Finansudvalget 2014-15 (1. samling)
FIU Alm.del
Offentligt
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
Finansministeren
6. februar 2015
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 183 (Alm. del) af 9. januar
2015
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, hvor mange ekstra mia. kr. regeringen har næste år
(2016) til at øge det offentlige forbrug (realt) i forhold til en situation, hvor det
offentlige forbrug voksede med 0,0 pct.? Ministeren bedes desuden oplyse, hvor-
ledes væksten skal fordeles mellem kommuner, regioner og stat.
Svar
Skønnet for realvæksten i det offentlige forbrug i et enkelt år kan blive påvirket af
en lang række tekniske forhold. En retvisende sammenligning mellem forskellige
vækstrater for udviklingen i det offentlige forbrug bør derfor inkludere flere år.
I regeringens seneste mellemfristede fremskrivning (Opdateret
2020-forløb,
august
2014) er der forudsat en realvækst i det offentlige forbrug på i gennemsnit ca. 0,6
pct. årligt fra 2014 til 2020. Sammenlignet med et scenarie, hvor det offentlige
forbrug stiger med 0,0 pct. vil der således være i gennemsnit ca. 3 mia. kr. mere til
offentligt forbrug hvert år frem mod 2020,
jf. svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 51
(Alm. del) af 31. oktober 2014.
Det seneste skøn for det offentlige forbrug (december 2014) viser en realvækst fra
2014 til 2016 på i alt ca. 1,6 pct. (ca. 8�½ mia. kr.), hvilket svarer til en gennemsnit-
lig årlig vækst i de to år på ca. 0,8 pct. (ca. 4¼ mia. kr.).
Det bemærkes i den forbindelse, at skønnet for realvæksten i det offentlige for-
brug i 2015 isoleret set er opjusteret med ca. 0,5 pct. (ca. 2�½ mia. kr.) som følge af
merudgifter til asylområdet mv. Det indebærer, at realvæksten i det offentlige for-
brug fra 2014 til 2016 ikke fordeles ligeligt mellem årene, idet realvæksten fra 2014
til 2015 udgør ca. 1,5 pct. (ca. 7¾ mia. kr.) og realvæksten fra 2015 til 2016 udgør
ca. 0,1 pct. (ca. ¾ mia. kr.),
jf. Budgetoversigt 3, december 2014.
Opjusteringen af skønnet for realvæksten i det offentlige forbrug i 2015 skal ses i
sammenhæng med, at regeringen på finansloven for 2015 foretog en udgiftsneu-
tral omfordeling af midler inden for den samlede udviklingsbistand, således at de
øgede udgifter til asylområdet mv., der indregnes som offentligt forbrug, primært
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk