Finansudvalget 2014-15 (1. samling)
FIU Alm.del
Offentligt
1494435_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
Finansministeren
6. februar 2015
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 170 (Alm. del) af 22.
december 2014 stillet efter ønske fra Frank Aaen (EL)
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse, hvordan udviklingen har været med hensyn til brugerbeta-
ling for offentlige ydelser fra og med 2002? Der tænkes både på brugerbetaling i
forhold til velfærdsydelser i bred forstand, og på gebyrer for diverse ydelser m.m.
Svar
Finansministeriet har undersøgt mulighederne for at tilvejebringe en samlet og
konsolideret oversigt over udviklingen i brugerbetaling i forhold til velfærdsydel-
ser i bred forstand, og på gebyrer for diverse ydelser m.m. siden 2002.
Der kan umiddelbart ikke udarbejdes en samlet og konsolideret oversigt som øn-
sket.
Nedenfor redegøres for udviklingen på forskellige sektorområder.
For så vidt angår kommunerne
er det på baggrund af eksisterende regnskabsregistre-
ringer ikke muligt at udarbejde en samlet oversigt over udviklingen i brugerbetalinger
og gebyrer, der er opkrævet af borgerne fra og med 2002.
Nedenfor fremgår en oversigt over kommunernes samlede indtægter fra forældre-
betaling på SFO/skole-, dagtilbudsområdet og indtægter fra betaling for madser-
vice og aflastning mv. på ældre/handicapområdet fra 2002-2013,
jf. tabel 1.
Nedenstående oversigt omfatter blandt andet ordninger, hvor borgeren selv af-
holder en del af en udgift og får resten dækket af kommunen, og hvor der dermed
ikke kan aflæses en indtægt i de kommunale regnskaber.
Herudover er der ikke medregnet indtægter fra forældrebetaling i forbindelse med
døgnanbringelse mv. samt borgernes betaling af eksempelvis husleje i botilbud
oprettet efter serviceloven, da denne form for betaling har til formål at ligestille
beboerne med beboere i lignende tilbud oprettet i almene boliger, hvor beboerne
betaler husleje til et alment boligselskab og ikke til kommunerne, men hvor der
ydes tilsvarende hjælp og støtte i forbindelse med boligen.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1494435_0002.png
Side 2 af 4
Det skal endvidere bemærkes, at den maksimale forældrebetalingsandel faldt fra
33 til 25 pct. for 0-3 årige fra 1. januar 2006 og for 3 årige frem til skolealderen fra
1. januar 2007. Herudover er tallene igennem årene påvirket af en vis omlægning i
kommunerne fra fritidshjem til SFO.
Slutteligt bemærkes det, at udviklingen i indtægterne generelt er påvirket af æn-
dringer i betalingsreglerne samt udviklingen i antallet af modtagere af de omfatte-
de ydelser og tilbud, herunder fx at tallene igennem årene er påvirket af en vis
omlægning i kommunerne fra fritidshjem til SFO.
Tabel 1
Kommunernes indtægter for udvalgte offentlige ydelser (regnskabstal), 2002-2013
2002
Mia. kr., 2015-pl
Forældrebetaling inkl.
fripladser og søskendetil-
skud til SFO samt betalin-
ger vedr. folkeskoler og
kommunale specialskoler
Forældrebetaling inkl.
tilskud til dagtilbud,
fritidshjem og klubber
Betaling for personlig og
praktisk hjælp samt
forebyggende indsats og
madservice for ældre og
handicappede
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
1,6
1,6
1,7
1,7
1,7
1,9
1,9
2,0
2,1
2,2
2,2
2,2
7,5
7,4
7,4
7,6
6,9
6,2
6,1
6,3
6,4
6,0
5,8
5,6
1,4
1,3
1,3
1,3
1,3
1,3
1,4
1,3
1,3
1,5
1,6
1,7
Anm.:”Forældrebetaling
inkl. fripladser og søskendetilskud til SFO samt betalinger vedr. folkeskoler og kommunale specialskoler”
er
defineret som fkt. 3.22.01 Folkeskoler (gr. 092), fkt. 3.22.05 Skolefritidsordninger (gr. 002, 003, 092), fkt.
3.22.08 Kommunale specialskoler (gr. 092), samt de tilsvarende grupperinger i den kontoplan, der var gæl-
dende i perioden 2002-06.
”Forældrebetaling inkl. tilskud til dagtilbud, fritidshjem og klubber”
er defineret som fkt. 5.25.10 Fælles formål (gr.
017), fkt. 5.25.11 Dagpleje (gr. 002, 092, 093), fkt. 5.25.12 Vuggestuer (gr. 002, 092, 093), fkt. 5.25.13 Børne-
haver(gr. 002, 092, 093), fkt. 5.25.14 Integrerede institutioner (gr. 002, 092, 093), fkt. 5.25.15 Fritidshjem (gr.
002, 092, 093), fkt. 5.25.16 Klubber og andre socialpædagogiske fritidstilbud (gr. 002, 092, 093), fkt. 5.25.17
Særlige dagtilbud og særlige klubber (gr. 003, 004, 005, 006, 007, 008, 092, 093), fkt. 5.25.18 Åbne pædagogi-
ske tilbud, legesteder m.v. (gr. 092), fkt. 5.25.19 Puljeordninger og privatinstitutioner (gr. 005, 007), samt de
tilsvarende grupperinger i den kontoplan, der var gældende i perioden 2002-06.
”Betaling for personlig og praktisk hjælp samt forebyggende indsats og madservice for ældre og handicappede”
er defineret
som fkt. 5.32.32 Pleje og omsorg mv. af ældre og handicappede (gr. 092, 093, 095) og fkt. 5.32.33 Forebyg-
gende indsats for ældre og handicappede (gr. 092, 093), samt de tilsvarende grupperinger i den kontoplan,
der var gældende i perioden 2002-06.
Kilde: Danmarks Statistik samt egne beregninger.
Økonomi- og Indenrigsministeriet har oplyst, at det er muligt at foretage en positiv
afgrænsning af en række af de kommunale gebyrindtægter i den kommunale konto-
plan, hvor det med sikkerhed vides, at kommunerne opkræver gebyrer, og hvor disse
indtægter med betydelig sikkerhed kan afgrænses.
Det drejer sig om det kommunale forsyningsområde, der skal hvile i sig selv, dvs.
hvor indtægter og udgifter set over en årrække skal balancere. Ligeledes findes der
afgifter og gebyrindtægter i forbindelse med skadedyrsbekæmpelse, parkering og byg-
gesagsbehandling.
Nedenfor fremgår udviklingen gebyrindtægter vedr. det kommunale forsyningsområ-
de, skadedyrsbekæmpelse, parkering og byggesagsbehandling,
jf. tabel 3.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1494435_0003.png
Side 3 af 4
Tabel 3
Kommunale gebyrindtægter (regnskabstal), 2002-2013
2002
Mia. kr., 2015-pl
Skadedyrs-
bekæmpelse
Forsynings-
virksomheder mv.
Byggesager
Parkering
0,0
11,9
0,2
-
0,0
11,9
0,2
-
0,0
12,4
0,2
-
0,0
10,2
0,3
-
0,0
10,6
0,3
-
0,1
10,5
0,3
-
0,1
9,9
0,3
0,4
0,1
7,6
0,4
0,3
0,1
4,4
0,3
0,3
0,1
4,2
0,3
0,3
0,1
4,5
0,3
0,3
0,1
4,5
0,3
0,3
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
Anm.:
”Skadedyrsbekæmpelse”
er defineret som fkt. 0.55.91 Skadedyrsbekæmpelse (art 7.9).
”Forsyningsvirksomheder mv.”
er defineret som HK 1 Forsyningsvirksomheder mv. (art 7.9).
”Byggesager”
er defineret som fkt. 6.45.51 Ge-
byr for byggesagsbehandling (gr. 097) (art 7.9) (2002-2012) og fkt. 6.45.56 Byggesagsbehandling (art 7.9)
(2013).
”Parkering”
er defineret som fkt. 2.22.07 Parkering (gr. 006, 091 og 092) (art 7.9). Det er ikke muligt
afgrænse indtægter vedr. parkering i den kommunale kontoplan før 2008.
Kilde: Danmarks Statistik samt egne beregninger.
Udviklingen i de kommunale gebyrindtægter fra forsyningsvirksomheder skal bl.a.
ses i lyset af selskabsgørelsen af visse kommunale forsyningsvirksomheder, der
betyder, at gebyrindtægterne ikke længere fremgår af de kommunale regnskaber.
For så vidt angår brugerbetaling på det regionale sundhedsområde kan der ikke på
samme måde som det er gjort for kommunerne foretages en opgørelse af egenbe-
talingen via de regionale regnskaber. Det skyldes, at der dels ikke er egentlig bru-
gerfinansiering på sygehusområdet eller hos den praktiserende læge eller speciallæ-
ge (regeringen fjernede ved sin tiltrædelse den brugerfinansiering, den tidligere
regering havde indført på bl.a. fertilitetsbehandling), dels at brugerfinansiering til
medicin og praksisydelser (udover almen praksis og speciallæger) opkræves ved
kilden, og at det dermed kun er det offentlige tilskud til de nævnte områder, der
indgår på de regionale regnskaber.
Der foretages løbende opgørelser af den samlede brugerbetaling på sundhedsom-
rådet opgjort efter de internationale nationalregnskabsregler. Der kan i den for-
bindelse bl.a. henvises til opgørelser fremsendt af ministeren for sundhed og fore-
byggelse,
jf. svar på Sundheds- og Forebyggelsesudvalgets spørgsmål nr. 457 af 5. februar
2014.
Det bemærkes i den forbindelse, at de samlede opgørelser efter internatio-
nale regnskabsregler omfatter al betaling, som borgerne betaler direkte, og dermed
også ydelser på fx private sygehuse herunder forsikringsdækkede udgifter, som er
gennemført på eget initiativ uden om det offentlige sundhedsvæsen. Det er såle-
des ikke muligt at udarbejde en opgørelse, som alene omfatter brugerbetaling for
offentlige sundhedsydelser.
For staten er det muligt at udarbejdet en oversigt over statens indtægter fra kon-
trolafgifter og gebyrer (standardkonto 13 i statens kontoplan) siden 2003,
jf. tabel
5.
Det kan fx være kontrolafgifter under Fødevareministeriet, registrering af læ-
gemidler mv. Data skal tages med en række forbehold,
jf. også besvarelsen af S3450
fra Folketingsåret 2005-2006.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1494435_0004.png
Side 4 af 4
Tabel 5
Kontrolafgifter og gebyrer, 2002-2013
2002
Mia. kr., årets priser
-
2003
4,6
2004
4,6
2005
2,6
2006
2,7
2007
3,0
2008
3,3
2009
3,2
2010
2,5
2011
2,7
2012
2,7
2013
2,7
Anm.: Regnskabstal for 2003-2005 er fra regnskabsdatabasen, hvor den daværende standardkonto 25 er anvendt.
Regnskabstal for 2006-2013 er baseret SKS dynamisk rapportering, hvor standardkonto 13 er anvendt.
Kilde: Egne beregninger.
Med venlig hilsen
Bjarne Corydon