Finansudvalget 2014-15 (1. samling)
FIU Alm.del
Offentligt
1499947_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
Finansministeren
25. februar 2015
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 239 (alm. del) af 20.
februar 2015
Spørgsmål
Vil ministeren oversende talepapir fra åbent samråd d. 20/2-2015 vedr. den
økonomiske vækst, jf. FIU alm. del – samrådsspørgsmål L.
Svar
Talen er gengivet nedenfor.
Med venlig hilsen
Finansministeren
Talepapir til Samrådsspørgsmål L stillet af Jacob Jensen (V), Mike Legarth (KF),
René Christensen (DF) og Ole Birk Olesen (LA)
[Indledning]
Tak for spørgsmålet og muligheden for endnu en gang at redegøre for
regeringens økonomiske politik i dette udvalg.
Lad mig indlede med at slå fast, at det er en topprioritet for regeringen at
skabe et stærkt grundlag for væksten i økonomien. Både her og nu, og på
længere sigt. For økonomisk fremgang er en betingelse for, at det fortsat er
attraktivt at investere i vellønnede arbejdspladser i Danmark, og for
danskernes velfærd.
[Status for dansk økonomi]
Derfor glæder jeg mig også over, at dansk økonomi er i fremgang. Vi har en
af de sundeste økonomier i Europa - det skal vi glæde os over.
Vi har nu haft fem kvartaler med vækst. Beskæftigelsen er steget med over
20.000 siden foråret 2013. Og færre mangler et arbejde.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 2 af 5
Samtidig er Danmarks konkurrenceevne styrket. Virksomhederne har fået
mere at lave. Eksporten er steget. Og boligmarkedet har det bedre.
Vi forventer, at fremgangen fortsætter for dansk økonomi og tager til i
styrke i den kommende tid. Det er også forventningen fra både
Nationalbanken, Det Økonomiske Råd og EU-Kommissionen.
Vi har i den seneste tid set, at renten er faldet til et historisk lavt niveau, og
pengepolitikken må siges at være ekstraordinær lempelig. Dollaren er styrket
over for euroen, så vi i Europa bedre kan sælge vores varer, og olieprisen er
faldet. Det er til gavn for både husholdninger og virksomheder.
Men dansk økonomi er fortsat et stykke fra at være oppe i fulde
omdrejninger. Vi er en lille åben økonomi, som bliver påvirket af en stadig
træg vækst i udlandet og usikkerhed om udviklingen i fx Ukraine og
Grækenland.
Vi kunne alle have ønsket, at genopretningen af væksten i dansk økonomi
var gået hurtigere. Der har været tilbageslag undervejs, men det har hele
tiden været en prioritet for regeringen at sikre, at fundamentet for vækst er
til stede – både på kort og på langt sigt.
[Regeringens politik I: Samspil med konjunktursituationen]
Vi har, siden vi tiltrådte som regering, haft fokus på at føre en balanceret
økonomisk politik, som både er sund og ansvarlig, og som har holdt hånden
under vækst og beskæftigelse gennem den økonomiske krise.
Vi har igangsat massive offentlige investeringer, og de offentligt styrede
investeringsniveauer er fortsat historisk høje.
Samtidig har vi prioriteret råderum til at udbygge velfærden. For regeringen
synes ikke, at nulvækst er vejen frem.
Med regeringens politik er der skabt plads til en vækst i ressourcerne til
offentligt forbrug på ca. 20 mia. kr. fra 2014 til 2020. Vel at mærke samtidig
med, at vi indfrier målsætningerne om strukturel balance mellem indtægter og
udgifter i 2020 og holdbare offentlige finanser på langt sigt.
Den ansvarlige linje i finanspolitikken er med til at fastholde tilliden til den
danske økonomi. Danmark er et af de få lande med AAA-rating.
Samtidig skal jeg minde om, at regeringens kurs i den økonomiske politik har
bidraget til, at Danmark i sommers kom ud af den EU-henstilling, vi var
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 3 af 5
havnet i på grund af udsigten til for store offentlige underskud under den
borgerlige regering.
Her skal vi blive.
Fordi dansk økonomi fortsat er et stykke fra at være oppe i omdrejninger, så
fastholder vi i 2015 en lempelig finanspolitik, som understøtter økonomien
mest muligt inden for ansvarlige rammer. Det, synes jeg, er fornuftigt og
afstemt med den aktuelle konjunktursituation.
I takt med, at genopretningen af dansk økonomi får mere fart, skal vi til stille
og roligt at trække den lempelige finanspolitik tilbage og tilpasse
finanspolitikken til en ny konjunktursituation. Det gælder ikke mindst nu,
hvor pengepolitikken er lempet yderligere.
[Den begyndende fremgang i dansk økonomi har ikke brug for nulvækst]
Man er jo i sin gode ret til at have forskellige holdninger til, hvordan
finanspolitikken og i det hele taget, hvordan vores samfund skal indrettes.
Uden at afsløre for meget kan jeg godt vist godt røbe, at oppositionen ønsker
en mindre offentlig sektor, end jeg gør.
Men hvis oppositionen, ligesom jeg, er optaget af at fastholde den økonomiske
fremgang og ikke kvæle opsvinget – ja så har jeg svært ved at forstå det
gentagne argument om nulvækst, som fremføres i forskellige former.
På det seneste har Liberal Alliance fremlagt deres risikable
velfærdseksperiment, hvor blandt andet hver 10. offentlig ansat skal spares
væk.
Udover, at det er en grundlæggende ændring af vores samfund i en retning,
som jeg ikke er enig i – så er det heller ikke den medicin, Danmark har brug
for for at sikre væksten i de kommende år.
Med en så brat tilpasning af den offentlige sektor risikerer ledigheden at stige i
en årrække, fordi der vil gå tid, før der bliver plads til flere ansatte i den private
sektor.
Jeg synes ikke, tiden er til at spille hazard med genopretningen af dansk
økonomi. Tværtimod synes jeg, vi skal fortsætte en balanceret fokus i
finanspolitikken, samtidig med at vi sikrer, at fundamentet for vækst er til
stede.
[Regeringens politik II: Reformer og vækst]
Fundamentet for vækst skal være til stede ikke kun på kort sigt, men også på
den lange bane.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1499947_0004.png
Side 4 af 5
Et langsigtet fokus på vækst er en betingelse for, at vi også i fremtiden kan
have et højt velstandsniveau med gode og vellønnede arbejdspladser. At vi
også om fem og ti år har råd til et velfungerende sundhedsvæsen, et godt
uddannelsessystem og social tryghed, hvor vi kan hjælpe samfundets svageste.
Regeringen har derfor gennemført en række reformer, der skal styrke
vækstpotentialet i dansk økonomi frem mod 2020. Reformerne har dels haft
fokus på at øge arbejdsudbuddet og dels haft fokus på at styrke
virksomhedernes rammevilkår og konkurrenceevne. Reformerne har øget den
langsigtede vækst med mere end 30 mia. kr. i 2020.
Med hensyn til at øge arbejdsudbuddet kan skattereformen fra 2012
eksempelvis fremhæves. Her nedsatte vi skatten på arbejde med i alt godt 14
mia. kr. blandt andet ved at forhøje beskæftigelsesfradraget samt forhøje
indkomstgrænsen for topskat. Skattereformen indeholdt desuden en
afskaffelse af den såkaldte ”iværksætterskat”, som VK-regeringen indførte i
2009.
Også reformen af førtidspensions- og fleksjobområdet fra 2012, reformen af
kontanthjælpssystemet fra 2013 samt reformen af SU-systemet fra 2013 kan
nævnes. Reformerne bidrager til at sikre, at unge får taget sig en uddannelse,
og at de, der kan arbejde, også får den rette hjælp og vejledning til at blive en
del af arbejdsmarkedet. Herved øges arbejdsudbuddet, og kvaliteten af
fremtidens arbejdsstyrke løftes.
Med hensyn til reformer, der styrker de private virksomheders rammevilkår og
produktivitet, vil jeg fremhæve Vækstplan DK fra 2013 samt Vækstpakke
2014 fra i sommers.
Med de to vækstpakker har vi gjort det billigere at være virksomhed i
Danmark. Vi har eksempelvis sænket selskabsskatten fra 25 pct. til 22 pct.
Og vi har reduceret virksomhedernes energiomkostninger markant blandt
andet ved at afskaffe energispareafgiften samt ved at lempe PSOen med i alt
13,2 mia. kr. Hertil kommer en tilbagerulning af forsyningssikkerhedsafgiften.
Med vækstpakkerne har vi også gjort det nemmere at være virksomhed i
Danmark. Vi har reduceret byrderne for virksomhederne blandt andet ved at
sætte fokus på sagsbehandlingstiderne i staten og kommunerne samt ved at
afskaffe næringsbrevordningen samt medielicensen for erhverv. Vi har
desuden iværksat tiltag, der skal gøre det hurtigere og smartere at bogføre og
afregne moms og skat.
Og så har vi sørget for bedre adgang til finansiering og likviditet for danske
virksomheder. Det er blandt andet sket ved at forlænge momskredittiden for
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1499947_0005.png
Side 5 af 5
små og mellemstore virksomheder samt ved at skabe bedre vilkår for
momsafregning for store virksomheder. Vi har desuden etableret en
vækstlåneordning for iværksættere, udvidet ordningen med små
vækstkautioner, og så har vi forlænget Eksportlåneordningen.
De mange tiltag vil gøre det mere attraktivt at investere og drive virksomhed i
Danmark.
Med de to vækstpakker er der endvidere iværksat tiltag, der skal øge
konkurrencen på danske markeder og forbedre danske virksomheders
produktivitet. Vi har blandt andet styrket konkurrencemyndighedernes
muligheder for at håndhæve konkurrencereglerne. Og så har vi fjernet en
række danske særregler og særlige standarder, der hidtil har fungeret som
markedsbarrierer for udenlandske virksomheder.
Som I nok kan høre, har regeringen allerede gjort meget for at forbedre
rammevilkårene for dansk erhvervsliv, understøtte den private jobskabelse og
få gang i den økonomiske vækst. Vi har således allerede indfriet godt ¾ af
vores målsætning om at øge væksten med 40 mia. kr. i 2020.
Og vi har stadig arbejdstøjet på.
[Kommende vækstinitiativer]
Som jeg nævnte indledningsvist, har regeringen planlagt en finanspolitik for
2015, som udnytter manøvrerummet og understøtter økonomien mest muligt
inden for ansvarlige rammer.
Og vi arbejder løbende videre med initiativer, der fortsat skal gøre det
attraktivt at skabe vellønnede arbejdspladser i Danmark og samtidigt indfri
regeringens vækstmålsætning.
Derfor vil der også komme flere tiltag, der styrker rammevilkårene for
virksomhederne, og som kan skabe vækst i hele Danmark.
Regeringen vil fremlægge disse på forsvarlig vis inden for de fastlagte
økonomiske rammer. Og så vi samtidigt kan fastholde vores mål om et løft af
den fælles velfærd.
Folketinget vil naturligvis blive gjort bekendt med regeringens vækstinitiativer,
når regeringen fremlægger dem.
Tak for ordet.