Finansudvalget 2014-15 (1. samling)
FIU Alm.del
Offentligt
1514169_0001.png
UDENRIGSMINISTERIET
27. marts 2015
Spørgsmål fra Finansudvalget
til udenrigsministeren af 5.
marts 2015.
FIU alm. del – spørgsmål 271
stillet efter ønske fra Kristian
Thulesen Dahl (DF)
Udvalget udbeder sig ministerens besvarelse af følgende spørgsmål:
FIU alm. del, spørgsmål nr.271.
Vil ministeren redegøre for de overgangsbestemmelser, der stadig er gældende for de øst- og
centraleuropæiske lande, der blev medlemmer af EU i 2004? Herunder blandt andet
overgangsbestemmelser, der forhindrer andre EU-borgere i at købe ejendom i landene. Vil
ministeren endvidere oplyse, om regeringen har gjort sig tanker om ændringer i de
bestemmelser, der er gældende i forhold til stadig eksisterende overgangsordninger?
Svar:
Ved den såkaldte ”Tiltrædelsestraktat af 16. april 2003” (C:12003T/TXT), ratificeret ved lov nr.
445 af 10. juni 2003, blev Den Tjekkiske Republik, Republikken Estland, Republikken Cypern,
Republikken Letland, Republikken Litauen, Republikken Ungarn, Republikken Malta,
Republikken Polen, Republikken Slovenien og Den Slovakiske Republik medlemmer af Den
Europæiske Union (EU). Tiltrædelsestraktaten trådte i kraft den 1. maj 2004.
Hovedreglen var, at de nye medlemslande skulle overtage og implementere hele EU’s regelsæt
fra tiltrædelsestidspunktet. Overgangsforanstaltningerne fastlagde afgrænsede undtagelser til
dette udgangspunkt. Det gjaldt om disse, at overgangsforanstaltningerne skulle være
tidsbegrænsede, af begrænset rækkevidde og ledsages af en plan med klart definerede etaper for
gennemførelse af EU-reglerne. Endvidere måtte overgangsforanstaltningerne ikke medføre
ændringer eller tilføjelser til EU’s regelsæt og politikker, hindre deres funktion eller medføre
afgørende skævheder i det indre marked og den frie konkurrence. Der henvises i det hele til
2002/1 LSF 222, fremsat den 30. april 2003, almindelige bemærkninger, pkt. 7, og bilag I:
Redegørelse for indholdet af tiltrædelseskomplekset, pkt. 4.4.1 Afsnit I:
Overgangsforanstaltninger.
Vilkårene for optagelsen, herunder overgangsforanstaltninger, fremgår af den såkaldte
tiltrædelsesakt, der er knyttet til tiltrædelsestraktaten, og de dertil tilknyttede bilag og
protokoller. Nogle overgangsforanstaltninger er landespecifikke, mens andre finder anvendelse
for alle tiltrædende lande. Bilag V-XIV til tiltrædelsesakten rummer en landeopdelt, deltaljeret
og systematisk gennemgang af samtlige overgangsforanstaltninger.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Hvad angår overgangsforanstaltninger, der forhindrer andre EU-borgere i at købe fast ejendom
i de ti lande, som blev medlem af EU i 2004, bemærkes, at alle de øst- og centraleuropæiske
lande undtagen Slovenien opnåede overgangsperioder på mellem fem og tolv år for
udlændinges køb af fast ejendom i form af fritidsboliger samt landbrugsjord og skov. Disse
foranstaltninger er alle udløbet, undtagen for Polens vedkommende, jf. nedenfor.
Slovenien ønskede ingen overgangsperioder, men blev garanteret mulighed for at anvende den
generelle beskyttelsesklausul i art. 37 i tiltrædelsesakten på markedet for fast ejendom i en
periode på højst syv år fra tiltrædelsen. Denne mulighed udløb således i 2011.
I forhold til de overgangsforanstaltninger, som fortsat er gældende for de øst- og
centraleuropæiske lande, bemærkes, at Polen opnåede en tolvårig overgangsperiode på området
for landbrugsjord og skov. Disse foranstaltninger udløber således i 2016.
Hvad angår spørgsmålet om, hvorvidt regeringen har gjort sig tanker om ændringer i de
bestemmelser, der er gældende i forhold til stadig eksisterende overgangsforanstaltninger
bemærkes, at dette ikke er tilfældet, idet vilkårene for optagelsen fastsættes i
tiltrædelsestraktaten, jf. ovennævnte.
Overgangsbestemmelserne vedrørende de øst- og centraleuropæiske lande, der blev optaget i
2004, findes nærmere beskrevet i 2002/1 LSF 222, fremsat den 30. april 2003, bilag I:
Redegørelse for indholdet af tiltrædelseskomplekset, pkt. 4.4.1.