Finansudvalget 2014-15 (1. samling)
FIU Alm.del
Offentligt
1500664_0001.png
Finansministeren
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
26. februar 2015
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 233 af 16. februar 2015
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse, hvilke finanslovskonti fordelt på hovedkonti, der på finans-
loven for 2015 er omfattet af det generelle omprioriteringsbidrag samt størrelsen
af bidraget?
Svar
Regeringen beslutter i forbindelse med den årlige rammeudmelding for finanslov-
forslaget, hvorvidt der skal fastsættes et omprioriteringsbidrag. Det er praksis, at
omprioriteringsbidraget beregnes som en generel reduktion af driftsrammen og
lønsumsloftet – med visse undtagelser, jf. nedenfor – med 2 pct. i det korrigerede
tredje budgetoverslagsår (BO3).
På finanslovforslaget for 2015 er der således indbudgetteret et overordnet ompri-
oriteringsbidrag i 2018 (BO3). Det beløber sig til i alt 1.118 mio. kr. (2015-pl).
Omprioriteringsbidraget udmeldes på rammeniveau til samtlige ministerområder,
jf. bilag 1,
og er ved udmeldingen ikke fordelt på finanslovskonti. Ministerierne er
ansvarlige for den konkrete indbudgettering af omprioriteringsbidraget på hoved-
kontoniveau.
Det bemærkes, at budgetteringen i budgetoverslagsårene på finansloven ikke er
bindende.
Særlige ordninger og undtagelser for omprioriteringsbidraget
Omprioriteringsbidraget trækkes fra hovedparten af driftsrammen dog med en
række særlige ordninger og undtagelser.
Der gælder således særlige ordninger for områder omfattet af udgiftspolitiske mål-
sætninger mv., herunder følgende områder:
Forskning og uddannelse på universiteterne.
Øvrig forskningsaktivitet (bevillinger til forskningsråd mv.).
Ungdomsuddannelser, produktionsskoler, arbejdsmarkedsuddannelser og kor-
te samt mellemlange videregående uddannelser.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 2 af 3
Kulturelle uddannelser samt universitetsbiblioteksfunktionen.
Omprioriteringsbidraget opføres på disse områder på særskilte reserver på de om-
fattede ministerområder og tilbageføres til nye initiativer og prioriteringer på det
enkelte område. Omprioriteringen sker således inden for de enkelte ministeriers
rammer.
Det har endvidere været praksis, at kulturinstitutioner kun delvist er omfattet af
omprioriteringsbidraget, idet der de seneste år alene er trukket et omprioriterings-
bidrag på �½ pct.
Hertil kommer, at der ofte ikke trækkes et omprioriteringsbidrag på områder om-
fattet af forlig og flerårsaftaler. Det kan fx skyldes, at områderne af særlige grunde
helt undtages fra omprioriteringsbidraget, eller at omprioriteringsbidraget tilbage-
føres i forbindelse med indgåelse af en flerårsaftale. Tilbageførsel af ompriorite-
ringsbidraget skal i disse tilfælde blandt andet ses i sammenhæng med, at der i
flerårsaftaler ofte indarbejdes målrettede effektiviseringskrav.
Endelig undtages satspuljeinitiativer på driftsrammen.
Med venlig hilsen
Bjarne Corydon
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1500664_0003.png
Side 3 af 3
Bilag 1. Omprioriteringsbidrag ved rammeudmelding for FFL15
Tabel 1
Omprioriteringsbidrag ved udmeldingen af rammer for FFL15
2018
(2015-pl)
2
33
15
18
98
14
305
371
2
14
12
22
11
19
59
1
29
37
43
13
1118
Mio. kr.
§ 5. Statsministeriet
§ 6. Udenrigsministeriet
§ 7. Finansministeriet
§ 8. Erhvervs- og Vækstministeriet
§ 9. Skatteministeriet
§ 10. Økonomi- og Indenrigsministeriet
§ 11. Justitsministeriet
§ 12. Forsvarsministeriet
§ 14. Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter
§ 15. Social-, Børne- og Integrationsministeriet
§ 16. Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse
§ 17. Beskæftigelsesministeriet
§ 19. Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser
§ 20. Undervisningsministeriet
§ 21. Kulturministeriet
§ 22. Ministeriet for Ligestilling og Kirke
§ 23. Miljøministeriet
§ 24. Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
§ 28. Transportministeriet
§ 29. Klima-, Energi- og Bygningsministeriet
I alt