister Morten Østergaards talepapir
Det talte ord gælder
Anledning:
Fælles samråd (”nationalt semester”) i FEU og
FIU om NRP og KP 2015
Tid og sted: Den 19. 03. 2015 kl. 10:30-12:00, lokale 2-133
Indledning
Jeg vil først kort orientere om status for det europæiske semester
og dernæst redegøre for, hvor langt landene er med at følge op på
sidste
års
anbefalinger.
af
Jeg
vil
derudover
redegøre
for
og
hovedindholdet
Danmarks
nationale
reformprogram
konvergensprogram, som fortsat er under udarbejdelse.
Men lad mig først (nu hvor vi sidder bag lukkede døre) sige et par
ord om min personlige læsning af den overordnede økonomisk-
politiske kontekst i Europa.
Der tegner sig et lysere billede af den økonomiske vækst i
Europa, men der er samtidig væsentlige positive såvel som
negative risikofaktorer. Økonomien får en hjælpende hånd af
blandt andet olieprisen, eurokursen, renteudviklingen og ECB’s
opkøbsprogram. Omvendt er den risiko, som jeg frygter mest, at
nogle lande kunne begynde at slække på ambitionsniveauet i
reformarbejdet i takt med, at tingene går bedre.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1513556_0002.png
Det bringer os til de to store sager, som dominerer den
økonomiske dagsorden i EU: Frankrig og – uden sammenligning i
øvrigt – Grækenland.
Vi må desværre se i øjnene, at håndteringen af Frankrig-sagen
ikke var overbevisende. Det gælder både Frankrigs efterlevelse af
henstillingen
under
Stabilitets-
og
Vækstpagten
og
Kommissionens vurdering af sagen (der førte til, at Frankrig fik en
ny henstilling med endnu en forlængelse af tidsfristen i stedet for
et pålæg, selv om det ikke var klart, at Frankrig havde gjort som
aftalt og dermed
opfyldte betingelserne). Jeg orienterede
Europaudvalget om sagen forud for afgørelsen på ECOFIN den
10. marts, hvor mange lande stillede kritiske spørgsmål til sagen.
Uanset hvad man måtte mene om sagen, må man konstatere, at
det er en udbredt opfattelse i medier og offentlighed, at reglerne er
blevet bøjet. Sagen har givet troværdigheden om landenes
efterlevelse og Kommissionens håndhævelse af de fælles
spilleregler ridser i lakken, og det vil tage tid at få rettet op på det
troværdighedstab. Det er imidlertid helt afgørende, at vi gradvist
får
genopbygget
troværdigheden
om
implementeringen
af
reglerne. Opfølgning på Frankrig-sagen, hvor det skal sikres, at
Frankrig respekterer de nye krav, er afgørende skridt i den proces.
Grækenland er et særtilfælde, som forståeligt optager mange,
men som ikke i sig selv har noget med semesteret at gøre og som
håndteres i et selvstændigt spor.
Det er positivt, at der blev indgået en aftale mellem Grækenland
og de øvrige eurolande om det græske låneprogram, men det er
klart, at udfordringerne langt fra er løst, og at det næste store
skridt er, at grækerne præciserer de påkrævede tiltag og reformer
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1513556_0003.png
og opnår enighed med institutionerne i løbet af april. Alle håber på
den bedste økonomiske fremtid for den græske befolkning, og her
er der naturligvis ikke noget alternativ til at sikre sunde offentlige
finanser og massive reformer af den græske økonomi, men det
hele er jo i sidste ende op til grækerne selv.
Lad mig nu komme tilbage til semesteret.
Status for semesteret
Det Europæiske Råd vil på sit topmøde i dag komme med
generelle anbefalinger, som EU-landene skal tage højde for i
deres
stabilitets-
og
konvergensprogrammer
og
nationale
reformprogrammer. Det vil bl.a. ske på baggrund af input fra
forskellige rådsformationer, herunder ECOFIN.
De
generelle
anbefalinger
ventes
at
afspejle
vækstundersøgelsens tre hovedprioriteter og dermed opfordre til:
1) en koordineret indsats for fremme af investeringer 2) en fornyet
forpligtelse
til
gennemførelse
af
strukturreformer
og
3)
finanspolitisk ansvarlighed.
Disse anbefalinger og prioriteter går hånd i hånd med regeringens
politik, hvilket vil fremgå af det vores nationale reformprogram og
konvergensprogram.
De øvrige EU-lande sidder ligeledes i disse dage og færdiggør
deres programmer, der skal afleveres til Kommissionen i april.
Kommissionens
vurdering
af
programmerne
og
udkast
til
udtalelser og landespecifikke anbefalinger for 2015 ventes
præsenteret i maj. Det kommer jeg tilbage til i denne kreds i juni.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1513556_0004.png
Status på landenes opfølgning på anbefalingerne
Som noget nyt offentliggjorde Kommissionen for få uger siden
landespecifikke økonomiske analyser for samtlige EU-lande. De
nye landerapporter indeholder Kommissionens vurdering af
landenes opfølgning på sidste års landespecifikke anbefalinger og
dybdegående analyser af de 16 lande, som blev udpeget i den
seneste varslingsrapport under makroubalanceproceduren.
Landerapporterne har bidraget til at give et nyttigt foreløbigt
overblik over landenes seneste reformindsats.
Der har samlet set været fremskridt med opfølgningen på sidste
års anbefalinger. I de fleste tilfælde er landene i gang, og der er
relativt
tilfælde,
hvor
landene
enten
har
sikret
fuld
gennemførelse eller slet ikke har fulgt op på en anbefaling. Knap
90 pct. af anbefalingerne har landene handlet på. 12 pct. af
anbefalingerne er mere eller mindre blevet fuldt ud efterlevet,
mens godt 75 pct. af anbefalingerne har medført begrænsede
eller kun delvist tilfredsstillende reforminitiativer.
Det er svært at pege på specifikke reformområder, hvor der på
EU-niveau samlet set er gjort relativt store fremskridt, eller hvor
der fundamentalt ikke er blevet handlet tilstrækkeligt. Der kan dog
peges på nogle overordnede tendenser.
De fleste lande har siden 2010 gjort en stor indsats for at få styr
på de offentlige finanser. De fleste lande skal dog fortsat styrke
deres offentlige finanser mhp. at efterleve de fælles regler,
herunder landenes egne mellemfristede mål om strukturel
balance. Der er i en række lande over de seneste år gennemført
pensionsreformer, ligesom de budgetmæssige rammer generelt er
blevet styrket (f.eks. i kraft af numeriske budgetregler og
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1513556_0005.png
uafhængige
forbedringer.
økonomiske
råd),
men
der
fortsat
brug
for
Stort set alle EU-lande er i færd med at adressere udfordringerne
på arbejdsmarkedet. For eksempel har Spanien og Italien, der har
været ekstra hårdt ramt af høj arbejdsløshed, gennemført
reformer
for
at
øge
effektiviteten
af
den
aktive
arbejdsmarkedspolitik og sikre mere fleksible arbejdsmarkeder.
Alle
EU-landene
har
nu
lanceret
en
ungegaranti
mhp.
bekæmpelse af ungdomsledighed. I mange tilfælde er der fortsat
et stort behov for at styrke jobcentrenes kapacitet i forhold til de
langtidsledige.
Mange lande har også taget initiativer, der styrker erhvervslivets
adgang til kapital. For eksempel har Storbritannien, Irland og
Spanien
gennemført
reformer,
der
forbedrer
finansierings-
mulighederne for små og mellemstore virksomheder.
Nogle lande har gennemført reformer for at øge konkurrencen i
servicesektoren, men overordnet set er der kun gjort begrænsede
fremskridt på dette område. Der er i en del lande fortsat behov for
at få fulgt op på de anbefalinger, der handler om at fremme
konkurrence
og
vækstpotentialet,
gennem
reformer
af
produktmarkederne og bedre gennemførelse af servicedirektivets
bestemmelser på nationalt niveau. Reformforslag vedrørende de
regulerede erhverv vurderes i nogle tilfælde ikke ambitiøse nok
(f.eks. i Frankrig) eller vanskelige at få gennemført (f.eks. i Italien,
Portugal og Spanien).
Som sagt er der kun ganske få anbefalinger, hvor der slet ikke er
gjort
fremskridt,
herunder
for
eksempel
specifikke
landes
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1513556_0006.png
anbefalinger
om
reformer af de budgetmæssige rammer,
energimarkederne og pension.
Jeg synes, at det er positivt, at der i flere lande gøres fremskridt
med opfølgningen på de landespecifikke anbefalinger, og at der er
klare tegn på forbedringer i de lande, der har gennemført
reformer. Der er fortsat hårdt brug for reformer på en lang række
områder
i
de
fleste
lande.
Vi
skal
derfor
fastholde
reformmomentum og undgå, at der breder sig en reformtræthed
rundt om i Europa.
Landerapporten for Danmark
Danmark modtog tre anbefalinger i juni 2014. Det er i parentes
bemærket det laveste antal anbefalinger blandt EU-landene.
Den første anbefaling peger på, at Danmark skal fortsætte med at
føre en vækstfremmende økonomisk politik indenfor rammerne af
en sund budgetstilling og leve op til det mellemfristede mål om en
strukturel saldo tæt på balance.
Den
anden
anbefaling
drejer
for
sig
om
at
forbedre
af
beskæftigelsesmuligheder
personer
kanten
arbejdsmarkedet. Den handler også om at forbedre uddannelses-
resultaterne, særligt for unge med indvandrerbaggrund, og styrke
kvaliteten af erhvervsuddannelserne, herunder gennem bedre
adgang til praktikpladser.
Den tredje anbefaling lyder på at øge konkurrencen, særligt i den
indenlandsk
orienterede
servicesektor,
som
anbefalet
af
Produktivitetskommissionen. Kommissionen peger særligt på
udfordringer
indenfor
detailbranchen
samt
bygge-
og
anlægsbranchen.
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1513556_0007.png
Det er samlet set anbefalinger, som er i god tråd med regeringens
politiske dagsorden.
For tre uger siden offentliggjorde Kommissionen sin landerapport
om Danmark. Den indeholder blandt andet en vurdering af, hvor
langt vi er kommet med de enkelte anbefalinger. Kommissionens
vurdering er, at Danmark i høj grad lever op til den første
anbefaling om den økonomiske politik. Kommissionen vurderer
også, at der er gjort nogle fremskridt i forhold til at forbedre
beskæftigelsesegnetheden
for
personer
kanten
af
arbejdsmarkedet. Kommissionen finder derimod, at der er
begrænsede fremskridt på konkurrenceområdet.
Jeg er tilfreds med, at rapporten generelt viser, at regeringens
reformkurs er den rigtige. De udfordringer Kommissionen peger
på, er vi i fuld gang med at tage hånd om. Vækstplan DK og
Vækstpakke 2014 er konkrete eksempler på, at regeringen er i
arbejdstøjet. Vi gennemfører reformer, der øger produktiviteten og
forbedrer virksomhedernes vilkår, samt reformer der øger
uddannelsesniveauet og beskæftigelsen.
Det nationale reformprogram
Det nationale reformprogram redegør for regeringens reformer og
initiativer, hvor der er særlig fokus på, hvordan vi har fulgt op på
anbefalingerne til Danmark fra 2014.
Rammerne for den økonomiske politik er styrket betydeligt i de
senere år, og Danmark kom som bekendt ud af EU-henstillingen i
2014. Jeg vil vende tilbage til de finanspolitiske udfordringer om
lidt, når jeg kommer ind på konvergensprogrammet.
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1513556_0008.png
Vedrørende arbejdsmarkedet – EU-anbefaling nummer 2 – så vil
det nationale reformprogram redegøre for, at vi kommet langt med
reformer, der bidrager til at forbedre arbejdsmarkedstilknytningen
for de personer, der befinder sig på kanten af arbejdsmarkedet.
Reformerne af førtidspension og fleksjobordningen, kontanthjælp,
sygedagpenge og beskæftigelsesindsatsen trækker samlet set i
retning af at styrke tilknytningen til arbejdsmarkedet i stedet for
passiv offentlig forsørgelse.
Foreløbige analyser af blandt andet kontanthjælpsreformen peger
desuden på, at især unge kontanthjælpsmodtagere i højere grad
er kommet i uddannelse eller beskæftigelse som følge af
reformen. Samtidig er der tegn på, at færre personer ender på
førtidspension, mens brugen af fleksjob og ressourceforløb
udbredes. Det kan bidrage til
at
styrke tilknytningen
til
arbejdsmarkedet for de svageste grupper, fx personer med
indvandrerbaggrund og handicappede.
På uddannelsesområdet har de seneste år budt på en række
tiltag, herunder reformen af erhvervsuddannelserne, folkeskolen,
SU-systemet og de videregående uddannelser. Samtidig ønsker
regeringen at styrke kvaliteten på de danske gymnasier, blandt
andet for at forberede studenter bedre på de videregående
uddannelser.
Med hensyn konkurrencesituationen – den 3. EU-anbefaling – så
er det noget EU-Kommissionen, Produktivitetskommissionen og
regeringen har stor fokus på.
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1513556_0009.png
EU-Kommissionen peger ligesom Produktivitetskommissionen
særligt på udfordringer i den indenlandske servicesektor, navnlig i
detailhandlen og bygge- og anlæg.
Der er i de senere år gennemført en lang række initiativer, der
styrker konkurrenceevnen inden for hjemmemarkedsorienterede
erhverv.
I
byggeriet
gælder
det
bl.a.
regelforenkling,
harmonisering med internationale standarder og fokus på mere
effektivt offentligt byggeri.
I detailbranchen ventes liberaliseringer af lukkeloven og en øget
udbredelse af e-handel at bidrage til øget konkurrence. Når EU-
Kommissionen mener der kan gøres mere for at styrke
konkurrencen i Danmark påpeger den særligt behovet for en
liberalisering af planloven. Det er imidlertid regeringens vurdering,
at de gavnlige konkurrencemæssige effekter generelt ikke opvejer
de negative virkninger en sådan liberalisering kunne have, blandt
andet på aktiviteten i danske bykerner.
Det nationale reformprogram redegør ligeledes for fremskridt i
forhold til de nationale mål i Europa 2020-strategien indenfor en
række områder.
Der er i de senere år gennemført en række reformer og initiativer,
der bidrager til at opfylde de overordnede mål i EU 2020-
strategien, og det går generelt fremad med målopfyldelsen,
særligt
beskæftigelses-,
uddannelses-,
forskning-,
og
klimaområdet. Det er fortsat generelt billedet, at Danmark har
mere ambitiøse mål på disse områder end det gennemsnitlige mål
for EU som helhed.
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1513556_0010.png
I dette års udgave af det nationale reformprogram forventer jeg, at
vi gennem et særkapitel fokuserer på regeringens strategi for en
bæredygtig
udvikling,
med
udgangspunkt
i
strategien
Et
bæredygtigt Danmark
fra efteråret.
Det er centralt for regeringen, at bæredygtighed tænkes i flere
dimensioner. Både grøn, økonomisk og social bæredygtighed er
forudsætninger for et samfund med høj velstand, respekt for natur
og miljø og stor sammenhængskraft.
Konvergensprogram
Lad mig nu vende mig mod konvergensprogrammet, som redegør
for vækst, beskæftigelse og de offentlige finanser frem mod 2020.
Samtidig bruger vi konvergensprogrammet til at redegøre for de
overordnede sigtelinjer i den økonomiske politik.
Danmark kom ud af EU-henstillingen i juli 2014 og EU-
kommissionen har i sin nylige landerapport vurderet, at der er gjort
fremskridt i finanspolitikken og den finanspolitiske styring.
Økonomi- og Indenrigsministeriet og Finansministeriet arbejder
stadig med programmet, og jeg kan derfor ikke redegøre for det
konkrete indhold i dette samråd. I stedet for vil jeg kort redegøre
for de forventede sigtelinjer i konvergensprogrammet for 2015.
Der er klare tegn på fremgang i dansk økonomi. Produktionen er
steget seks kvartaler i træk, og for 2014 som helhed var der en
BNP-vækst på 1 pct.
Fremgangen ses tydeligst på arbejdsmarkedet. I den private
sektor var der flere end 38.000 flere beskæftigede i 4. kvartal
2014 end i 2. kvartal 2013, hvor udviklingen vendte. Ledigheden
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1513556_0011.png
er reduceret fra 5,8 pct. i midten af 2013 til 4,9 pct. i starten af
2015.
Væksten ventes at få mere fart i år og næste år, på linje med
prognosen i
Økonomisk Redegørelse,
december 2014. Henover
årsskiftet og ind i 2015 er olieprisen og renterne faldet
ekstraordinært. Det styrker forbruget og dermed grundlaget for
fremgang i dansk økonomi. Betydningen af lavere energipriser og
renter vil sammen med anden ny information blive indarbejdet i
konvergensprogrammet.
Finanspolitikken er fastlagt efter at sikre sunde offentlige finanser.
Hovedsigtet er stadig, at vi skal overholde vores mellemfristede
mål om et strukturelt underskud på højst �½ pct. af BNP, og at der
skal være strukturel balance mellem indtægter og udgifter, når vi
når
frem
til
2020.
Konvergensprogrammet
vil
indeholde
pejlemærker for denne udvikling.
I den nuværende situation, hvor der trods fremgang, fortsat er
ledige ressourcer i økonomien, holder vi stadig hånden mest
muligt under vækst og beskæftigelse. Det sker naturligvis inden
for de ansvarlige finanspolitiske rammer, vi har forpligtet os til.
I takt med at opsvinget får mere fart skal finanspolitikken stille og
roligt tilpasses til en ny konjunktursituation. Regeringen prioriterer
dog fortsat, at udgifterne til offentligt forbrug og forskning og
udvikling kan vokse med 3 mia. kr. årligt i 2014-20.
Konvergensprogrammet beskæftiger sig også med udviklingen på
den anden side af 2020. Finanspolitikken er holdbar, ikke mindst
på grund af levetidsindekseringen af tilbagetrækningsaldrene.
Efter
tilbagetrækningsaftalen
skal
nye
efterløns-
og
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1513556_0012.png
folkepensionsaldre besluttes af Folketinget i år og have virkning
for efterlønsalderen i 2027 og folkepensionsalderen i 2030.
12