Finansudvalget 2014-15 (1. samling)
FIU Alm.del
Offentligt
1418377_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
Finansministeren
Den 10. november 2014
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 20 af 10. oktober 2014
stillet efter ønske fra Jesper Petersen (S)
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse, hvad realvæksten i det offentlige forbrug var i kommunerne
i 2011, 2012 og 2013 jf. tabel 2.7 i Finansministeriets Budgetredegørelse 2 fra
august 2014? Ministeren bedes oplyse væksten i pct. og hvad det svarer til i mia.
kr.
Svar
Det bemærkes indledningsvist, at det er
kommunernes serviceudgifter,
som er relevante
ift. regeringens økonomiaftaler med kommunerne og ift. den overordnede styring
af de kommunale udgifter til service (det kommunale udgiftsloft). En opgørelse af
den reale udvikling i kommunernes serviceudgifter i perioden 2011 til 2013
fremgår af
svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 349 af 30. juni 2014.
I det konkrete Finansudvalgsspørgsmål bliver der spurgt til den reale udvikling i
det offentlige forbrug i kommunerne i nationalregnskabsmæssig sammenhæng,
som bl.a. fremgår af Finansministeriets
Budgetoversigt.
Det bemærkes, at opgørelsen
af kommunernes serviceudgifter afviger fra opgørelsen af det offentlige forbrug i
kommunerne i nationalregnskabet,
jf. boks 1.
Boks 1
Kommunernes serviceudgifter og det offentlige forbrug i kommunerne i nationalregnskabet
Der er forskel mellem opgørelsen af kommunernes serviceudgifter og opgørelsen af det offentlige forbrug i
kommunerne i nationalregnskabet. Det skyldes bl.a. at:
I opgørelsen af kommunernes serviceudgifter er der taget højde for opgaveændringer fra 2011 til 2013.
Danmarks Statistik korrigerer derimod ikke for den flytning af opgaver, der løbende finder sted mellem de
offentlige delsektorer. Dermed kan den faktiske udvikling i det offentlige forbrug i kommunerne afspejle
opgaveflytning mellem de offentlige delsektorer.
I nationalregnskabsmæssig sammenhæng er det kun tilnærmelsesvist muligt at beregne den reale udvikling i det
offentlige forbrug i kommunerne, da pris- og lønudviklingen for det samlede offentlige forbrug anvendes. Denne
kan afvige fra den faktiske pris- og lønudvikling i kommunerne.
Det offentlige forbrug i kommunerne i nationalregnskabet dækker bl.a. over afskrivninger, udgifter til
seniorjobordning mv. Disse udgifter er ikke en del af opgørelsen af kommunernes serviceudgifter.
Ifølge tabel 2.7 i
Budgetoversigt 2, august 2014
var realvæksten i det offentlige forbrug
i kommunerne -3,1 pct. i 2011, -0,1 pct. i 2012 og 1,1 pct. i 2013,
jf. tabel 1.
Opgørelsen er lavet med udgangspunkt i det tidligere nationalregnskab (ESA95),
der var grundlag for konjunkturvurderingen i august.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1418377_0002.png
Side 2 af 2
Tabel 1
Offentligt forbrug i kommunerne, 2011-2013 –
tidligere nationalregnskab (ESA95)
Mia. kr. (2013-priser)
2011
2012
2013
Offentligt forbrug
- realvækst ift. året forinden (pct.)
- realvækst ift. året forinden (mia. kr.)
250,6
-3,1
-8,1
250,3
-0,1
-0,3
253,1
1,1
2,8
Kilde: Danmarks Statistik,
Budgetoversigt 2, august 2014
og egne beregninger.
Danmarks Statistik har offentliggjort et hovedrevideret nationalregnskab, der
rækker frem til og med 2013. Revisionen har medført en række ændringer vedr.
opgørelsen af det offentlige forbrug
1
, hvilket også har påvirket opgørelsen af
udviklingen i det reale offentlige forbrug i kommunerne,
jf. tabel 2.
Tabel 2
Offentligt forbrug i kommunerne, 2011-2013 –
hovedrevideret nationalregnskab (ESA2010)
Mia. kr. (2013-priser)
Offentligt forbrug
- realvækst ift. året forinden (pct.)
- realvækst ift. året forinden (mia. kr.)
2011
250,3
-2,0
-5,2
2012
248,7
-0,7
-1,7
2013
249,9
0,5
1,2
Anm.: Opgørelsen af realvæksten i det offentlige forbrug er baseret på den såkaldte input-metode, der hidtil har været
anvendt i nationalregnskabet, og måler væksten i de ressourcer, som tilføres den offentlige sektor.
Kilde: Danmarks Statistik og egne beregninger.
Med venlig hilsen
Bjarne Corydon
Ændringerne skal bl.a. ses i lyset af en ændret beregning af såkaldt imputerede bidrag til tjenestemandspensioner, hvilket
isoleret set reducerer lønudgiften de senere år, en ændret afgrænsning af den offentlige sektor, og at udgifter til F&U i det
hovedreviderede nationalregnskab betragtes som investeringer. For yderligere information om hovedrevisionen af
nationalregnskabet henvises der til
http://www.fm.dk/nyheder/pressemeddelelser/2014/09/nyt-hovedrevideret-nationalregnskab-
offentliggjort/.
1