Finansudvalget 2014-15 (1. samling)
FIU Alm.del
Offentligt
1514495_0001.png
30. marts 2015
J.nr. 15-0765391
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 268 af 3. marts 2015 (alm. del). Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra Jesper Petersen (S).
Benny Engelbrecht
/ Søren Schou
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1514495_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse det varige kommunefordelte provenutab og det varige kommune-
opdelte provenutab relativt til antallet af skattepligtige grunde i kommunen, hvis skatteba-
sen for grundskyldsopkrævning maksimalt tillades at vokse med forbrugerprisindekset,
idet ministeren bedes rangere kommunerne efter det relative provenutab?
Svar
En regulering med forbrugerprisindekset i perioden 2016-2020 af den afgiftspligtige
grundværdi for beregning af grundskylden for ejerboliger skønnes at medføre et mindre-
provenu på ca. 1,9 mia. kr. målt i varig virkning efter tilbageløb.
1
Den umiddelbare gennemsnitlige varige virkning (før tilbageløb) svarer til 1.500 kr. pr.
ejerbolig,
jf. tabel 1.
Tabellen viser endvidere en opdeling af mindreprovenuet på kommu-
ner.
Det bemærkes, at beregningerne alene vedrører ejerboliger. Derfor er de provenumæssige
konsekvenser opgjort i forhold til antallet af ejerboliger, jf. formuleringen i spørgsmålet
om, at der ønskes en opgørelse i forhold til antallet af skattepligtige grunde.
I årene frem mod 2020 er det beregningsteknisk forudsat at udviklingen i grundværdierne
er ens for alle kommuner. Beregningen viser desuden den isolerede effekt af at nedsætte
grundskylden ved uændrede ejendomspriser.
1
Det er tidligere skønnet, at en inflationsregulering af grundskylden til og med 2020 medfører et mindreprovenu på ca. 2,6
mia. kr. målt i varig virkning efter tilbageløb, jf. svaret på Finansudvalget alm. del spørgsmål 408 (2013-14). Det ændrede
provenuskøn skyldes for det første, at inflationsreguleringen starter et år senere (i 2016 mod 2015 i de tidligere beregnin-
ger), samt at suspensionen af 2015-vurderingen, herunder forskellige rabatordninger i vurderingen, medfører, at provenuet
fra grundskylden bliver mindre i en årrække. Det er beregningsteknisk forudsat, at provenuet efter 2020 følger udviklingen
i BNP både ved gældende regler og ved en inflationsregulering i perioden 2016-2020.
Side 2 af 5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1514495_0003.png
Tabel 1. Provenumæssige konsekvenser ved inflationsregulering af grundskyld for ejerboliger
Antal
ejerboliger
1
1.659.200
17.200
10.400
7.500
14.100
21.900
4.500
8.200
18.100
10.600
14.100
4.300
8.000
10.300
4.100
7.300
4.400
10.600
79.300
13.600
17.900
70.300
3.800
5.100
5.000
25.400
8.500
13.500
18.000
24.900
17.100
13.400
13.500
17.300
21.700
Umiddelbar
varig virkning
(mio. kr.)
-2.565
-85
-50
-35
-60
-95
-20
-35
-70
-40
-50
-15
-25
-35
-10
-20
-10
-30
-195
-35
-40
-160
-8
-10
-10
-55
-20
-25
-35
-45
-30
-25
-25
-30
-35
Varig virkning
efter tilbageløb
(mio. kr.)
-1.935
-65
-35
-25
-45
-70
-15
-25
-55
-30
-35
-10
-20
-25
-10
-15
-10
-20
-145
-25
-30
-120
-6
-10
-10
-40
-15
-20
-25
-35
-25
-15
-20
-20
-25
Umiddelbar
varig virkning
(kr./ejerbolig)
-1.550
-4.950
-4.700
-4.450
-4.400
-4.340
-4.330
-4.140
-3.850
-3.650
-3.500
-3.410
-3.380
-3.190
-2.930
-2.690
-2.630
-2.610
-2.460
-2.400
-2.350
-2.300
-2.210
-2.200
-2.170
-2.090
-2.060
-1.970
-1.910
-1.910
-1.890
-1.730
-1.730
-1.700
-1.680
fortsættes
2015-niveau
Hele landet
Rudersdal
Hvidovre
Hørsholm
Lyngby-Taarbæk
Gentofte
Herlev
Ballerup
Helsingør
Furesø
Gladsaxe
Albertslund
Rødovre
Tårnby
Glostrup
Allerød
Dragør
Fredensborg
København
Egedal
Frederiksberg
Aarhus
Fanø
Vallensbæk
Brøndby
Gribskov
Odder
Hillerød
Frederikssund
Silkeborg
Halsnæs
Greve
Favrskov
Skanderborg
Syddjurs
Side 3 af 5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1514495_0004.png
Tabel 1. Provenumæssige konsekvenser ved inflationsregulering af grundskyld for ejerboliger
Antal
ejerboliger
1
13.800
4.300
6.800
14.700
22.100
23.100
33.200
8.500
46.400
17.800
7.600
22.100
23.100
27.400
29.600
27.700
29.800
25.200
19.300
20.500
28.500
11.300
55.900
11.100
23.700
10.100
26.200
2.900
18.100
13.100
24.300
27.800
9.800
18.600
23.300
Umiddelbar
varig virkning
(mio. kr.)
-25
-6
-10
-25
-35
-35
-50
-10
-65
-25
-10
-30
-30
-35
-35
-35
-35
-30
-20
-25
-30
-10
-60
-10
-25
-10
-25
-2
-20
-15
-25
-25
-10
-15
-20
Varig virkning
efter tilbageløb
(mio. kr.)
-15
-6
-10
-15
-25
-30
-40
-10
-50
-20
-10
-20
-25
-25
-25
-25
-25
-20
-15
-15
-25
-10
-45
-10
-20
-10
-20
-2
-15
-10
-20
-20
-8
-15
-15
Umiddelbar
varig virkning
(kr./ejerbolig)
-1.640
-1.600
-1.590
-1.580
-1.580
-1.580
-1.520
-1.450
-1.430
-1.430
-1.390
-1.340
-1.310
-1.280
-1.190
-1.180
-1.150
-1.140
-1.140
-1.110
-1.110
-1.100
-1.040
-1.030
-1.030
-1.030
-1.020
-1.000
-990
-990
-990
-970
-950
-900
-900
fortsættes
2015-niveau
Høje-Taastrup
Ishøj
Solrød
Køge
Roskilde
Varde
Odsherred
Sorø
Odense
Svendborg
Kerteminde
Kalundborg
Horsens
Ringkøbing-Skjern
Vejle
Randers
Esbjerg
Næstved
Vordingborg
Holbæk
Guldborgsund
Nordfyns
Aalborg
Faxe
Slagelse
Lejre
Kolding
Samsø
Bornholm
Fredericia
Herning
Viborg
Nyborg
Holstebro
Frederikshavn
Side 4 af 5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1514495_0005.png
Tabel 1. Provenumæssige konsekvenser ved inflationsregulering af grundskyld for ejerboliger
Antal
ejerboliger
1
11.700
26.100
8.300
1.800
8.700
3.600
20.400
8.800
17.400
20.900
16.100
7.800
8.500
13.800
7.900
15.700
22.000
9.500
17.000
16.700
12.600
8.100
10.900
18.100
17.700
12.000
14.200
17.300
14.400
Umiddelbar
varig virkning
(mio. kr.)
-10
-20
-8
-2
-6
-2
-15
-6
-15
-15
-10
-6
-6
-8
-4
-8
-10
-6
-10
-8
-6
-4
-4
-6
-6
-4
-4
-4
-4
Varig virkning
efter tilbageløb
(mio. kr.)
-10
-15
-6
-2
-6
-2
-10
-6
-10
-10
-10
-4
-4
-6
-4
-6
-10
-4
-8
-6
-4
-2
-4
-4
-4
-4
-4
-4
-2
Umiddelbar
varig virkning
(kr./ejerbolig)
-880
-860
-850
-790
-780
-770
-760
-750
-740
-690
-680
-660
-620
-580
-570
-570
-560
-560
-560
-480
-450
-400
-380
-360
-360
-340
-340
-260
-220
2015-niveau
Ikast-Brande
Hjørring
Stevns
Læsø
Ringsted
Ærø
Lolland
Rebild
Faaborg-Midtfyn
Jammerbugt
Hedensted
Langeland
Billund
Assens
Struer
Mariagerfjord
Sønderborg
Lemvig
Norddjurs
Haderslev
Middelfart
Morsø
Brønderslev
Skive
Thisted
Vejen
Vesthimmerlands
Aabenraa
Tønder
Anm: Det er beregningsteknisk forudsat, at provenuet efter 2020 følger udviklingen i BNP både ved gældende regler og ved en fastfrysning i
perioden 2016-2020.
1. Antallet af ejerboliger er ikke identisk med antallet af grunde for helårsboliger. For det er første er fritidshuse, der ikke anvendes som helårs-
bolig, medregnet. For det andet er ejerlejligheder medregnet med 1 grund pr. ejerlejlighed, selv om den til ejerlejligheden tilknyttede grund kun
er en andel af moderejendommens grund.
Kilde: Egne beregninger baseret på forudsætninger fra Økonomisk Redegørelse, august 2014.
Side 5 af 5