Finansudvalget 2014-15 (1. samling)
FIU Alm.del
Offentligt
1529155_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
Finansministeren
Den 13. maj 2015
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 277 (alm. del) af 9. marts
2015
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse, hvor stor en samlet udgift, regeringen i 2014 havde til mini-
strenes såkaldte ”særlige rådgivere”, og vil ministeren yderligere oplyse, ministeri-
um for ministerium, hvor stor en samlet udgift (herunder løn, transport, repræsen-
tation samt eventuelle øvrige tilskud), hvert enkelt ministerium i 2014 havde til
den/de særlige rådgivere?
Svar
Finansministeriet har forstået spørgsmålet således, at det dækker over udgifter til
faste månedlige løndele og pensionsudgifter (inklusiv ATP), variable løndele som
merarbejde, (særlig) feriegodtgørelse, engangsvederlag mv. og andre udgifter, som
fx udgifter til tjenesterejser, arbejdsredskaber med karakter af personalegoder mv.
Finansministeriet har på baggrund af spørgsmålet indhentet bidrag fra samtlige
ministerier.
Oversigt over regeringens samlede udgift til de særlige rådgivere i 2014 samt ud-
giften til særlige rådgivere i hvert enkelt ministerium fremgår af bilag 1.
I forbindelse med opgørelsen af udgifterne er der en række forhold, der har be-
tydning for udgifternes størrelse.
De særlige rådgivere ansættes efter retningslinjer, som regeringen har fastsat
blandt andet på baggrund af Betænkning 1143/2004 om embedsmænds rådgiv-
ning og bistand samt Betænkning 1537/2013 om ministrenes særlige rådgivere –
et serviceeftersyn.
Der er fastsat maksimumrammer for de særlige rådgiveres lønninger i forhold til
ministervederlagets størrelse, således at en rådgiver som hovedregel maksimalt kan
modtage 75 pct. af ministerens lønniveau. Dog kan rådgivere for ministre, der er
med i regeringens koordinationsudvalg eller økonomiudvalg, med ekstra koordi-
FIU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 277: MFU spm. om ministeriernes udgifter til regeringens "særlige rådgivere" i 2014, til finansministeren
Side 2 af 3
nerende roller modtage op til 85 pct. af ministerens løn. Endvidere kan der i disse
ministerier ansættes to særlige rådgivere.
Ved udnævnelse af en ny minister opsiges og fritstilles de(n) særlige rådgiver(e).
Ministerierne modregner herefter indtægten fra eventuelt nyt arbejde i lønnen i
fritstillingsperioden efter funktionærlovens regler, idet rådgiverne dog er berettiget
til minimalerstatning, jf. principperne i funktionærlovens § 3. Hvis en særlig rådgi-
ver ansættes i en tilsvarende stilling i et andet ministerium, foretages der dog fuld
modregning. Der ydes således ikke dobbelt løn i en sådan situation.
De særlige rådgivere er underlagt de samme regler for godtgørelse af rejseudgifter,
transport mv. som andre ansatte i ministerierne.
Med venlig hilsen
Bjarne Corydon
FIU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 277: MFU spm. om ministeriernes udgifter til regeringens "særlige rådgivere" i 2014, til finansministeren
1529155_0003.png
Side 3 af 3
Bilag 1
Ministerium
Statsministeriet
Beskæftigelsesministeriet
Erhvervs- og Vækstministeriet
Finansministeriet
Forsvarsministeriet
Justitsministeriet
Kirkeministeriet
Klima-, Energi- og Bygningsministeriet
Kulturministeriet
Miljøministeriet
Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter
Ministeriet for Børn, Ligestilling, Integration
og Sociale forhold
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og
Fiskeri
Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse
Skatteministeriet
Transportministeriet
Uddannelses- og Forskningsministeriet
Udenrigsministeriet
Undervisningsministeriet
Økonomi- og Indenrigsministeriet
I alt
Samlet udgift (kr.) til særlige
rådgivere i 2014*
2.868.605
2.230.961
939.419
1.422.910
1.512.325
2.479.771
262.204
1.109.771
958.711
1.338.729
956.791
2.299.375
972.133
2.024.040
2.530.141
2.292.809
2.165.673
4.376.608
1.068.581
3.253.764
37.063.321
*Bemærkning: Der tages et væsentligt forbehold for, at der i tallene i bilag 1 kan
forekomme variationer i de enkelte ministeriers opgørelsesmetoder. Endvidere
kan forskellene i tallene afspejle flere ministre/rådgivere i et ministerium, udgifter
ved fritstilling, udgifter til barsels- og sygdomsvikarer, variationer i antallet af tje-
nesterejser mv.