Finansudvalget 2014-15 (1. samling)
FIU Alm.del
Offentligt
1498872_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
Finansministeren
23. februar 2015
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 225 (Alm. del) af 2. febru-
ar 2015 stillet efter ønske fra Ole Birk Olesen (LA)
Spørgsmål
Vil ministeren på baggrund af svaret på spørgsmål 246 (2013-14) oplyse hvad
skatte- og afgiftsbetalingen er fordelt på indkomstdeciler før forslagenes virkning
og efter forslagenes virkning?
Svar
Den gennemsnitlige skatte- og afgiftsbetaling for de 10 pct. af befolkningen med
de laveste disponible indkomster udgør ca. 48.900 kr. efter gældende regler i 2015-
niveau. Med de forslag, som LA har præsenteret i finansudvalgets spørgsmål 246
(2013-14), reduceres skatte- og afgiftsbetalingen med ca. 11.500 kr. til 37.400 kr.,
jf. tabel 1.
Tabel 1
Gennemsnitlig skatte- og afgiftsbetaling, 2015
Indkomstdecil
5.
6.
1.
Gældende regler
Efter LA’s forslag
Reduktion
48.900
37.400
11.500
2.
64.800
52.800
11.900
3.
75.700
62.400
13.300
4.
87.800
70.600
17.300
7.
8.
9.
10.
97.300 109.900 127.300 143.500 169.200 276.300
76.900
20.300
86.500 101.000 113.700 134.100 214.300
23.300
26.300
29.800
35.100
62.100
Anm.: Skatter og afgifter er opgjort for familien og fordelt ligeligt på familiens medlemmer. Personerne og deres
skatte- og afgiftsbetaling er herefter indplaceret i indkomstdeciler efter størrelsen på deres
familieækvivalerede disponible indkomst i 2012. Afgifterne omfatter husholdningernes betaling af moms,
motorafgifter (registreringsafgift og vægtafgift), energiafgifter, ejendomsskatter, stempelafgifter, arveafgifter
og øvrige punktafgifter. Skattebetalingen omfatter arbejdsmarkedsbidrag, ejendomsværdiskat samt statslige-
og kommunale indkomstskatter. Afgifterne er fremskrevet fra 2011 til 2015 med udgangspunkt i den
forventede udvikling i makroprovenuet for de enkelte afgifter, mens skatterne er beregnet med
udgangspunkt i den skønnede udvikling i grundlagene fra 2012 til 2015 for de enkelte skatter samt virkning
af skatteændringer i perioden. Den opgjorte reduktion er opgjort før afrunding i tabellen.
Kilde: Egne beregninger på basis af Danmarks Statistiks forbrugsundersøgelse samt stikprøver på 3,3 pct. af
befolkningen.
For de 10 pct. af befolkningen med de højeste disponible indkomster er reduktio-
nen i skatte- og afgiftsbetalingen på 62.100 kr., dvs. næsten 5�½ gange reduktionen
for de 10 pct. med de laveste disponible indkomster.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 2 af 2
Reduktionen i skatte- og afgiftsbetalingen skal ses i sammenhæng med, at LA’s
forslag også indebærer en reduktion i overførselsindkomsterne og værdien af den
offentlige service, med ca. 20.000 kr. for de lavere indkomstgrupper og 12.500 kr.
for de høje indkomstgrupper. Dermed er tabet af overførselsindkomst og offent-
lig service større end gevinsten af lavere skatte- og afgiftsbetaling for de 40 pct. af
befolkningen med de laveste disponible indkomster,
jf. svaret på finansudvalgets
spørgsmål 246 (2013-14).
Det bemærkes, at opgørelsen af afgiftsbetalingen er baseret på Danmarks Stati-
stiks forbrugsundersøgelse, der er en relativt lille stikprøve af den danske befolk-
ning (ca. 2.600 husstande) og dermed er forbundet med betydelig usikkerhed. En-
delig skal det bemærkes, at de opgjorte afgiftsændringer er baseret på nogle bereg-
ningstekniske principper, som ikke nødvendigvis på alle punkter er 100 pct. konsi-
stente med opgørelsesprincipperne i Danmarks Statistiks forbrugsundersøgelse.
Med venlig hilsen
Bjarne Corydon