Finansudvalget 2014-15 (1. samling)
FIU Alm.del
Offentligt
1508222_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
Finansministeren
Den 17. marts 2015
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 230 (Alm. del) af 13.
februar 2015
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse, hvad effekten på de offentlige finanser vil være i hvert af
årene indtil 2020, hvis der indføres pris- og lønreguleret nulvækst i det offentlige
forbrug fra 2015? Ministeren bedes anvende den beregningstekniske forudsætning
om væksten i det offentlige forbrug i 2016 som anvendt i Budgetoversigt 3, 2014,
mens det for årene 2017-2020 bedes stemme overens med forudsætningerne i
regeringens 2020-plan. Beløb bedes oplyst i mio. kr. i 2015-priser.
Svar
I det makroøkonomiske forløb bag
Opdateret 2020-forløb,
august 2014 forudsættes
realvæksten i det offentlige forbrug at udgøre ca. 0,6 pct. årligt i gennemsnit frem
til 2020. Pris- og lønreguleret nulvækst fra 2015 skønnes på den baggrund at redu-
cere offentligt forbrug (ekskl. afskrivninger) med ca. 16 mia. kr. i 2020,
jf. tabel 1.
Det bemærkes, at pris- og lønreguleret nulvækst fra 2014 reducerer det offentlige
forbrug (ekskl. afskrivninger) med ca. 20 mia. kr. i 2020,
jf. svar på Finansudvalgets
spørgsmål nr. 202 af 19. januar 2015.
Tabel 1
Stigning i offentligt forbrug (ekskl. afskrivninger) i forhold til året før
Stigning fra
2014
20,0
0
Stigning
fra 2015
15,8
0
Mia.kr. (2015-priser)
Opdateret 2020-forløb
Nulvækst fra 2015
2015
4,1
0
2016
3,3
0
2017
3,8
0
2018
2,9
0
2019
2,9
0
2020
2,9
0
Anm.: Stigningen i det offentlige forbrug er opgjort ekskl. afskrivninger, der er en beregnet størrelse, som kommer
udover de direkte offentlige forbrugsudgifter til løn, varekøb mv. Beregningerne er baseret på opgørelsen i
det hidtidige nationalregnskab (ESA95), og afspejler ikke det hovedreviderede nationalregnskab (ESA2010)
fra Danmarks Statistik, der blev offentliggjort 15. september 2014.
Kilde: Opdateret
2020-forløb, august 2014 og
egne beregninger
Siden
Opdateret 2020-forløb,
august 2014 påvirker følgende forhold særligt opgørel-
sen af det offentlige forbrug (ekskl. afskrivninger) fra 2015 til 2020:
Skønnet for realvæksten i det offentlige forbrug fra 2015 til 2016 er isoleret set
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1508222_0002.png
Side 2 af 2
nedjusteret med ca. 0,5 pct. (ca. 2�½ mia. kr.) som følge af merudgifter til asyl-
området mv. i 2015. Såfremt der korrigeres for merudgifterne til asyl mv., der
primært blev finansieret ved den udgiftsneutrale omfordeling inden for udvik-
lingsbistanden i 2015, vil den årlige vækst i det offentlige forbrug fra 2014 til
2016 – alt andet lige - blive mere jævn, idet realvæksten fra 2014 til 2015 vil
udgøre ca. 1,0 pct., og realvæksten fra 2015 til 2016 vil udgøre ca. 0,6 pct.,
jf.
svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 183 af 9. januar 2015.
Opgørelsen af de nominelle offentlige forbrugsudgifter påvirkes endvidere af en
række ændringer i forbindelse med hovedrevisionen af nationalregnskabet. Her-
under, at udgifter til forskning og udvikling mv. (F&U) omklassificeres fra forbrug
til offentlige investeringer.
En sammenhængende opgørelse af stigningen i det offentlige forbrug fra 2015 til
2020 baseret på det hovedreviderede nationalregnskab kan først foretages, når der
foreligger en ny mellemfristet fremskrivning i forbindelse med
Konvergensprogram
2015.
Nedenstående opgørelse skal således betragtes som et beregningsteknisk
eksempel med udgangspunkt i de anførte forudsætninger i spørgsmålet.
Forskellen mellem nulvækst i offentligt forbrug og et forløb med de beregnings-
tekniske forudsætninger anført i spørgsmålet fremgår af
tabel 2.
Det bemærkes, at såfremt der korrigeres for merudgifterne til asyl mv. (jf. oven-
for) vil forskellen i offentligt forbrug (ekskl. afskrivninger) mellem nulvækst og det
beregningstekniske forløb være ca. 2�½ mia. kr. større i 2020.
Tabel 2
Stigning i offentligt forbrug (ekskl. afskrivninger) i forhold til året før – beregningsteknisk eksempel
Stigning
fra 2014
20.100
20.100
0
Stigning
fra 2015
13.200
15.700
0
Mio.kr. (2015-priser)
Beregningsteknisk eksempel
1)
Beregningsteknisk eksempel
korrigeret for asyludgifter mv.
Nulvækst fra 2015
2015
2)
6.900
4.400
0
2016
2)
700
3.200
0
2017
3.800
3.800
0
2018
2.900
2.900
0
2019
2.900
2.900
0
2020
2.900
2.900
0
1) Realvæksten i det offentlige forbrug er i 2016 baseret på decembervurderingen 2014, mens stigningen i det of-
fentlige forbrug i 2017-2020 er forudsat at vokse i takt med seneste mellemfristede fremskrivning (jf. tabel 1)
2) I
svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 183 af 9. januar 2015
blev det offentlige forbrug opgjort inkl. afskrivninger.
Kilde: Opdateret
2020-forløb,
august 2014,
Økonomisk Redegørelse,
december 2014
og
egne beregninger.
Det bemærkes endvidere, at virkningerne på den strukturelle offentlige saldo
overordnet svarer til de anførte virkninger på det offentlige forbrug.
Med venlig hilsen
Bjarne Corydon