Finansudvalget 2014-15 (1. samling)
FIU Alm.del
Offentligt
1511414_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
Finansministeren
23. marts 2015
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 249 (Alm. del) af 23.
februar 2015 stillet efter ønske fra Jesper Petersen (S)
Spørgsmål
Vil ministeren i tabelform oplyse effekten på det offentlige forbrug og den offent-
lige beskæftigelse for hvert år til og med 2020,
1) hvis det offentlige forbrug pris- og lønreguleret vokser 0,8 pct. årligt fra og med
2015,
2) hvis der indføres pris- og lønreguleret nulvækst i det offentlige forbrug fra og
med 2015, og
3) hvis der indføres pris- og lønreguleret nulvækst i det offentlige forbrug fra og
med 2015, og kommuner, regioner og stat desuden pålægges produktivitetsfor-
bedringer på 1�½ pct. årligt, samt oplyse forskellen i de tre scenarier set i forhold
til regeringens senest opdaterede 2020-forløb, idet alle beløb bedes være oplyst i
mia. kr. pl-2015?
Svar
Sammenlignet med
Opdateret 2020-forløb,
august 2014 skønnes det, at pris- og løn-
reguleret nulvækst reducerer det offentlige forbrug (ekskl. afskrivninger) med ca.
20 mia. kr. i 2020,
jf. tabel 1 og svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 202 af 19. januar
2015.
Forskellen mellem
Opdateret 2020-forløb,
august 2014 og et forløb med en
årlig realvækst fra og med 2014 på henholdsvis -1,5 og 0,8 pct. fremgår ligeledes af
tabel 1.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1511414_0002.png
Side 2 af 3
Tabel 1
Udviklingen i det offentlige forbrug (ekskl. afskrivninger) sammenlignet med
Opdateret 2020-forløb,
august 2014
2014
Mia.kr. (2015-priser)
Årlig realvækst på 0,8 pct.
0
0
1
1
2
4
5
2015
2016
2017
2018
2019
2020
Årlig realvækst på 0 pct.
0
-4
-7
-11
-14
-17
-20
Årlig realvækst på -1,5 pct.
0
-12
-23
-34
-44
-54
-64
Anm.: Stigningen i det offentlige forbrug er opgjort ekskl. afskrivninger, der er en beregnet størrelse, som kommer
udover de direkte offentlige forbrugsudgifter til løn, varekøb mv. Beregningerne er baseret på opgørelsen i det
hidtidige nationalregnskab (ESA95), og afspejler ikke det hovedreviderede nationalregnskab (ESA2010) fra
Danmarks Statistik, der blev offentliggjort 15. september 2014. Endvidere afspejler beregningerne ikke de op-
daterede skøn i
Økonomisk Redegørelse,
december 2014.
Kilde: Egne beregninger på baggrund af
Opdateret 2020-forløb,
august 2014
Sammenhængen mellem realvæksten i det offentlige forbrug og ændringer i den
offentlige beskæftigelse er ikke entydig og afhænger blandt andet af, hvor stor en
del af det offentlige forbrug, der produceres i den offentlige sektor, og hvor stor
en del, der købes i form af tjenesteydelser og varer i den private sektor.
Det lægges neden for til grund, at i forløbene med en realvækst i det offentlige
forbrug på henholdsvis -1,5, 0,0 og 0,8 pct. er andelene i det offentlige forbrug,
der anvendes til varekøb og løn, fastholdt på samme niveau som i forløbet i
Opda-
teret 2020-forløb,
august 2014.
I
Opdateret 2020-forløb,
august 2014 er der forudsat en vækst i det offentlige forbrug
(ekskl. afskrivninger) på ca. 3 mia. kr. i gennemsnit om året fra 2014 til 2020, hvil-
ket giver mulighed for at øge den offentlige beskæftigelse med ca. 8.000 fultidsbe-
skæftigede. Sammenlignet med seneste opdaterede 2020-forløb skønnes det, at
pris- og lønreguleret nulvækst reducerer den offentlige beskæftigelse med ca.
28.000 fuldtidsbeskæftigede i 2020,
jf. tabel 2 og svar på Finansudvalgets spørgsmål nr.
52 af 31. oktober 2015.
De øvrige forespurgte oplysninger fremgår ligeledes af ta-
bellen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1511414_0003.png
Side 3 af 3
Tabel 2
Udviklingen i den offentlige beskæftigelse sammenlignet med
Opdateret 2020-forløb,
august 2014
2014
1.000 fuldtidsbeskæftigede
Årlig realvækst på 0,8 pct.
0
0
1
2
3
5
7
2015
2016
2017
2018
2019
2020
Årlig realvækst på 0 pct.
0
-6
-10
-16
-20
-24
-28
Årlig realvækst på -1,5 pct.
0
-17
-32
-48
-62
-76
-89
Anm.: Det forudsættes, at en fuldtidsbeskæftiget arbejder 222 dage ∙ 7.4 timer = 1642 timer årligt. Beregningerne er
baseret på opgørelsen i det hidtidige nationalregnskab (ESA95), og afspejler ikke det hovedreviderede natio-
nalregnskab (ESA2010) fra Danmarks Statistik, der blev offentliggjort 15. september 2014. Det bemærkes, at
der i forlængelse af fremlæggelsen af forslag til finanslov for 2015 er offentliggjort et opdateret 2020-forløb.
Endvidere afspejler beregningerne ikke de opdaterede skøn i
Økonomisk Redegørelse,
december 2014.
Kilde: Egne beregninger på baggrund af
Opdateret 2020-forløb,
august 2014
Med venlig hilsen
Bjarne Corydon