Finansudvalget 2014-15 (1. samling)
FIU Alm.del
Offentligt
1514497_0001.png
30. marts 2015
J.nr. 15-0765305
Til Folketinget – Finansudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 267 af 3. marts 2015 (alm. del). Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra Jesper Petersen (S).
Benny Engelbrecht
/ Søren Schou
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1514497_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse det varige kommunefordelte provenutab og det varige kommune-
fordelte provenutab relativt til antallet af skattepligtige grunde i kommunen, hvis skatte-
basen for grundskyldsopkrævning fastfryses på 2015-niveau, idet ministeren bedes ran-
gere kommunerne efter det relative provenutab?
Svar
En nominel fastfrysning af den afgiftspligtige grundværdi for beregning af grundskylden i
perioden 2016-20 for ejerboliger skønnes at medføre et mindreprovenu på ca. 2,8 mia. kr.
målt i varig virkning efter tilbageløb.
1
Den umiddelbare gennemsnitlige varige virkning (før tilbageløb) svarer til ca. 2.200 kr. pr.
ejerbolig,
jf. tabel 1.
Tabellen viser endvidere en opdeling af mindreprovenuet på kommu-
ner.
Det bemærkes, at beregningerne alene vedrører ejerboliger. Derfor er de provenumæssige
konsekvenser opgjort i forhold til antallet af ejerboliger, jf. formuleringen i spørgsmålet
om, at der ønskes en opgørelse i forhold til antallet af skattepligtige grunde.
I årene frem mod 2020 er det beregningsteknisk forudsat at udviklingen i grundværdierne
er ens for alle kommuner. Beregningen viser desuden den isolerede effekt af at nedsætte
grundskylden ved uændrede ejendomspriser.
1
Det er tidligere skønnet, at en nominel fastfrysning af grundskylden til og med 2020 medfører et mindreprovenu på ca.
3,6 mia. kr. målt i varig virkning efter tilbageløb, jf. svarene på Finansudvalget alm. del spørgsmål 404 (2013-14) og 142
(2014-15). Det ændrede provenuskøn skyldes for det første, at fastfrysningen starter et år senere (i 2016 mod 2015 i de
tidligere beregninger), samt at suspensionen af 2015-vurderingen, herunder forskellige rabatordninger i vurderingen, med-
fører, at provenuet fra grundskylden bliver mindre i en årrække. Det er beregningsteknisk forudsat, at provenuet efter
2020 følger udviklingen i BNP både ved gældende regler og ved en fastfrysning i perioden 2016-2020.
Side 2 af 5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1514497_0003.png
Tabel 1. Provenumæssige konsekvenser ved fastfrysning af grundskyld for ejerboliger
Antal
ejerboliger
1
1.659.200
17.200
7.500
10.400
14.100
8.200
21.900
4.500
18.100
10.600
14.100
8.000
4.300
4.400
10.300
7.300
10.600
4.100
13.600
79.300
5.000
5.100
70.300
25.400
17.900
3.800
6.800
8.500
13.500
22.100
18.000
13.400
24.900
17.100
4.300
Umiddelbar
varig virkning
(mio. kr.)
-3.680
-120
-50
-65
-85
-50
-125
-25
-100
-55
-65
-40
-20
-20
-45
-30
-40
-15
-45
-270
-15
-15
-225
-80
-55
-10
-20
-25
-40
-60
-50
-35
-65
-45
-10
Varig virkning
efter tilbageløb
(mio. kr.)
-2.780
-90
-40
-50
-65
-35
-95
-20
-75
-40
-50
-30
-15
-15
-35
-20
-30
-10
-35
-205
-10
-10
-170
-60
-40
-10
-15
-20
-30
-45
-40
-25
-50
-35
-10
Umiddelbar
varig virkning
(kr./ejerbolig)
-2.220
-7.000
-6.610
-6.250
-6.060
-5.850
-5.790
-5.600
-5.410
-5.250
-4.770
-4.730
-4.710
-4.480
-4.420
-4.020
-3.960
-3.940
-3.410
-3.380
-3.280
-3.270
-3.190
-3.170
-3.110
-3.070
-2.970
-2.920
-2.900
-2.820
-2.800
-2.680
-2.660
-2.600
-2.470
fortsættes
2015-niveau
Hele landet
Rudersdal
Hørsholm
Hvidovre
Lyngby-Taarbæk
Ballerup
Gentofte
Herlev
Helsingør
Furesø
Gladsaxe
Rødovre
Albertslund
Dragør
Tårnby
Allerød
Fredensborg
Glostrup
Egedal
København
Brøndby
Vallensbæk
Aarhus
Gribskov
Frederiksberg
Fanø
Solrød
Odder
Hillerød
Roskilde
Frederikssund
Greve
Silkeborg
Halsnæs
Ishøj
Side 3 af 5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1514497_0004.png
Tabel 1. Provenumæssige konsekvenser ved fastfrysning af grundskyld for ejerboliger
Antal
ejerboliger
1
13.800
17.300
14.700
21.700
13.500
23.100
33.200
7.600
8.500
46.400
17.800
10.100
29.600
22.100
27.400
23.100
25.200
20.500
19.300
11.300
29.800
26.200
27.700
13.100
11.100
55.900
23.700
28.500
9.800
8.300
27.800
8.700
23.300
18.100
24.300
Umiddelbar
varig virkning
(mio. kr.)
-35
-40
-35
-50
-30
-50
-70
-15
-15
-90
-35
-20
-55
-40
-50
-40
-40
-35
-30
-20
-50
-40
-45
-20
-15
-90
-35
-45
-15
-10
-40
-10
-30
-25
-35
Varig virkning
efter tilbageløb
(mio. kr.)
-25
-30
-25
-35
-25
-40
-50
-10
-15
-70
-25
-15
-40
-30
-35
-30
-30
-25
-25
-15
-35
-30
-35
-15
-15
-65
-30
-30
-10
-10
-30
-10
-25
-20
-25
Umiddelbar
varig virkning
(kr./ejerbolig)
-2.380
-2.380
-2.290
-2.280
-2.280
-2.170
-2.080
-2.010
-2.000
-1.960
-1.940
-1.920
-1.840
-1.790
-1.760
-1.740
-1.690
-1.640
-1.630
-1.620
-1.610
-1.610
-1.610
-1.580
-1.570
-1.570
-1.560
-1.500
-1.490
-1.440
-1.430
-1.380
-1.380
-1.360
-1.350
fortsættes
2015-niveau
Høje-Taastrup
Skanderborg
Køge
Syddjurs
Favrskov
Varde
Odsherred
Kerteminde
Sorø
Odense
Svendborg
Lejre
Vejle
Kalundborg
Ringkøbing-Skjern
Horsens
Næstved
Holbæk
Vordingborg
Nordfyns
Esbjerg
Kolding
Randers
Fredericia
Faxe
Aalborg
Slagelse
Guldborgsund
Nyborg
Stevns
Viborg
Ringsted
Frederikshavn
Bornholm
Herning
Side 4 af 5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1514497_0005.png
Tabel 1. Provenumæssige konsekvenser ved fastfrysning af grundskyld for ejerboliger
Antal
ejerboliger
1
2.900
26.100
18.600
11.700
20.900
17.400
1.800
8.800
3.600
20.400
16.100
7.800
17.000
13.800
22.000
8.500
15.700
12.600
16.700
7.900
9.500
10.900
17.700
18.100
8.100
12.000
14.200
17.300
14.400
Umiddelbar
varig virkning
(mio. kr.)
-4
-35
-25
-15
-25
-20
-2
-10
-4
-20
-15
-8
-15
-15
-20
-8
-15
-10
-15
-6
-8
-8
-10
-10
-4
-6
-8
-10
-8
Varig virkning
efter tilbageløb
(mio. kr.)
-2
-25
-20
-10
-20
-15
-2
-8
-2
-15
-10
-6
-10
-10
-15
-6
-10
-10
-10
-6
-6
-6
-10
-10
-4
-6
-6
-6
-6
Umiddelbar
varig virkning
(kr./ejerbolig)
-1.330
-1.290
-1.280
-1.190
-1.150
-1.090
-1.090
-1.070
-1.050
-1.010
-1.000
-990
-940
-920
-920
-900
-890
-870
-850
-850
-810
-750
-620
-610
-600
-570
-560
-530
-500
2015-niveau
Samsø
Hjørring
Holstebro
Ikast-Brande
Jammerbugt
Faaborg-Midtfyn
Læsø
Rebild
Ærø
Lolland
Hedensted
Langeland
Norddjurs
Assens
Sønderborg
Billund
Mariagerfjord
Middelfart
Haderslev
Struer
Lemvig
Brønderslev
Thisted
Skive
Morsø
Vejen
Vesthimmerlands
Aabenraa
Tønder
Anm: Det er beregningsteknisk forudsat, at provenuet efter 2020 følger udviklingen i BNP både ved gældende regler og ved en fastfrysning i
perioden 2016-2020.
1. Antallet af ejerboliger er ikke identisk med antallet af grunde for helårsboliger. For det er første er fritidshuse, der ikke anvendes som helårs-
bolig, medregnet. For det andet er ejerlejligheder medregnet med 1 grund pr. ejerlejlighed, selv om den til ejerlejligheden tilknyttede grund kun
er en andel af moderejendommens grund.
Kilde: Egne beregninger baseret på forudsætninger fra Økonomisk Redegørelse, august 2014.
Side 5 af 5