Finansudvalget 2014-15 (1. samling)
FIU Alm.del
Offentligt
1508076_0001.png
Talepunkter
11. marts 2015
Samrådsspørgsmål N
Vil ministeren redegøre for konklusionerne i analysen om offentligt
privat samarbejde, der blev offentliggjort på finansministeriets
hjemmeside den 18. december 2014? Herunder bedes ministeren
redegøre for, hvilke skridt regeringen agter at tage som følge af
analysens konklusioner.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Jacob Jensen (V).
Det talte ord gælder.
Udkast til svar
Jeg er blevet bedt om at redegøre for konklusionerne i analysen om
offentligt-privat samarbejde, der blev offentliggjort på
finansministeriets hjemmeside den 18. december 2014 samt hvad vi
kan lære af analysens konklusioner.
Som det fremgår af samrådsspørgsmålet, er rapporten fra
Quartz+Co. og Rambøll offentligt tilgængelig. Jeg vil derfor ikke gå i
detaljer med konklusionerne i konsulenternes rapport.
Men lad mig indledningsvist minde om baggrunden for analysen.
Regeringen ønsker en offentlig sektor, hvor vi får mest mulig velfærd
for pengene.
Vi har alle et ansvar for at sikre løbende fokus på hvordan vi sikrer
høj kvalitet i opgaveløsningen med færrest mulige ressourcer. Det
gælder i hele den offentlige sektor; stat, kommuner og regioner.
Konkurrenceudsættelse er ét redskab blandt flere, der kan bidrage
hertil. Og regeringen har grundlæggende et pragmatisk syn på
inddragelsen af private aktører i opgaveløsningen.
Og det er derfor vi med analysen har ønsket at tilvejebringe mere
konkret viden om offentligt-privat samarbejde i kommunerne, så der
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
sikres et mere kvalificeret og konkret grundlag for at vurdere fordele
og ulemper på forskellige områder samt mulige
forbedringsmuligheder.
Når man taler om konkurrenceudsættelse bliver det ofte en
ideologisk diskussion om ”for eller imod”. Det kan nogle gange
skygge for, at konkurrenceudsættelse jo er – og længe har været – et
udbredt redskab i den danske offentlige sektor. Ikke mindst i
kommunerne.
Når kommunerne i mange tilfælde – og i stigende grad – vælger at
konkurrenceudsætte opgaver, så er det fordi de ser en række positive
effekter. Men det er også klart, at kommunerne i konkrete situationer
kan opleve barrierer for arbejdet med konkurrenceudsættelse.
Analysen er derfor også udtryk for en ambition om at komme videre
end diskussionen om ”for eller imod” og i stedet fokusere på
”hvornår og under hvilke omstændigheder” konkurrenceudsættelse
kan give positive effekter.
Quartz+Co. og Rambøll har analyseret fem kommunale
opgaveområder. Det drejer sig om
facility management, kommunale veje,
hjemmepleje, plejecentre
og
det specialiserede socialområde.
Analysen går i
dybden med de fem forskellige områder og ser ligeledes på tværs af
områderne for at undersøge hvilke tværgående erfaringer, der kan
trækkes frem.
Analysen viser overordnet, at områdernes varierende kompleksitet
og investeringstyngde forudsætter, at kommunerne arbejder
forskelligt med det offentlig-private samarbejde fra område til
område. Der er således ikke en standardopskrift, som kan rulles ud
over alle sektorområder. Men forskellighederne til trods er det muligt
at realisere positive effekter på alle områderne.
Det gælder både økonomiske effekter og effekter som kvalitet,
brugertilfredshed og medarbejdertilfredshed. Og det gælder både de
mere tekniske områder og de blødere velfærdsområder.
På de to tekniske områder –
facility management
og
kommunale veje –
er
der allerede i dag en høj grad af offentlig-privat samarbejde.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Analysen peger imidlertid på, at der kan være et yderligere potentiale
ved at sikre større volumen i udbuddene. Det kan fx være ved at
inkludere flere institutioner og/ eller flere områder i det enkelte
udbud, således at opgaverne bliver mere attraktive for særligt de
større virksomheder.
På de undersøgte velfærdsområder –
ældreområdet
og
det specialiserede
socialområde
– er erfaringerne med udbud færre. Der er dog en
udvikling i gang, og flere og flere kommuner ser et potentiale i at
anvende konkurrenceudsættelse – også på de blødere
velfærdsområder.
Det er dog også klart, at kommunerne kan opleve udfordringer på
velfærdsområderne, hvor det offentlig-private samarbejde er nyere
og mindre ”modent”. Fx kan det være vanskeligt at kravspecificere
på grund af områdernes kompleksitet.
Hvorvidt kommunerne i det hele taget vælger at lave udbud af fx
hjemmepleje påvirkes særligt at kommunernes vurdering af behovet
for at fastholde en kommunal leveringskapacitet. Det er bl.a. af
hensyn til at kunne håndtere konkursrisici.
Og når relativt få kommuner har valgt at udbyde hele plejecentre er
én af forklaringerne, at kommunerne har et uensartet billede af
konkurrencesituationen på markedet og at nogle fravælger udbud på
den baggrund. Dog angiver ingen af de kommuner, der faktisk har
gennemført udbud, at konkurrencen er utilstrækkelig.
Analysen understøtter desuden, at de nødvendige rammebetingelser
generelt ser ud til at være til stede. Fx viser analysen af markedet, at
langt de fleste kommuner har adgang til et leverandørmarked med
velfungerende konkurrence. Ligeledes viser analysen helt overordnet,
at kommunerne generelt ikke ser væsentlige strukturelle barrierer for
at anvende udbud.
På den baggrund når analysen frem til, at det først og fremmest er
”den enkelte kommunes tilgang og ambition for et eventuelt
offentligt-privat samarbejde, der sætter rammerne for realisering af
såvel økonomiske som ikke-økonomiske effekter”. Der identificeres
i forlængelse heraf nogle fællestræk hos de kommuner, der anvender
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
og får positive effekter ved konkurrenceudsættelse.
Det fremgår bl.a., at kommuner, der har en klar strategi for hvordan,
de vil skabe konkurrence om opgaverne, og sikrer, at de har de
nødvendige udbudskompetencer til at sikre en god udbudsproces i
højere grad får positive effekter.
Såfremt man ønsker at anvende udbud til at skabe konkurrence om
opgaverne, fremhæver analysen således både gode og nyttige
erfaringer at lade sig inspirere af på tværs af kommuner og områder.
Selvom det således i høj grad er op til den enkelte kommune at
anvende redskabet, så har regeringen naturligvis løbende fokus på at
fjerne uhensigtsmæssige barrierer, som forhindrer kommunerne i at
konkurrenceudsætte opgaver.
Regeringen har fx gennemført en ændring af Serviceloven, der gør
det muligt for kommuner at fortsætte som leverandør af
hjemmepleje, selvom en privat leverandør vinder et udbud. Dette
har gjort kommunerne mere trygge ved at konkurrenceudsætte på
området, fordi der ikke længere er tale om en ”alt eller intet”-
beslutning. [Ændringen trådte i kraft i 2013.]
Lovændringen bliver fra flere sider fremhævet som en væsentlig
årsag til at flere kommuner nu gennemfører udbud på plejeområdet,
og Quartz + Co’s analyse viser, at kommunerne vurderer positive
effekter som følge heraf.
Et andet eksempel er det forslag til ny udbudslov, som regeringen
har sendt i høring. Som en af de store nyskabelser bliver der
væsentligt bredere adgang til at kunne anvende de fleksible
udbudsprocedurer som udbud med forhandling og
konkurrencepræget dialog. Det giver således bedre muligheder for at
gå i dialog med markedet, hvilket kan bidrage til mere
hensigtsmæssige løsninger for såvel det offentlige som
virksomhederne.
Der gives også mulighed for at anvende den helt nye
udbudsprocedure ”innovationspartnerskaber”.
Innovationspartnerskaber giver mulighed for at indgå en eller flere
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
længerevarende partnerskabskontrakter, hvor der udvikles et produkt
eller en ydelse og dermed understøtter innovation.
Generelt vurderes den øgede klarhed i regelsættet at bidrage til at
reducere transaktionsomkostningerne ved udbud for både det
offentlige og de private virksomheder. Særligt vil afskaffelsen af
annonceringspligten bidrage til en reduktion af
transaktionsomkostningerne, da ordregiver blot skal sikre sig, at
købet foregår på markedsmæssige vilkår.
Analysen underbygger således, at der kan være et potentiale for at få
mere for ressourcerne – og at konkurrenceudsættelse kan være et
redskab hertil. Omvendt er det ikke det samme som at
konkurrenceudsættelse er
det eneste
redskab. Den konkrete vurdering
skal være op til kommunen. For regeringen er det målet, der er
vigtigt – ikke midlet. Vejen derhen er i høj grad op til kommunerne.
Regeringen har grundlæggende tillid til, at de enkelte kommuner selv
beslutter, hvilke opgaver de skal udbyde og hvordan. Det er også
baggrunden for, at regeringen efter sin tiltræden besluttede at
afskaffe VK-regeringens måltal om, at 31,5 pct. af kommunernes
opgaver skal konkurrenceudsættes. Vi vil således ikke tvinge
kommunerne til at konkurrenceudsætte bestemte opgaver eller
opstille konkrete måltal for, hvor meget der skal
konkurrenceudsættes.
Jeg vil også gerne understrege, at for regeringen er
konkurrenceudsættelse ikke en spareøvelse. Det er derimod et
redskab til at sikre, at borgerne får mere kvalitet og service for
pengene.
Dette står i klar modsætning til en tilgang, hvor
konkurrenceudsættelse bruges til at finansiere skattelettelser.
5