Finansudvalget 2014-15 (1. samling)
FIU Alm.del
Offentligt
1519455_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
Finansministeren
16. april 2015
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 291 (Alm. del) af 23.
marts 2015 stillet efter ønske fra Jesper Petersen (S)
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse, hvor meget det i mia. kr. vil koste at hæve beskæftigelses-
fradraget, så en HK’er på mindsteløn får hhv. 500 kr., 1.000 kr., 2.000 kr.
og 3.000 kr. mere om måneden udbetalt efter skat?
Svar
Ifølge HK’s overenskomst inden for detailhandelsområdet er minimallønnen for
ufaglærte butiksansatte pr. 1. marts 2015 17.735 kr. om måneden. I nedenstående
besvarelse er der taget udgangspunkt i en enlig uden børn, der har en årlig lønind-
komst svarende til HK’s minimalløn.
Besvarelsen tager udgangspunkt i de gældende regler i 2015. Dvs. det er beregnet,
hvor meget højere beskæftigelsesfradraget hypotetisk set skulle have været i 2015,
for at øge den månedlige udbetalte indkomst efter skat med hhv. 500, 1.000, 2.000
og 3.000 kr.
Beskæftigelsesfradraget udgør med gældende regler 8,05 pct. i 2015 med maksi-
malt loft svarende til 26.800 kr. Som et led i skattereformen fra juni 2012 forhøjes
beskæftigelsesfradraget gradvis frem mod 2022 til 10,65 pct. med maksimalt loft
svarende til 35.300 kr. Samtidig udfases sundhedsbidraget gradvis frem mod 2019
som følge af Forårspakke 2.0, hvilket reducerer skatteværdien af beskæftigelses-
fradraget.
Det indebærer, at en hypotetisk forhøjelse af beskæftigelsesfradraget i 2015 vil
indebære en større forøgelse af den disponible indkomst og et større offentligt
provenutab i 2015 end ved en forhøjelse af beskæftigelsesfradraget til det tilsva-
rende niveau i 2022, når skattereformen er fuldt indfaset. Dvs. det varige provenu-
tab af de betragtede hypotetiske ændringer er mindre end provenutabet opgjort i
2015.
Hvis en enlig HK’er med minimalløn skulle opnå en indkomstfremgang i 2015 på
500 kr. om måneden svarende 6.000 kr. årligt, skulle beskæftigelsesfradraget hypo-
tetisk set forhøjes til 17,65 pct. og loftet tilsvarende til 58.700 kr. Det skønnes at
ville indebære et offentligt provenutab efter tilbageløb og adfærd på ca. 14,5 mia.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 291: Spm. om ministeren vil oplyse, hvor meget det vil koste at hæve beskæftigelsesfradraget, til finansministeren
1519455_0002.png
Side 2 af 3
kr. i 2015,
jf. tabel 1.
Set i forhold til de fuldt indfasede skattereformregler i 2022
ville en sådan forhøjelse indebære en gevinst på ca. 320 kr. om måneden og et
varigt provenutab efter tilbageløb og adfærd på 8,4 mia. kr.
Tabel 1
Provenuvirkning som følge af øget gevinst med hhv. 500 kr., 1.000 kr., 2.000 kr. og 3.000 kr. i 2015 via en
forhøjelse af beskæftigelsesfradraget
Nuværende
2015-regler
Beregnings-
eksempel 1
Beregnings-
eksempel 2
Beregnings-
eksempel 3
Beregning-
eksempel 4
Forøgelse af månedligt rådighedsbeløb
Gevinst 2015
Gevinst med skatterefor-
men fuldt indfaset
500 kr.
320 kr.
1.000 kr.
760 kr.
2.000 kr.
1.620 kr.
3.000 kr.
2.490 kr.
Provenutab, mia. kr. 2015-niveau
Umiddelbart, 2015
Efter tilbageløb, 2015
Efter tilbageløb og ad-
færd, 2015
Varig virkning efter
tilbageløb og adfærd
21,0
15,9
14,5
41,8
31,6
29,1
83,4
63,0
58,9
141,9
107,1
102,4
8,4
19,6
43,4
68,1
Niveau efter forhøjelse
Beskæftigelsesfradrag, pct.
Loft over beskæftigelses-
fradrag, kroner
8,08
26.800
17,65
58.700
27,25
90.600
46,25
153.900
65,45
217.600
Anm.: Som led i skattereformen forhøjes beskæftigelsesfradraget gradvis frem mod 2022, således at procenten i
2022 svarer til 10,65 pct., mens loftet udgør 35.300 kr. Samtidig udfases sundhedsbidraget som følge af
Forårspakke 2.0. Samlet set indebærer det, at den varige virkning er lavere end virkningen opgjort i 2015.
Den varige virkning er opgjort med udgangspunkt i skattereformen fuldt indfaset, men der ses bort
kontanthjælpsreformen.
Kilde: Egne beregninger på baggrund af Lovmodellen.
For at opnå en indkomstfremgang i 2015 på 1.000 kr. om måneden, svarende til
12.000 kr. årligt, skulle beskæftigelsesfradraget i 2015 hypotetisk forhøjes til 27,25
pct. og loftet til 90.600 kr., hvilket ville indebære et offentligt provenutab efter
tilbageløb og adfærd på ca. 29,1 mia. kr. i 2015. Set i forhold til de fuldt indfasede
skattereformregler i 2022 ville en sådan forhøjelse indebære en gevinst på ca. 760
kr. om måneden og et varigt provenutab efter tilbageløb og adfærd på ca. 19,6
mia. kr.
For at opnå en indkomstfremgang i 2015 på 3.000 kr. om måneden, svarende til
36.000 kr. årligt, skulle beskæftigelsesfradraget i 2015 hypotetisk øges til 65,45 pct.
og loftet til 217.600 kr., hvilket ville indebære et offentligt provenutab efter tilba-
geløb og adfærd på ca. 102 mia. kr. i 2015. Set i forhold til de fuldt indfasede skat-
tereformregler i 2022 ville en sådan forhøjelse indebære en gevinst på ca. 2.490 kr.
om måneden og et varigt provenutab efter tilbageløb og adfærd på ca. 68,1 mia.
kr.
FIU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 291: Spm. om ministeren vil oplyse, hvor meget det vil koste at hæve beskæftigelsesfradraget, til finansministeren
Side 3 af 3
Det bemærkes, at der er tale om meget betydelige forhøjelser af beskæftigelsesfra-
draget. De ovenstående provenuskøn, herunder særligt de skønnede, afledte ad-
færdsvirkningerne, er derfor forbundet med væsentlig usikkerhed.
Med venlig hilsen
Bjarne Corydon