Finansudvalget 2014-15 (1. samling)
FIU Alm.del
Offentligt
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
Finansministeren
Den 20. februar 2015
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 218 (Alm. del) af 26.
januar 2015 stillet efter ønske fra Frank Aaen (EL)
Spørgsmål
Vil ministeren skønne over Gini-effekten af aftaler om finansloven for 2014?
Svar
Aftalerne om Finansloven for 2014 omfatter en række nye initiativer samt frem-
rykkelse af en række tidligere besluttede initiativer i hhv. Aftale om skattereform,
juni 2012 og Aftaler om Vækstplan DK, april 2013.
Det skønnes, at aftalerne om Finansloven for 2014 – inklusive virkningerne af de
fremrykkede initiativer – isoleret set reducerer indkomstforskellene i 2014 med
cirka 0,05 pct.point målt ved Gini-koefficienten,
jf. tabel 1.
Opgjort eksklusive
virkningerne af de fremrykkede initiativer skønnes indkomstforskellene i 2014
reduceret med ca. 0,04 pct.-point målt ved Gini-koefficienten.
I fordelingsberegningen indgår som udgangspunkt de umiddelbare provenuvirk-
ninger (opgjort efter indkomstskat, men før tilbageløb af moms og afgifter og
uden saldovirkninger af afledt adfærd) af de dele af aftalen, der direkte påvirker
husholdningernes disponible indkomster. Herudover indregnes ændringer i det
offentlige forbrug som en provenuækvivalent ændring i de såkaldte udvidede for-
brugsmuligheder (dvs. ændringen i den disponible indkomst tillagt værdien af æn-
dringen i det offentlige forbrug).
Af den samlede reduktion af indkomstforskellene i 2014 kan ca. halvdelen (sva-
rende til ca. 0,02 pct.point målt ved Gini-koefficienten) tilskrives initiativer, der
direkte påvirker de disponible indkomster.
Det omfatter forhøjelsen af jobfradraget pr. arbejdstime for kontanthjælpsmodta-
gere med deltidsbeskæftigelse fra ca. 15 kr. til ca. 25 kr. pr. time og indsatsen mod
hjemløshed blandt unge. Hertil kommer den aftalte fremrykkelse af forhøjelsen af
det almindelige beskæftigelsesfradrag og det særlige beskæftigelsesfradrag for enli-
ge forsørgere, som indgår i skattereformen fra 2012.
Finanslovaftalen indebærer, at det almindelige beskæftigelsesfradrag er højere, end
det ellers ville have været, i perioden 2014-2017, hvorefter det har det samme ni-
veau som i Aftale om skattereform fra 2012. Endvidere indfases det særlige be-