Finansudvalget 2014-15 (1. samling)
FIU Alm.del
Offentligt
1491774_0001.png
God arbejdsgiveradfærd i staten
Foreløbigt udkast til målbillede august 2014
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1491774_0002.png
Hovedbudskaber
Resume af udkast til målbillede
Nøgleobservationer
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1491774_0003.png
Målbillede for god arbejdsgiveradfærd
Definition
God arbejdsgiveradfærd
Resultater
God arbejdsgiver-
adfærd:
At statslige ledere
kender deres
ledelsesrum og i
tillidsfuld dialog med
medarbejderne
anvender det effektivt
til at varetage
kerneopgaver og
opnå strategiske mål
Personale-
B
ressourcer
A
Strategisk
retning
Tillidsbaseret og
C
resultatorienteret
kultur
Skabe
resultater til
gavn for
borgerne
D
Ledelsesinformation og
benchmarking
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1491774_0004.png
Målbilledet – 5 Hovedbudskaber
A
Sæt en klar
strategisk retning
med fokus på institutionens
kerneopgaver.
Benyt strategien som aktivt
styringsredskab,
ved at:
Operationalisere strategien i
klare resultatmål for alle enheder
Sikre at strategien har en høj grad af
medarbejderforankring
Tilpasse
ressourceforbruget
løbende så det understøtter de strategiske opgaver
B
Anvend
personaleressourcerne
effektivt ift. at løse institutionens strategiske mål, ved at:
Sikre at
personale- og kompetencesammensætning
stemmer overens med institutionens
kompetencebehov
præstationer
Prioritere
lønmidler
for at sikre omkostningseffektivitet samt fleksibilitet til at kunne belønne gode
Optimere den
tilgængelige arbejdstid
og prioritere den til at
løse kerneopgaver
C
Understøt en
tillidsbaseret og resultatorienteret kultur,
ved at:
Skabe
tillidsfuldt samarbejde
med medarbejderne ved transparens og inddragelse
Udøve
præstationsledelse
for ledere og medarbejderes ved at opstille klare mål eller kriterier for
præstationer, praktisere løbende feedback og anvende anerkendelse og udvikling målrettet
Anvende
kompetenceudvikling
systematisk til at understøtte institutionens kompetencebehov
Måle alle væsentlige aspekter af
arbejdsmiljøet
og foretage fokuserede indsatser for at forbedre det
D
Anvend
ledelsesinformation
systematisk til løbende forbedringer af institutionens opgaveløsning,
ressourceforbrug, kultur og arbejdsmiljø
Fokusér
på det der er
væsentligt
for den konkrete institution og
insistér
på at indsatser
styrker
E
adfærden
i alle led
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1491774_0005.png
Målbilledets 19 kategorier
Dimension
Strate-
A gisk
retning
Underdimension
Forankret og
operationaliseret
strategi
Kategorier
Fastlagt og forankret strategisk retning og mål
Operationelle mål og planer
Ressourcestyring og organisationsstruktur
Personale- og kompetencesammensætning
Rekruttering
Personale
Personale-
B ressourcer
Arbejdstid
Tilrettelæggelse og honorering af arbejdstid
Lokalt bestemt arbejdsgiverbetalt fravær
Sygdomsrelateret fravær
Ferieplanlægning
Anvendelse af tid på kerneaktiviteter
Styring af samlede lønudgifter
Fordeling og udmøntning af lokal løn
Løn
Præstations- og
kompetence-
udvikling
C Kultur
Tillid og
samarbejde
Præstationsledelse af ledere og medarbejdere
Kompetenceudvikling
Ledelsesmæssig transparens og troværdighed
Inddragelse af medarbejdere
Samarbejde og videndeling
Arbejdsmiljø
Arbejdsmiljø
Ledelses-
D under-
støttelse
Ledelses-
information
Rapportering til ledelsen
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1491774_0006.png
Definitionen af god arbejdsgiveradfærd under
hver kategori baseres på trinvis tilgang
Vi excellerer og
forbedrer
Fremragende
resultater fra
indsatsen kan
dokumenteres og
der er en proces for
løbende forbedring
Vi måler og kan se
resultater
Vi gør
Indsatsen evalueres systematisk
(kvantitativt og/eller kvalitativt) og
resultater heraf kan dokumenteres.
Evaluering er del af
ledelsesinformation
Vi ved
Kendskab til ledelsesrummet omsættes til fokuserede
indsatser i forhold til adfærd, der kan understøttes af
koncepter, retningslinjer mv.
Ingen eller
begrænset
kendskab til
ledelsesrummet
Kendskab til ledelsesrummet
Relevant data er del af ledelsesinformation
Skala for God Arbejdsgiveradfærd
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1491774_0007.png
Hovedbudskaber
Resume af udkast til målbillede
Nøgleobservationer
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1491774_0008.png
Målbillede: Strategisk retning (1/1)
Under-
dimension
Kategori
Fastlagt og
forankret
strategisk
målbillede
God arbejdsgiveradfærd indebærer bl.a.
Strategiprocessen drives af topledelsen og opbygges om tre sammenhængende
hovedelementer med typisk en årlig opdatering af en mål- og resultatplan:
i.
Ledelsen fastlægger et flerårigt strategisk målbillede, hvor der fx sættes pejlemærker for
institutionens kerneopgaver.
ii.
Ledelsen fastlægger maks. 5-10 konkrete mål (fx ud fra SMART-kriterier), der er direkte
koblet til det strategiske målbillede, og hvor ca. 1-3 af målene kan vedrøre den interne
administration (fx god økonomistyring, effektiv administration og god arbejdsgiveradfærd)
For driftslignende kerneopgaver opstilles typisk objektive, kvantitative mål
For policylignende kerneopgaver tilstræbes objektive, kvantitative mål, men i videre
udstrækning kan anvendes mere skønsmæssige og kvalitative mål
iii.
Ledelsen foretager en løbende opfølgning på mål med kobling til økonomi baseret på klar
og letforståelig ledelsesinformation med udgangspunkt i et fastlagt koncept med henblik
på, at mål- og resultatplanen anvendes som et aktivt styringsværktøj
Herudover fastlægger ledelsen mål for øvrige opgaver, som ikke er omfattet af mål- og
resultatplanen, i fx driftsdokumenter. Der foretages relevant opfølgning herpå
Det strategiske målbillede og de konkrete mål udvikles i relevant omfang i en involverende
proces med ledere og medarbejdere og formidles til og forankres i institutionen
Ledelsen evaluerer regelmæssigt (fx årligt), om strategien og målene er tydelige og forankret
hos både ledere og medarbejdere
Ledelsen fastlægger årlige operationelle mål for institutionens enheder og hvilke aktiviteter og
ressourceforbrug, der skal føre til realisering heraf. De operationelle mål fastlægges med
udgangspunkt i SMART-kriterierne og er direkte koblet til de strategiske mål
Der udarbejdes handleplaner fx arbejdsprogrammer, som beskriver hvornår, hvordan, af
hvem og med hvilket forventet ressourcetræk de operationelle mål opnås
Operationelle mål og handleplaner fx arbejdsprogrammer forankres hos medarbejderne -
bl.a. ved involvering i udarbejdelsen og gennem kobling til præstationsledelse
Ledelsen foretager en løbende opfølgning på fremdrift og udfordringer mellem henholdsvis
topleder og leder samt leder og medarbejdere med henblik på, at de operationelle mål og
handleplaner fx arbejdsprogrammer anvendes aktivt som styrings- og ledelsesværktøj
Den overordnede ressourcestyring af personaleanvendelse og den valgte organisationsstruktur
er afledt af det strategiske målbillede og de operationelle mål:
Organisationsstruktur - fx organisering af enheder, centre, kontorer mv. - er tilpasset
strategi, operationelle mål, kerneopgaver og understøtter en effektiv opgavevaretagelse
Personalenormering eller -budget for hver enhed fastlægges årligt ud fra de operationelle
mål og de planlagte aktiviteter til at nå målene fx ved anvendelse af aktivitetsbaseret
budgettering
Ændringer i strategiske prioriteter og operationelle mål medfører systematisk tilpasninger
af personaleressourcer og organisationsstruktur
Ledelsen foretager løbende opfølgning på, om personaleforbrug og organisationsstruktur
afspejler strategiske prioriteter og enhedernes opfyldelse af operationelle mål
Formuleret
og forankret
strategisk
retning
Operationelle
mål og planer
Ressource-
styring og
organisations-
struktur
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1491774_0009.png
Målbillede: Personaleressourcer (1/3)
Under-
dimension
Kategori
God arbejdsgiveradfærd indebærer bl.a.
Ledelsen tager aktivt stilling til hvilke kompetencer, som – aktuelt og fremtidigt - er
væsentlige for, at organisationen kan nå de strategiske mål, herunder hvilken overordnet
stillingsstruktur (fx ledelsesspænd, konsulentratio mv.) og hvilken overordnet
faggruppesammensætning, der bedst understøtter:
Nødvendig kvalitet i opgaveløsningen og meningsfuld personaleledelse
Omkostningseffektivitet – fx ved at opgaver løses på lavest mulige stillingsniveau
Ledelsen har kendskab til institutionens aktuelle kompetencesituation, stillingsstruktur og
faggruppesammensætning
Der er en prioriteret håndtering af eventuelle væsentlige forskelle mellem kompetencebehov-
og situation ved fx:
Årlige mål for kompetenceudvikling af eksisterende medarbejdere
Tilpasninger af personalesammensætning ved fx rekrutteringer, rokeringer, afvikling mv.
Ledelsen tager stilling til, om det er mest hensigtsmæssigt, at institutionen har udvalgte
kompetencer internt eller eksempelvis kan udlicitere
Der er en rekrutteringstilgang, som er afledt af organisationens aktuelle og fremtidige
kompetencebehov (fx 3-5 år frem), herunder definition af mål for rekruttering,
rekrutteringsmålgrupper og præferencer blandt disse samt rekrutteringskilder (fx
uddannelsesinstitutioner)
Der er en systematisk rekrutteringsproces som fx drives af HR i tæt samarbejde med
personaleledere
Der er standardiserede introduktionsprogrammer for nye medarbejdere
Der er opfølgning på rekrutteringsindsats baseret på fx antal ansøgere per stillingsopslag,
frafald efter første år, opnåelse af ønskede kompetencer mv..
Personale-
og kompetence-
sammensætning
Personale
Rekruttering
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1491774_0010.png
Målbillede: Personaleressourcer (2/3)
Under-
dimension
Kategori
Tilrettelæg-
gelse og
honorering af
arbejdstid
God arbejdsgiveradfærd indebærer bl.a.
Ledelsen tilrettelægger arbejdstiden med udgangspunkt i de strategiske prioriteringer og mål
under hensyntagen til medarbejderne med henblik på at sikre en effektiv opgaveløsning:
Ledelsen har løbende kendskab til omfanget og udviklingen i arbejdstid (fx antal over-
/undertimer, over-/merarbejdestimer, afspadseringstimer) og værdien heraf samt afledte
lønudgifter (fx udbetalt over-/merarbejde, ulempeydelser mv.)
Ledelsen sikrer løbende, at personalelederne kender og aktivt anvender deres
ledelsesrum i forhold til at sikre en effektiv arbejdstidstilrettelæggelse – fx gennem
fastlæggelse af retningslinjer og, at HR aktivt følger op på praksis. Effektiv
arbejdstidstilrettelæggelse indebærer bl.a. benyttelse af muligheden for:
Udligning af eventuelle udsving i arbejdstiden inden for normperioden samt
tilrettelæggelse af afspadsering i eventuelle lavaktivitetsperioder
Kvantitative og kvalitative skøn ved opgørelse af merarbejde
Udnyttelse af rådighedsforpligtelse
Ledelsen har kendskab til omfanget af samt omkostningerne til eventuelle
stillingsbetingede nuldage (fx 39/11 ordning), chef- og konsulentdage o. lign., og
eventuelle ordninger modsvarer fordele for institutionen
Praksis vedrørende tilrettelæggelse og honorering af arbejdstiden evalueres løbende -
herunder ved inddragelse af såvel interne som eksterne benchmarks
Eventuel indgåelse af lokale aftaler o. lign. sker med udgangspunkt i institutionens strategiske
prioriteringer og mål samt under hensyntagen til medarbejderne med henblik på at sikre en
effektiv opgaveløsning:
Ledelsen har kendskab til i hvilket omfang ledelsesrummet indskrænkes og de afledte
omkostninger heraf
I eventuelle flekstidsaftaler tages bl.a. højde for:
Skelnen mellem flekstid og over-/merarbejde
Benyttelse af rådighedsforpligtelse
Om ansatte, som ikke har adgang til over- og merarbejdshonorering (fx chefer og
konsulenter), bør være omfattet
Fikstid
Ledelsen har kendskab til omfanget af alle former for lokalbestemt arbejdsgiverbetalt fravær
samt de afledte omkostninger:
Kalenderbestemt fravær (fx grundlovsdag, juleaftensdag og nytårsaftensdag)
Begivenhedsbetinget fravær (fx lægebesøg, bryllup, flytning mv.)
Omfanget af lokalbestemt arbejdsgiverbetalt fravær er modsvaret af fordele for institutionen
og samlet set omkostningseffektivt, herunder baseret på en stillingtagen til om fraværet kan
afvikles ved fx anvendelse af fleksibel arbejdstid/flekstid eller afspadsering og feriedage
Arbejdstid
(1/2)
Lokalbestemt
arbejdsgiver-
betalt fravær
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1491774_0011.png
Målbillede: Personaleressourcer (3/3)
Under-
dimension
Kategori
Sygdoms-
relateret
fravær
Ferie-
planlægning
God arbejdsgiveradfærd indebærer bl.a.
Der er regelmæssig kortlægning og benchmarking af henholdsvis kort- og langtidssygefravær
og opgørelse af afledte omkostninger
Der er en aktiv sygefraværspolitik med fastlagte processer for opfølgning i forhold til både
kort- som langtidssygefravær, der efterfølges af personalelederne
Mulige forbedringer af sygefraværsopfølgning kortlægges og der er forebyggende indsatser i
forhold til fx det psykiske og fysiske arbejdsmiljø
Ledelsen tager aktivt stilling til afvikling af ferie og særlige feriedage, herunder fx ved:
Generel varsling af ferie i eventuelle lavaktivitetsperioder (fx i juli)
At personaleleder tager regelmæssigt stilling til behovet for at varsle ferie
Ledelsen tager aktivt stilling til, om der skal indføres et loft på antallet af ferie/særlige
feriedage, der kan overføres til næste ferieår
Ledelsen kender omfanget af udbetalt ferie/særlige feriedage og de afledte omkostninger
Ledelsen tager aktiv stilling til hvorvidt ferie/særlige feriedage udbetales
Der er formuleret aktiviteter i hver enkelt enhed, der kan defineres som kerneaktiviteter med
kobling til institutionens strategisk målbillede og operationelle mål
Der er en systematisk kortlægning og benchmarking af arbejdstid opdelt på aktiviteter, der
kobles til henholdsvis kerne- og ikke-kerneaktiviteter
Ledelsen følger løbende op på anvendelsen af arbejdstid på kerneaktiviteter med henblik på
løbende optimering
Der sker en omkostningseffektiv styring af lønudgifter:
Samlede lønudgifter sammenlignes på stillingskategorier i forhold til sammenlignelige
institutioner, og der fastsættes mål for lønindplacering
Der udvises generel løntilbageholdenhed samtidig med, at der er økonomisk råderum til
forfremmelser og lokal løn til honorering af gode præstationer
Chefansættelser og chefløn godkendes som udgangspunkt i henhold til
”bedstefarprincippet”, dvs. godkendelse fra en chef 2 trin højere i chefhierarkiet
Ledelsen følger op på udvikling og fremskrivninger af lønudgifter
Lokal løn benyttes aktivt – og under hensyntagen til, hvad der motiverer de pågældende
personalegrupper - som et ledelsesredskab til at understøtte motivationen for medarbejdere
og ledere:
a. Den samlede årlige økonomiske ramme for lokal løn er koblet til institutionens
målopfyldelse
b. Udmøntning af lokal løn kobles systematisk til præstationer, hvor der fx anvendes:
Et standardiseret koncept for præstationsledelse
Principper som tilsiger en strategisk anvendelse af lokale lønmidler gennem fx en høj
andel præstationsfremmende tillæg, herunder engangsvederlag og midlertidige tillæg
Udmøntning af lokal løn kalibrering i direktionen/chefkredsen og prioritering på tværs
af institutionens enheder
c. Ledelsen følger løbende op på, om den lokale løn understøtter ansattes motivation og
10
lønprocessen opfattes som transparent, velkommunikeret og legitim
Arbejdstid
(2/2)
Anvendelse af
arbejdstid på
kerneopgaver
Styring af
samlede
lønudgifter
Løn
Fordeling og
udmøntning af
lokal løn
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1491774_0012.png
Målbillede: Resultatorienteret- og tillidsbaseret
kultur (1/2)
Under-
dimension
Kategori
Præstations-
ledelse af
ledere og
medarbejdere
God arbejdsgiveradfærd indebærer bl.a.
Der udøves præstationsledelse for både medarbejdere og ledere med udgangspunkt i fx en
årlig vurdering:
Der fastsættes fx årligt præstationsmål og/eller -kriterier for ansatte med udgangspunkt i
enhedens operationelle mål og personlig udvikling
Nærmeste personaleleder vurderer medarbejders præstationer ift. præstationsmål
og/eller –kriterier ud fra et standardiseret koncept, der eventuelt baseres på en
kvantitativ skala
Kalibrering af præstationsvurderinger i direktionen/chefkredsen
Præstationsdialog mellem ansatte og personaleleder
Personalelederes præstationer vurderes endvidere ud fra:
Evalueringer fra medarbejdere (fx ved at disse indgår i 360 graders måling)
Enhedens/kontorets opfyldelse af operationelle mål
Den årlige præstationsvurdering suppleres af minimum en halvårlig opfølgningssamtale
Præstationsvurderinger kobles til aktive ledelsesmæssige handlinger, herunder bl.a. i form af
anerkendelse (fx mere ansvar, nye arbejdsopgaver, løn, forfremmelser), målrettet opfølgning
på lavt og højt præsterende ansatte, målrettet kompetenceudvikling, rokeringer, mv.
Der arbejdes aktivt for at fremme løbende feedback om præstationer mellem henholdsvis i)
topleder og personaleleder, ii) personaleleder og medarbejder og iii) medarbejdere imellem
Ledelsen evaluerer årligt om processen for præstationsledelse fører til forbedrede
præstationer, samt om medarbejdere og personaleledere finder processen transparent og
konstruktiv
Kompetenceudviklingen tager udgangspunkt i institutionens - aktuelle og fremtidige -
strategiske kompetencebehov med afsæt i en differentieret og prioriteret tilgang til, hvilke
kompetencer der er påkrævede i hvilke roller og på hvilke stillingsniveauer
Der arbejdes aktivt med at sikre, at der anvendes det mest effektive mix af redskaber til
kompetenceudvikling, herunder fx
Formelle kompetenceudviklingstilbud såsom talentprogrammer,
lederudviklingsprogrammer, generelle og fagspecifikke kurser.
Uformelle kompetenceudviklingstilbud såsom jobrotationsordninger,
coaching/mentorordning mv.
Præstations-
ledelse og
kompe-
tenceudvik-
ling
Kompetence-
udvikling
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1491774_0013.png
Målbillede: Resultatorienteret- og tillidsbaseret
kultur (2/2)
Under-
dimension
Kategori
God arbejdsgiveradfærd indebærer bl.a.
Der er løbende fokus på at understøtte et tillidsbaseret forhold mellem ledere og
medarbejdere
Topledelsen kommunikerer aktivt om større beslutninger (fx omstruktureringer, afskedigelser
mv.) med fokus på bl.a. at forklare, hvorfor og af hvem beslutningen er truffet
Topledelsen kommunikerer løbende fx gennem mail/blog fra toplederen, husmøder,
kontorbesøg
Topledelsen evaluerer regelmæssigt (fx årligt) medarbejdernes opfattelse af ledelsens evne til
at agere transparent og troværdigt samt tillidsforholdet mellem ledere og medarbejdere
Topledelsen prioriterer aktivt, hvornår og hvordan den bredere medarbejderkreds skal
inddrages i beslutningsprocessen fx via SU, diskussioner på enheds-/kontorniveau,
arbejdsgrupper, medarbejderhøringer mv.
Der er klare målsætninger for SU's arbejde og procedurer for brugen af SU, fx i form af
forretningsorden, årshjul og kvartalsvise møder
Der er praksis for uformel inddragelse af medarbejderne/TR, fx gennem dialogmøder og let
adgang til topledelsen
Topledelsen evaluerer regelmæssigt (fx årligt) medarbejdernes opfattelse af deres
inddragelse, fx ved større beslutninger eller i MTU
Ledelsen understøtter målrettet videndeling og samarbejde på tværs af institutionen, der
skaber øget kvalitet og effektivitet i opgaveløsningen:
Det er synligt for medarbejdere og ledere, hvilke arbejdsopgaver de enkelte
enheder/kontorer udfører
Der er fokuseret anvendelse af arbejdsformer, der understøtter samarbejde og viden-
deling, som fx tværgående arbejdsgrupper, udlån af medarbejdere, sidemandsoplæring
Der er processer, it-systemer (fx vidensportal) mv., der understøtter relevant vidende-
ling, og der er incitamenter til samarbejde og videndeling, fx i præstationsvurderinger
Topledelsen har fokus på at understøtte et sikkert og sundt arbejdsmiljø, der medvirker til en
god opgaveløsning:
Klart defineret proces for gennemførelse af og opfølgning på APV og
medarbejdertilfredshedsundersøgelser (MTU) med tydelig kommunikation af resultaterne
til alle medarbejdere
Klar struktur og proces for udarbejdelsen af handlingsplaner på baggrund af APV og MTU
med inddragelse af medarbejdere i processen og med tydeligt dedikeret ansvar og klare
milepæle
Fokuseret opfølgning på handlingsplaner, sygefraværsdata, strategiske indsatsområder
og lignende i blandt andet SU og AMO samt eventuelt mere hyppige målinger på særligt
kritiske områder
Ledelses-
mæssig
transparens og
troværdighed
Inddragelse af
medarbejdere
Tillid og
samarbejde
Samarbejde
og videndeling
Arbejdsmiljø
Arbejdsmiljø
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1491774_0014.png
Målbillede: Ledelsesunderstøttelse (1/1)
Under-
dimension
Kategori
Rapportering
til ledelsen
Ledelses-
information
God arbejdsgiveradfærd indebærer bl.a.
Der udarbejdes standardiserede rapporter til både top- og personaleledere:
Rapporterne indeholder information om personaleanvendelsen på tværs af målbilledet fx
opfyldelse af strategiske og operationelle mål, arbejdstid, løn, sygefravær,
personalesammensætning, medarbejderevalueringer o. lign.
Frekvens og nøgletal er målrettet til det relevante ledelsesniveau
Ledelsesinformation anvendes aktivt af ledelsen til:
Fastsættelse af ambitiøse mål for udvikling i nøgletal
Systematisk opfølgning på mål
Synliggørelse af resultater og indsatsområder overfor medarbejdere
Personaleledere på alle niveauer uddannes og understøttes i at anvende
ledelsesinformationen fx KPI’er og benchmarking aktivt i deres ledelse, herunder gennem
erfaringsudveksling om prioriterede temaer
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1491774_0015.png
Indholdsfortegnelse
Hovedbudskaber
Resume af udkast til målbillede
Nøgleobservationer
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1491774_0016.png
10 Nøgleobservationer fra casestudieanalyserne
Overordnede
observa-
tioner
Strategisk
retning
Personale-
ressourcer
Resultat-
orienteret
og tillids-
baseret
kultur
1
Institutionerne efterspørger værktøjer/retningslinjer til at understøtte
2
god arbejdsgiveradfærd
Den strategiske retning anvendes typisk ikke som styringsværktøj
3
Ændringer i strategiske eller operationelle mål fører ikke systematisk til
4
ændrede personalenormeringer
De fleste institutioner har ikke en strategisk stillingtagen til deres
5
kompetencebehov
Flere institutioner har ikke fokus på at optimere den tilgængelige
6
arbejdstid
De færreste institutioner har overblik over tidsforbrug på
7
kerneaktiviteter
De færreste institutioner udfører reel præstationsledelse, herunder
8
kobling til løn
Et godt, tillidsfuldt samarbejde går hånd i hånd med en klar strategisk
9
retning og en effektiv ressourceanvendelse
Et godt, tillidsfuldt samarbejde handler i høj grad om ledelsens tilgang
10
til dialog og inddragelse af medarbejderne
Rimeligt kendskab til ledelsesrum og elementer i målbillede, udfordret
på gennemslag i adfærd
15